yoin

Jeroen022

Beste,

Mij vraag is idd de basis, maar het is weer een tijdje geleden dat ik autocad nog gebruikt heb.
Als ik teken in het tabblad model en ik wil vervolgens mijn tekening afdrukken, dan komen de maten totaal niet overeen.
Ik verander naar schaal 1:1 en fit to paper maar dit helpt ook niet. Enkel als ik teken in layout komen de maten wel overeen.
Als ik grid opzet in het tablad model dan zie ik normaal gezien toch mijn werkblad zoals bv aan A4 blad?
Is er iemand die kort kan uitleggen hoe ik toch kan tekenen in model, zonder dat ik bij het afdrukken afwijkende maten heb?

Alvast bedankt !

Joop

CiteerIk verander naar schaal 1:1 en fit to paper
Als je in Model Space tekent in 1:1 en je wilt dat de maten op papier kloppen dan moet je ook printen in 1:1.
Als je de fit to page kiest dan print je niet 1:1 maar pas je de tekeningmaat aan an het papierformaat.
Je moet met printen altijd rekening houden met de printermarge. Dit is niet de papiermarge, maar een rand waar de printer niet kan printen.
Als je dus een rechthoek van 297x210 afdrukt met fit to page is de rechthoek op papier b.v. 287x200.
Print je hem 1:1 uit dan staa2 zijden niet op papier.
Tot slot: Afhankelijk van de printer kan er een kleine afwijking in de afdruk zitten t.o.v. model space. Dit komt door de onnauwkeurigheid die verscheidene printers hebben.

Groetjes,

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Jeroen022

dank je voor de reactie, maar ik verkrijg nog niet wat ik zou willen :s
Eerst en vooral begin ik met in model mijn "drawing limits" in te geven. Voor A4 lower left point 0,0 - upper
right cornor 210,297. Dan druk ik op grid en zie ik mijn werkblad. Ik teken in scale 1:1 (stel ik in via Format -> Scale List)
mijn tekening. Als ik dan mijn tekening wil afdrukken stel ik bij plost scale ook 1:1 in. Toch krijg ik niet dezelfde maten, ook de
positie is gans anders als op mijn scherm. Wat ik graag zou willen weten is hoe kan ik in model tekenen en toch
mijn tekening kan afdrukken met dezelfde maten en posities.
Als er iemand is die mij hierbij enige uitleg kan geven... :)

Alvast bedankt !

Joop

1) Staan de units van je tekening wel op "Decimal" en de units in je plot window op mm en unit op 1?

2) Je stelt je limits in op 210x297.
Hierbij hou je geen rekening met de papiermarge waar de printer mee werkt en dus je tekening verschuift. (meestal een rand van 5mm)

3) Je kunt een verschuiving corrigeren door de Plot ofsett in je plot window te gebruiken (bv -5 en -5) of je gebruikt Center the Plot.

Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

bart

heb je wel de schaal van de viewport juist ingesteld
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Steven

Beste,

Ik denk dat je enkele zaken door elkaar haalt:

- In Model Space teken je altijd op schaal 1/1, die schaal instellingen die jij aanhaalt (Scale List) is enkel van toepassing in Paper Space (Layout).
- In Model Space dien je wel de correcte "units" in te stellen, Format - Units.
- Het beste is om in Model Space je tekening te plaatsen, en je opmaak (tekst, dimensionering, ...) in de layouts.

Zie bijlage voor meer uitleg.

Steven.

julien

Citaat van: Steven op wo 15 10 2008, 01:32:40
- Het beste is om in Model Space je tekening te plaatsen, en je opmaak (tekst, dimensionering, ...) in de layouts.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik persoonlijk vind het veel handiger werken om alles in model te tekenen, enkel de kader en viewports in paper space.
Maar dat is puur persoonlijke keuze, zolang je maar 1/1 tekent in model en verschaalt naar papier maten in paper is het netjes werken.

Jeroen022

Hey,
Bedankt aan ieder voor jullie reactie! maar ik zit nog steeds met het probleem.
Ik heb er dan ook maar eens een screenshot van genomen aan gezien beelden toch meer zeggen!
Ik begin met in model een tekening te maken, ik heb deze dan ook bemaat, 30 en 50.
Ik ga vervolgens naar layout, en als ik dan de maat neem krijg ik ineens veel meer:s
Toch staat de scale op 1:1.

Kan er mij miss eens iemand zeggen hoe jullie te werk gaan. Mijn bedoeling is nog altijd om bv: in model een blok van
40 x 40 mm te teken om dan ook in layout een blok van 40 x 40 mm te krijgen en deze dan ook nog te kunnen afprinten.

Steven

En waar staat deze schaal dan op 1/1?
In de Modelspace teken ik altijd alles op ware grootte, de schaal pas ik in de Layout aan.

Ik denk dat in uw layout de schaal niet op 1/1 staat. Rechtsklik op de viewport in de layout (de kader in volle lijn),
en klik vervolgens op Properties. En kijk dan of de Standard scale onder Misc staat op 1/1, zoniet moet je deze op 1/1 zetten.

bart

zet de tekening even online dan hoeven we niet te raden
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Jeroen022

dank u !!
probleem opgelost, dat ik daar altijd heb over gekeken :s

FastFiber