FastFiber

bedrijfsstructuur - lokaal vs netwerk

Gestart door jo-king, di 16 09 2008, 11:35:05

Vorige topic - Volgende topic

jo-king

In het architecten-bureau waar ik werk, sta ik in voor de IT-structuur;
zo heb ik oa templates, plotstyles, pagesetups, toolpalettes, enz... gemaakt.

vraag is nu, waar zet ik deze best?

op het netwerk
(iedereen linkt naar een "network-drive" via windows-verkenner "X:\" schijf)
voordeel:
iedereen werkt met identiek hetzelfde, en kan dan niets "stiekem" aanpassen & afwijken van de structuur
eenvoudig aan te passen / corrigeren voor mezelf (een keer, en iedereen is "up to date")
nadeel:
laptopgebruikers kunnen thuis niet verder tekenen
named pagesetups van ADOBE DISTILLER zijn gebruiker gebonden, dus acad crasht hierop....

lokaal (c:\ schijf)
(eenmaal goed zetten & copieren naar elke pc)
voordeel:
laptopgebruikers kunnen ook "on the road" werken
distiller pc3 werkt (na elke gebruiker apart in te stellen)
nadeel:
intensief: telkens er een nieuwe gebruiker bijkomt, moet de structuur gecopieert worden & de distiller-named-pagesetups correct gemaakt worden
vermits de bedrijfsstructuur niet meer netwerkgebonden is, is deze eenvoudig te "stelen" voor extern gebruik...
gebruikers kunnen ctb's of stb's bijplaatsen, die andere gebruikers dan niet hebben. (dit kan conflicten veroorzaken)

de voordelen van netwerk lijken te domineren, maar toch heb ik een beter gevoel bij "lokaal"

graag jullie mening :)

Jo-KING
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Joop

Uniformiteit is een eerste vereiste. Denk maar aan de ISO certificatie die de laatste jaren zo (absurd?) belangrijk is geworden.
In dit geval lijkt mij een combinatie het beste.
Voor de kantoorwerkers alles op het netwerk.
En de mobiele gebruikers de zelfde vaste instelling op de C-schijf met de verplichting eens per maand te updaten vanaf de netwerkschijf.
Immers: binnen AutoCAD kun je (een deel van) alle instellingen exporteren (naar een dir op het netwerk) en importeren (op de laptop).
Zo hou je alles enigzins in de hand, maar zolang het is toegestaan om eigen plotstyles en templates aan te maken blijft de uniformiteit in gevaar.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Reimer

Beste Jo-king,

jouw situatie is voor mij ongeveer gelijk. Ik heb al onze bestanden op het netwerk staan. Sinds een jaar heb ik er ook een laptop bij om op verschillende locaties te werken. Op die locaties is bijna altijd een netwerk aansluiting, echter dit loopt vaak heel traag. Mijn ervaring is dat Joop gelijk heeft. Op kantoor alles via het netwerk. Alle laptops locaal. Ik gebruik een synchronisatie progje om af en toe te controleren of er verschillende versie bestaan van bestanden op de laptop en die op het netwerk. Ik kan dan snel achterhalen welke bestanden geupdate moeten worden.

Groeten,
Reimer.

EddyBeerke

Voor het locale (laptop's) kun je toch de windows "Werkmap" gebruiken?
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

jo-king

Citaat van: EddyBeerke op wo 17 09 2008, 09:38:56
Voor het locale (laptop's) kun je toch de windows "Werkmap" gebruiken?

Eddy,
ik heb totaal geen ervaring met de "briefcase/werkmap" functie & voel me dus niet vertrouwd genoeg om daar meteen met te experimenteren "in't groot"

als ik de laptop's lokaal moet instellen, kan ik best de vaste pc's ook lokaal zetten.. alles hetzelfde.
zo werkt alles qua pc3's en instellingen.

mercikes voor de reply's.

Jo.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

EddyBeerke

Bij ons zijn de laptops ook stand-alone geinstalleerd.
Alleen als ze aan het netwerk hangen (moeten ze dus inloggen) en maken ze gebruik van "Novell" alwaar er een netwerk-Acad gebruikt kan worden.
Maar een oplossing...
Misschien een idee om te mailen en als er iets nieuws is kunnen ze "updaten" met de werkmap (sleur en pleur).
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Manu

Hier werken we lokaal en beroepen we ons op het gezond verstand van de collega's om niet ál te veel te gaan 'freewheelen' ..
Eerlijkheidshalve dien ik hieraan wel toe te voegen dat wij constant werken op basisplannen van 'derde partijen' (Architecten en Studiebureau's) zodat het
sowieso vrijwel onmogelijk zou zijn om verregaande tekenafspraken voor bv layerstuktuur, plotstyles en plotformaten... enz..enz...

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

FastFiber