yoin

Superthorr

Wanneer ik een 3D- object van de ene tekening in de andere kopieer komen beide objecten een heel eind uit elkaar te liggen. Na wat te hebben gezocht op dit forum ben ik erachter gekomen dat dit probleem deels kan worden opgelost doormiddel van "Copy with basepoint", alleen snap ik nu nog steeds niet waarom ik niet gewoon kan knippen en plakken.
Ik hoop dat iemand mij dit kan uitleggen.

GR

Keesw

Joop

Bij "gewoon" knippen en plakken bepaalt AutoCAd de extents van de selectie.
Als Basepoint wordt dan de linker onderhoek genomen van de extents met als gevolg dat deze dus ver van de elementen kan liggen.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Superthorr

Hartelijk bedankt voor u reactie,

Het is mij nu duidelijk waarom objecten zo'n eind bij elkaar vandaan terecht kunnen komen. Maar hoe kun je er voor zorgen dat het basispunt standaard in het 3D- object komt zodat je gewoon kunt knippen en plakken?

Kees

hulpje

Maak vanuit de originele tekening een wblock, die je dan via insert invoegt in de nieuwe tekening!
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Superthorr

Het is dus niet mogelijk om het basepoint van de originele tekening te veranderen?

Reimer

Ik gebruik voor het copieren en plakken altijd COPYBASE (in mijn pgp-file afgekort tot CB). Dit heb ik nog iets verder geautomatiseerd door standaard het 0,0 punt in WCS te gebruiken. Met de volgende macro onder een knopje gaat dit heel makkelijk. Voorwaarde is wel dat je eerst een selectie maakt en daarna pas op het knopje drukt.

knop1 - copy: ^C^Cucs w copybase 0,0 p  ucs p
knop2 - paste: ^C^Cucs w pasteclip 0,0 ucs p
knop3 - "cut": ^C^Cucs w copybase 0,0 p  ucs p e p 

Aan de knoppen heb ik sneltoetsen toegekend (resp. ctrl+shift+c, ctrl+shift+v, ctrl+shift+x). Hiermee kan ik dus heel snel tussen twee tekeningen copieëren met altijd de juiste positie.

Groeten,
Reimer.

mrbeegee

Kan je niet gewoon bij het plakken de optie "Paste to Original coordinates" gebruiken?
Dit gebruikt ik altijd op topografie/kadastrale ondergronden grenzen e.d. uit verschillende tekeningen precies over elkaar te plakken.