FastFiber

geen goede hatch (gravel) bij kleine schaal

Gestart door Marcel B, vr 17 04 2009, 08:46:13

Vorige topic - Volgende topic

Marcel B

Als ik gravel hatch gebruik bij een kleine schaal werk dit niet.
Ik krijg dan allemaal gebroken lijntjes.

b.v. 1:10    ik werk in m.  (tot twee decimalen achter de comma)

Volgens mij komt dit door de rondingen. (arc)

Graag tips, of heeft iemand voor mij een betere / gelijkwaardige hatch die er op lijkt.

Bedankt.

Marcel

HofCAD

Beste Marcel B,

In een hatch definitie kun je alleen lijnen plaatsen en punten, en geen bogen.
In een vierkant van 1 bij 1 krijg ik bij een gravel hatch met een Hatch scale op een 0.01
een arcering die ik verwacht.
Kun je dus niet een tekening met een rechthoek plaatsen, waarin de gravel hatch niet
goed is.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.

PS Op het bijgevoegde plaatje lijkt het of de contouren niet gesloten zijn,
maar in de tekening zijn ze wel gesloten.
ACADcadabra

bart

Dergelijke arceringen zijn niet 100% exact als de arcering te ver van zijn basis punt komt gaat het fout
De oplossing is de oorsprong van de arcering dichter bij het vlak brengen
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Marcel B

Bedankt voor je reactie,

Maar wat bedoel je exact...

Ik wil deze hatch toepassen in een dwarsprofiel en vaak zijn dit geen rechthoeken...
schaal 1: 10  (in instelling in m1)
Het is wel een gesloten pline, maar ik krijg streepjes en geen goed arcering, hoe komt dit ?

Bedankt,

Marcel

Citaat van: bart op vr 17 04 2009, 13:12:21
Dergelijke arceringen zijn niet 100% exact als de arcering te ver van zijn basis punt komt gaat het fout
De oplossing is de oorsprong van de arcering dichter bij het vlak brengen

roy_043

Als Bart het heeft over de oorsprong van de arcering dan bedoelt hij de SNAPBASE. De SNAPBASE ligt standaard op de oorsprong van de tekening. Als het vlak dat je wilt arceren zich zeer ver van de oorsprong en de SNAPBASE bevindt dan kunnen arceringen er verkeerd uitzien. De oplossing is dan om de SNAPBASE te verplaatsen naar een punt dichter bij (of binnen) het te arceren vlak. De arcering moet daarna worden geupdate of opnieuw geplaatst.
Als dit niet helpt voeg dan eens een tekening toe aan je bericht.

HofCAD

Citaat van: roy_043 op di 21 04 2009, 11:06:15
Als Bart het heeft over de oorsprong van de arcering dan bedoelt hij de SNAPBASE. De SNAPBASE ligt standaard op de oorsprong van de tekening. Als het vlak dat je wilt arceren zich zeer ver van de oorsprong en de SNAPBASE bevindt dan kunnen arceringen er verkeerd uitzien. De oplossing is dan om de SNAPBASE te verplaatsen naar een punt dichter bij (of binnen) het te arceren vlak. De arcering moet daarna worden geupdate of opnieuw geplaatst.
Als dit niet helpt voeg dan eens een tekening toe aan je bericht.

Beste Roy,

Dit was tot AutoCAD 2004 de Snapbase, maar is vanaf 2004 de AutoCAD
variabele Hporigin.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.

PS
HPORIGIN
Type: 2D-point
Saved in: Drawing
Initial value: 0,0

Sets the hatch origin point for new hatch objects relative to the current user coordinate system.

ACADcadabra

bart

HPORIGIN aanpassen is een goede mogelijkheid.

je kan ook per arcering een orgine gebruiken (al is dit niet altijd aan te raden)
door deze aan te geven in het scherm bij het plaatsen of wijzigen

Bijvoorbeeld door default to boundary extents aan te zetten (goede keuzen voor aanzichten van metselwerk)
of een punt te prikken in je tekening
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Reimer

En ik las net in de help dat je met HPORIGINMODE kunt aangeven wat standaard het basispunt van een hatch moet zijn. (HPORIGINMODE = 1: standaard wordt de linker onderhoek gekozen). Dit is voor mij wel een handige optie, aangezien ik meestal in RD-coordinaten werk. En dus meestal ver van 0,0.

Reimer

bart

Citaat van: Marcel B op di 21 04 2009, 10:01:09
Bedankt voor je reactie,

Maar wat bedoel je exact...

ik zal het kort proberen uit te leggen.

een arcering als deze bestaat uit vrij ingewikkelde vormen.
deze vormen zijn opgebouwd uit korte rechte lijntjes (vectoren) die elkaar met een beperkte nauwkeurigheid raken.
hoe verder je van oorsprong/orgine van de arcering komt (standaard is dit 0,0,0)
hoe groter de vector is waarmee de onnauwkeurigheid wordt vermeningvuldigd.

Als je in de jouw tekening vanaf het punt waar je aan het arceren bent een hele grote rechthoek tekend door 0,0,0
en deze met het patroon vuld zal je zien dat dit patroon naar maten je verder je van de oorsprong kijkt
steeds verder afwijkt het basis patroon
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart