FastFiber

help o help!! wie weet hoe ik mijn tekening 1:200 kan verschalen?

Gestart door FN, zo 26 04 2009, 18:50:52

Vorige topic - Volgende topic

FN

hallo iedereen,

ik heb acad tekeningen gemaakt en nu moet ik deze 1:200 verschalen. nu dacht ik dat ik het wist, dus niet, ik had altijd het volgende gedaan:

ik zit in mijn layout model, scroll naar mijn tekening toe zodat hij netjes in het midden van mijn blad staat, klik op mijn vieuwport, ga naar properties, vervolgens staat er bij annontation scale:1:1, standard scale=custom
custum scale: 1:200=o.oo5 dus voer 0.005  in. en dan druk ik op enter, vervolgens  verspringt mijn tekening zo groot dat ik bijvoorbeeld maar 1 grote gehatchede traptrede zie??! ik weet niet wat ik verkeerd doe!

iemand gaf me een andere methode:

door weer in mijn layout model te gaan, vervolgens de tekening te selecteren, naar scale te gaan, dan word er gevraag: specify basepoint( dan klik ik een punt in mijn tekening aan) daarna word er gevrraags: specify scale factor or [Copy/Reference] dus ik doe de R  en enter,daarna word er Reference lenght<1.0000> gevraagd: ( om eerlijk te zeggen weet ik dus niet wat ik hier moet intikken!dus doe maar 1.0000)dan enter, dan word er gevraagd: specify new lenght or points: hier weer ik ook niet wat ik in moet tikken!

duss al met al grote narigheid en ik ben er nog steeds niet uit:( hopelijk kan iemand mij helpen, ik heb alles getekend in mm.

alvast bedankt voor de moeite!

WebRacer

al eens naar je untis gekeken?
typ UNITS in, misschien sta je op mm terwijl je op meters werkt, of omgekeerd....
de eerste methode is zeker niet slecht.
je kan ook in je layout dubbel klikken in je tekenveld, vervolgens gebruik je in je modelspace (in de tekening)
en typ je ZOOM, en met X/XP kan je een schaal in typen.
bv 0,005XP....
om narigheid te voorkomen kan je, eenmaal de schaal juist staat, via properties deze best ook LOCKEN.
?

FN

FN

bij drawing units staat:
Lenght                                                                             

type: decimaal (deze veranderen in architectural?)                         
precision:0.0000

insertion scale: unitless (moet ik dit veranderen in mm?)

hubruja

Citaat van: FN op zo 26 04 2009, 21:36:12
bij drawing units staat:
Lenght                                                                             

type: decimaal (deze veranderen in architectural?)  Als je met inches wilt werken wel, anders decimal behouden                      
precision:0.0000

insertion scale: unitless (moet ik dit veranderen in mm?) Als je hierboven op decimal laat staan wel, als hierboven architectural moet dit inches zijn.
A progammer is a device to turn coffee into programms.

bart

wat wil je bereiken ?

Een 1:1 tekening afdrukken 1:200 (vanuit de layout)
Of de tekening verkleinen met een factor 200
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FN

Citaat van: bart op wo 06 05 2009, 08:39:03
wat wil je bereiken ?

Een 1:1 tekening afdrukken 1:200 (vanuit de layout)
Of de tekening verkleinen met een factor 200

ik moet  mijn tekening 1:200 verschalen.

ik heb inmiddels een  nieuwe methode gevonden....(:S)

ik ga naar plot, stel a3 formaat in, kies custom en dan 1 mm = 200 units. window( vervolgens ga ik naar mijn blad toe en moet mijn window aangeven wat er geprint moet worden) dan druk ik op, apply to layout, en vervolgens word me tekening piepklein, hieronder wat print screens, misschien dat jullie het weten?

groetjes

FN

als iemand het met print screens het beter kan uitleggen graag!

Manu

FN,

je tekende in je model iets in mm (1/1), en je wil op een A3 (420 x 297mm) iets printen met een verschaling van 1/200..
Dat betekent dus wat je op die A3 wilt geprint zien niet groter kan zijn getekend dan 84m bij 59.4m (in je model)
-Ik ga er wel van uit dat je in je PLOT-instellingen steeds wil afdrukken met een verschaling van 1/1, want dat lijkt me de meest logische manier-

Welnu, - bij wijze van test- teken je in je MODEL eens een rechthoek van 59400 bij 84000mm (dit simuleert in feite hetgeen je uiteindelijk zal zien op je afdruk)
Maak nu in een LAYOUT een vieuwport aan met de afmetingen 297 bij 420 (= A3), en zoom in die viewport tot de rechthoek uit je MODEL nagenoeg je hele viewport vult.
Wanneer je nu via  'properties' de verschaling van je viewport naziet moet je zien dat deze bij benadering op 0.005 staat... is dat zo?

Kun je je tekening hier posten (desnoods enkel de omtrek - en in Acad 2008-formaat, geen 2010..)

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

bart

Ik denk dat je viewport gewoon te klein is.
zijn de maten van je viewport wel  297 bij 420 mm ?

De manier die je bovenaan in je eerste post omschrijft is in principe de juiste methode
methode 2 is prutswerk en kan je beter niet toepassen.

vanuit een layout is het de bedoeling dat je 1: 1 afdrukt
maar het kan ook zijn voordelen hebben om de viewport met de schaalfactor te vergroten
en vervolgens 1:200 af te drukken vanuit de layout

De scale van de layout kan je ook instellen met zoom scale en vervolgens in 0.005xp in te voeren voor 1:200
(het model moet actief zjn in de viewport)

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber