yoin

Ropa

Ik heb bv een kozijnstijl. Deze moet meerdere keren verdeeld worden over een bepaalde afstand.
Ik kan wel een lijn tekenen met het commando divide en de "pdmode" wel aanzetten maar dat vind ik eigenlijk te omslachtig.
Nou wou ik het eigenlijk zo hebben dat ik het object "kozijnstijl" aanklik en laat verdelen over een geselecteerde afstand.
Dus ik wou dan een beginpunt aangeven en een eindpunt en dan bv automatisch laten verdelen in 5 delen.
Zeg maar net zoals "polar array" maar dan zonder "angle".
Kan dit standaaard in Autocad (2009) of moet er iets voor geschreven worden (of is dat er al) :vraagteken:

julien

Ropa

Ropa

Citaat van: julien op ma 25 05 2009, 10:23:56
een gewone array dus?

Alleen in een array moet je de offset aangeven maar ik wil de lengte aangeven waarover hij het moet verdelen.

roy_043

Beste Ropa,

Met behulp van DIVIDE kun je ook blocks plaatsen. Tevens is er de optie "Align blocks with entity". Kortom: DIVIDE is toch de oplossing voor jouw probleem.

Groet, Roy.

Ropa

Ik kom er toch niet mee weg...want als ik divide intik dan komt hij met "select object to divide"..maar ik wil niks selecteren. Ik wil een afstand aangeven. Een beginpunt en een eindpunt en daarover moet hij mij het block of object verdelen in bv 4 of 5 delen.
Ik wil niet eerst een hulplijn tekenen en die dan selecteren om te verdelen, ik wil gewoon die afstand aanklikken met een start en eindpunt.

Reimer

MEASURE komt meer in de buurt i.v.m. de op te geven afstand (en niet het aantal segmenten). Maar ook hier blijft het nodig een object te selecteren.

Reimer.

roy_043

Beste Ropa,

Bijgevoegd: DivideBetweenTwoPoints.lsp (getest op Bricscad 7).

Groet, Roy.

Ropa

Roy,
bedankt! Dit komt al aardig in de richting. Alleen jammer dat het met een block moet en geen object kan selecteren......desalniettemin. Ik ga hem zeker gebruiken...

THNX :D

roy_043

Ropa

roy_043

Beste Ropa,

Ter overweging twee opmerkingen:

1.
Ik overdrijf hier een klein beetje:
maar is het eerste gebod voor een CAD-tekenaar niet dat alles wat meer dan 2x in de tekening staat een block moet zijn?

2.
Voor een commando als divide heb ik toch ook iets van een aangrijpingspunt (insertionpoint) nodig (voorkant/achterkant/middelpunt stijl). Waardoor een block het enige geschikte "object" is.

Groet, Roy.

Ropa

Hallo Roy,

Er zit wel wat in "het eerste gebod". Maar er zijn  altijd uitzonderingen. Soms gemakzucht maar ook soms door tekortkomingen van Autocad.

Wat betreft punt 2 heb je wel gelijk.

Ik heb ook eens een tijdje (jaar) met Pointline getekend en daar zat dat wel in. Het had wel meer leuke dingen erin zitten maar verder kon het totaal niet tegen autocad op.

Misschien een hint voor de Autodesk programmeerders.

Als het dan niet kan zo als het moet dan moet het maar zoals het kan.............. :D :wink:

julien

Via de AUGI kan je altijd hints en requests doorsturen, wie weet zit die optie er over enkele jaren in.

roy_043

Beste Ropa,

Bijgevoegd: CopyBetweenTwoPoints.lsp (getest op Bricscad 7).
Komt denk ik meer in de richting van wat jij wilt.

Groet, Roy.

FastFiber