yoin

alfred

Ik werk hierbij met autcad 2008 en windows vista

Voor de modelbouw doe ik tekeningen inscannen opslaan in TIF bestand en dan ophalen in autocad om hier een tekening van te maken voor de cnc machine.
Nu doe ik dit als volgt de tekening als het ware over trekken en dan copieren.Dit is zeer veel werk en alle dingen komen erook niet goed op,dus zeer veel nameten met de hand.
Nu is mij vraag kan dit ook op een andere manier zodat je bijvoorbeeld direckt de lijnen kan copieren vanaf de tekening of de coordinaten wijzigen zodat deze eenvoudiger staan.
Of is hier een of ander programmatje voor.
Bijvoorbaat dank voor de informatie.

bart

Zoek een op scan2cad met google
Er bestaat veel van dergelijke software
Maar voor een goede cad tekening zijn altijd achteraf nog veel handmatige bewerkingen nodig
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Manu

Alfred,

Voor CNC-freeswerk bestaan specifieke progamma's als ArtCam, Vertic-software en dergelijke die zo'n overtrek echt wel aankunnen..maar let wel op de prijzen, die kunnnen voor een licentie érg hoog oplopen!
Nu, voor mijn CNC-werk gebruik ik voor dergelijke trace een funtie uit CorelDraw.. daarna exporteer ik naar een dxf die ik in AutoCad verder 'bewerk'... maar zoals bart reeds vermelde zal je altijd je vectoren moeten bijwerken om een goed resultaat te bekomen..

succes!

PS : ik ben wel benieuwd naar je CNC-hardware en je toepassingen.. je kan me altijd mailen..

Groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

alfred

Ik ben nog niet in het bezit van een cnc machine maar in de toekomst zou ik graag een machine van de firma Haasse uit Duitsland willen hebben,nou doe ik het nog via een kennis.En de software wordt dan Win Pc.
Maar eerst wil ik goed kunnen omgaan met de software en voornamelijk Auto-Cad het lijkt mij namelijk wel handig dat je ook goed kunt tekenen.

Het probleem van een ingescande tekening. Na lang zoeken op internet een gratis programma gevonden.
Op de volgende website http://wintopo.com/ ben hier nog mee aan stoeien hoe het precies werkt.

julien

Die wintopo is door velen hier gekend, misschien omdat dat in:
http://www.cadsite.be/diverse/links.php
staat.  :mrgreen:

Echt goed vind ik dat echter niet... Ik moet zeggen dat ik in 9 op de 10 gevallen gewoon helemaal opnieuw teken.

Joop

Ik probeer nog regelmatig nieuwe software uit maar heb (nog?) niets gevonden waarvan ik zeg: "Dat is het!".
Indien nodig tejken ik dan ook standaard de tekening opnieuw.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".