yoin

Cryonomic

Software: Acad2009 op Windows XP prof SP3

In de tekening enkele intersecting solids, met het commando subtract trek ik enkele solids van de main solid af (allemaal cylinders) en houd perfect het stuk over dat ik voor ogen had.

Ik save de file (ook met 'w' geprobeerd alleen de gewenste overblijvende solid naar een aparte file te schrijven, maakt niet uit).
Ik sluit de tekening.
Ik open de tekening weer (thumbnail preview ziet eruit zoals verwacht)
Tekening opent in Acad, ziet er een kort moment uit zoals verwacht, en 'blitz' ineens heb ik alle eerder afgetrokken solids terug aan mijn overgebleven stuk plakken, na onderzoek lijkt het of ik een 'union' i.p.v. subtract heb gedaan.
voor de save de tekening purgeren helpt niet.
Ik heb al talloze malen gebruik gemaakt van subtract/union commando's en dit nog nooit meegemaakt.

Iemand enig idee?

Erwin.

Reimer

Het klinkt heel vreemd. Kun je het bestand hier posten of even naar mij mailen?

Reimer.

HofCAD

Beste Erwin,

Domme vraag: Als je een LIST geeft heb je dan een 3dsolid of meer.
Verder staat je Solidhist toch niet op 2.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI

PS Kan U de tekening niet posten?
ACADcadabra

Cryonomic

Citaat van: HofCAD op ma 02 02 2009, 17:28:59
PS Kan U de tekening niet posten?

Ik zal een poging doen een paar bijlages te posten, Ik heb de tekening moeten zippen omdat ie anders net te groot is. Ik heb geen idee wat er allemaal meekomt met mijn bijlage (qua preview thumbnail etc. bedoel ik, geen virussen etc. :wink:). Maar als ik dat bestandje wil openen zie ik dus de preview van het stuk zoals ik het wil.
Als het opent in het tekenscherm zie je ook een moment dat stukje (afhankelijk van de snelheid van de computer), en prompt zie je er dan een aantal solids bijkomen die ik er eerder had afgetrokken, en die er dan aan vast 'ge-union-ed' worden. Dit bestandje is gemaakt door het bewuste stuk vanuit de originele tekening te saven met 'w'.

Ik heb tevens vanuit de originele tekening waarin dit stukje zat een jpg'tje gemaakt van het stuk net nadat ik de top ervan een 'fillet' van 4 had gegeven, en de diverse cylinders ervan had afgetrokken. Dát is dus het stukje dat ik wilde. Als ik de tekening dan save, en terug open komt de 'bizarre union', (en ik merk nu op dat ook die fillet ongedaan is gemaakt)  daarvan ook een jpg'tje toegevoegd.

Moet wel zeggen dat ik nog maar kort teken met 2009 en er nog niet echt in thuis ben. eerder alleen wat basic ervaring met 2002, en de stap is groot...

Vast bedankt voor het meedenken.

Groeten,

Erwin.

Cryonomic

Citaat van: HofCAD op ma 02 02 2009, 17:28:59
Domme vraag: Als je een LIST geeft heb je dan een 3dsolid of meer.
Verder staat je Solidhist toch niet op 2.

Ik heb hier ook nog even naar gekeken, Solidhist staat op 1, en als ik het List commando gebruik, en het bewuste stukje aanklik meld ie  1 solid. (in zowel de originele tekening als in de geposte tekening)
Is dat wat je bedoelde?

Erwin.

HofCAD

Beste Erwin,

Kun je tekening niet posten, voordat je de SUBTRACT gedaan hebt.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI
ACADcadabra

Cryonomic

Citaat van: HofCAD op di 03 02 2009, 10:52:23
Kun je tekening niet posten, voordat je de SUBTRACT gedaan hebt.

Ik heb uit de originele tekening (waar ik een kopie had bewaard van de diverse onderdelen) de onderdelen gehaald vóór de fillet en de subtract, gesaved als 'nogeens2.dwg'
(voor de zekerheid zelf op die tekening ook nog eens de bewerking gedaan, en geeft bij mij hetzelfde probleem)
Hofcad, ik ben wel nieuwsgierig, wat vind je in die eerste tekening (nogeens.dwg) die ik meezond? Ook die 'generatie' van die union? d.w.z. zie je op het scherm ook die cylinders er weer 'bijgeplakt' worden?

Erwin

HofCAD

Beste Erwin,

Bizar, Bizar en nog eens Bizar; je tekening is rijp voor de X-files in
de Twilight Zone. :twisted:
Hetzelfde gebeurt namelijk ook bij mij, dus Joop moet voor mij
maar een ghost whisperer inschakelen. :mrgreen:

Als ik de tekening save als een AutoCAD 2004 tekening en
hem daarna open in AutoCAD 2008 en de subtract doe gaat het goed.
Ook gaat het goed als ik de bus met schroefdraad exporteer met het
commando WBLOCK en daaran save als een AutoCAD 2004 tekening
en daarna geexplodeerd invoeg in de originele tekening gaat het goed.
Het probleem lijkt dus te zitten in de bus met schroefdraad; en dan
vooral in de schroefdraad. :oops:
Als je met het commando BREP de geschiedenis(history) van de bus met
schroefdraad weghaalt, dan gaat het ook goed.
Dus als je bij het maken van de bus met schroefdraad de AUTOCAD
variabele Solidhist op nul staat, zal het waarschijnlijk ook goed gaan.

Met vriendelijke groet, HofCAD CS I
ACADcadabra

Joop

Citaat van: HofCAD op di 03 02 2009, 18:25:27
........ Joop moet voor mij
maar een ghost whisperer inschakelen. :mrgreen:

Met vriendelijke groet, HofCAD CS I

At your service:
http://www.ghost-whisperer.nl/
en hier nog een:
www.derekogilviefanclub.com/nl

:lol:
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Cryonomic

Citaat van: HofCAD op di 03 02 2009, 18:25:27
Het probleem lijkt dus te zitten in de bus met schroefdraad; en dan
vooral in de schroefdraad. :oops:

HofCad, daarin krijg je gelijk, als ik vanuit de originele tekening de fillet en de subtract uitvoer en daarbij de schroefdraadbus ('t is eigenlijk geen draad, maar 'ribbels') achterwege laat gaat alles goed, geen bizarre union.
Doe ik het daarna alsnog (draadbus subtracten) dan komen ook de cylinders weer terug 'ge-union-ed'

Ik heb nu met een 'revolve' van een profiel het lichaam van het stukje gelijk met ribbels gemaakt, en de rest gesubtract. Zonder bijverschijnselen deze keer. In ieder geval heb ik mijn stukje nu :D

Blijkbaar is er wat misgegaan bij het tekenen van die schroefdraadbus waardoor die een 'corrupt karakter' kreeg?

Verder is me wel duidelijk dat ik nog een hoop heb te leren, dit forum een beetje bijhouden zal geen kwaad kunnen :wink:

In ieder geval mijn hartelijke dank voor het meedenken, ik ben al blij dat het hier blijkbaar echt om een gril van Acad gaat, en niet (alleen) mijn onkunde.

Met vriendelijke groet,

Erwin.

FastFiber