yoin

Ludo

Hallo,

Ik vroeg me af ofdat er ook een snel commando bestaat om een block in het exacte midden van een stuk lijn te plaatsen, zonder de lijn op te moeten meten en uit te moeten rekenen waar het block geplaatst moet worden.

Is het dan ook mogelijk om 2 blocks te selecteren, die bijv. 10 uit elkaar moeten staan, en dat het tussenstuk precies in het midden van een lijn stuk komen te staan ?
Dus: 2 blocks staan beide 5 uit het midden.

Hartelijk dank,

Ludo

Joop

Met LISP is (bijna) alles mogelijk.
En dit zeker.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

HofCAD

Citaat van: Ludo op di 06 01 2009, 08:53:50
Hallo,

Ik vroeg me af ofdat er ook een snel commando bestaat om een block in het exacte midden van een stuk lijn te plaatsen, zonder de lijn op te moeten meten en uit te moeten rekenen waar het block geplaatst moet worden.

Is het dan ook mogelijk om 2 blocks te selecteren, die bijv. 10 uit elkaar moeten staan, en dat het tussenstuk precies in het midden van een lijn stuk komen te staan ?
Dus: 2 blocks staan beide 5 uit het midden.

Hartelijk dank,
Ludo

Beste Ludo,

Het midden van een lijn binnen een  commando kun je o.a. vinden
met de osnap funktie MID.
Indien je binnen een  commando het midden tussen bijv. twee
middelpunten wilt vinden kan dat met de osnap funktie M2P
(bijv. via Shift en Rechter MuisKnop), waarna je de twee middelpunten
moet vangen.
Het vinden van een punt op een bepaalde afstand van het midden
binnen een  commando kan je bijv. doen met de command modifier FROm.
CIRCLE FRO MID 'wijs het midden van de lijn aan' @5,0 'voer de straal in'.
Ook met de QTRACK kan je bij een lopende osnap op MID een punt op
een bepaalde afstand vinden.
CIRCLE 'sta stil in het midden van de lijn dat je de markering van het midden ziet'
'beweeg na rechts op de stippelijn' 'geef 5 in' 'voer de straal in'.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI

ACADcadabra

Ludo

`Bedankt voor de snelle reactie.

Ik weet dat je op die manier de objecten kan plaatsen. Maar het ging mij er vooral om ( sorry dat ik dat niet eerder vermeld heb )

Om deze objecten in een keer ook nog een stuk van de lijn af te plaatsen.

En ik had hier niet aan gedacht, omdat ik het basepoint van mijn block niet in het midden geplaatst had, daardoor kan ik op deze manier niet ermee werken.

Wanneer ik edit block in place doe, zie ik nergens de optie om opnieuw een basepoint in te stellen.
Wat zie ik over het hoofd ?

Reimer

Wanneer je edit block in place gebruikt dan hoef je niet het basepoint te verplaatsen maar je moet de gehele blockinhoud verplaatsen zodat deze precies op het bestaande basepoint komt te liggen.

Reimer.

yoin