yoin

Matthias

Beste,

Ik heb een ontwerp gemaakt op schaal 1/200 met hoogteaanduiding van een bepaalde grootte (laten we nu zeggen 2)

Nu had ik dus graag een uitvergroting gemaakt van een stuk hiervan op schaal 1/50. Als ik dit doe via de viewport vergroot natuurlijk mijn lettertype op 2 ook mee en krijg ik een grootte van 8. Nu had ik het graag zo dat het lettertype 2 blijft maar de rest vergroot zonder dat ik de tekst twee x in mijn model hoef te plaatsen en te werken met freeze current layer...

Ik weet niet of dit mogelijk is om dus bepaalde objecten of beter nog layers niet te schaalafhankelijk te maken?

Mvg

Matthias
Landschaps- en tuinarchitect

Reimer

Dit kan met behulp van de annotatieve schaal die vanaf R2008 in autocad zit. Je kunt dan per object (teksten, arceringen, blokken) aangeven bij welke schalen het object zichtbaar moet zijn.

Ik vind het nog behoorlijk bewerkelijk om de juiste teksten op de juiste schaal te krijgen, vooral omdat je op een detail vaak meer hoogtes wilt zien dan op een overzicht. Ik val nog vaak terug op de ouderwetse manier van twee lagen maken voor de verschillende schalen. Met behulp van layerfilters kun je dan erg snel alle lagen voor een bepaalde schaal aan of uit zetten.

Groeten,
Reimer.

FastFiber