FastFiber

Adjustable parts verschuiven in solid edge

Gestart door martijn, ma 02 03 2009, 15:43:54

Vorige topic - Volgende topic

martijn

Ik heb een tekening van een huis waarin ik voor de ramen compleet met kozijn adjustable parts heb gebruikt. Zo hoef ik maar 1 keer het raam en kozijn uit te tekenen en bij het plaatsen is de breedte en de hoogte adjustable.
Nu is er een probleem met de lokatie van deze ramen.
Hij heeft ze vanzelf op een hoop gegooid op het nulpunt. Als ik inzoom op de plek waar het raam moet zitten spingt deze weer terug.
Voor in het solid edge model niet heel erg, maar op mijn drafts zijn de ramen dus verdwenen.
Klinkt dit bekend en doe ik iets fout of is dit een bug in solid edge??
Werk nu met solidegde V19, maar heb inmiddels V20 op de plank liggen, dus als dit verholpen kan worden met V20 hoor ik dat graag.

AHA-D

Heb je dan voor elk raam een ander part of telkens hetzelfde. 'k Vermoed dat het dat laatste is en dan dwing je SE om in één assembly een part aan meerdere voorwaarden te laten beantwoorden, iets wat onvermijdelijk niet goed kan gaan.

martijn

Het raam is steeds dezelfde samenstelling. Anders heeft het adjustable toch ook geen nut??

AHA-D

Adjustable heeft nut omdat je een "vast" gegeven zich kunt laten aanpassen aan een wisselende omgeving. Een veer die 'adjustable' is behoudt - na update - haar relaties met de omgeving, ook als de stukken zich verplaatsen. Maar als je meerdere keren hetzelfde stuk plaatst hangt het van de programma-omgeving af wat er gebeurt. De meeste CAD-programma's laden elk bestand maar één keer, kwestie van efficiëntie. Dan kan er ook maar één toestand zijn. Om een stuk in verschillende toestanden te kunnen gebruiken moeten er lokale kopies gemaakt worden die een eigen gedrag kunnen hebben. Dat is dus denkelijk niet het geval.

FastFiber