FastFiber

lettergrootte past zich niet automatisch aan(opgelost)

Gestart door Matthias, di 19 08 2008, 13:12:11

Vorige topic - Volgende topic

Matthias

Beste,

Veel van mijn plannen worden opgemaakt op 1/50, 1/20 e.d. nu is het zo dat wel de schaal veranderd op deze plannen maar de lettergrootte dit niet mag doen in de model space.
Als ik bemating of een beschrijving geeft met tekst op voor schaal 1/50 staat deze dus veel te groot op schaal 1/20. Door het aanmaken van verschillende 'Text Styles' kan ik via één knop de tekstgrootte laten aanpassen van 1/50 naar 1/20 op zo een mooi uniform beeld te krijgen...
Probleem hierbij is dat mijn tekst dus niet meer veranderd, als ik tekst selecteer op 1/50 en ik wil deze op 1/20 zetten veranderd er niets, ik moet dus van al mijn beschrifting eerst dubbelklikken, tekst selecteren en wijzigen van text style, wat dus veel tijd vraagt.

Weet iemand hoe dit zou kunnen komen?

Alvast bedankt
Landschaps- en tuinarchitect

hulpje

Ben je in het bezit van AutoCAD 2008 of hoger?
Dan zou de oplossing voor jouw probleem kunnen zijn, door met ANNOTATIVE tekststyles te gaan werken.
ANNOTATIVE is o.a. toe te passen voor tekststyles, dimstyles en arceringen.

Indien in het bezit van Acad 2008 of hoger, kan je eens zoeken op de volgende term: annotation objects, annotative styles

Let op!
Het kan een lastig onderwerp zijn.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Matthias

Citaat van: hulpje op di 19 08 2008, 13:28:18
Ben je in het bezit van AutoCAD 2008 of hoger?
Dan zou de oplossing voor jouw probleem kunnen zijn, door met ANNOTATIVE tekststyles te gaan werken.
ANNOTATIVE is o.a. toe te passen voor tekststyles, dimstyles en arceringen.

Indien in het bezit van Acad 2008 of hoger, kan je eens zoeken op de volgende term: annotation objects, annotative styles

Let op!
Het kan een lastig onderwerp zijn.

Richard

Bedankt alvast voor de inlichting, één enkel probleempje ik werk met 2006...

Ik weet dat me dit vroeger nog eens gelukt is daarom dat ik de vraag stel.
Waar vind ik ergens die annotative textstyle als die er zouden zijn in 2006?

Mvg
Matthias

hulpje

HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

bart

is het text of mtext?

werkte het eerst wel in autocad 2006

werkt het nergens meer af alleen in een bepaalde tekening niet.

Het selecteren van een andere textstyle is niet de manier
je moet de textstyle aanpassen die je hebt gebruikt voor de text

De textstyle van de text vervangen door een andere kan ook maar dit is niet iets standaards daar is code voor nodig
of je kunt het handmatig in 1 keer doen m.b.v. qselect en de juiste filters
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Wat ook handig kan zijn is een layer extra aanmaken waar je de tekst inzit met een andere schaal dan zet je de ene aan en de andere uit.
Dit is wel handig als je de tekening in meerdere viewports gebruikt.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Matthias

Citaat van: bart op wo 20 08 2008, 11:49:32
is het text of mtext?

werkte het eerst wel in autocad 2006

werkt het nergens meer af alleen in een bepaalde tekening niet.

Het selecteren van een andere textstyle is niet de manier
je moet de textstyle aanpassen die je hebt gebruikt voor de text

De textstyle van de text vervangen door een andere kan ook maar dit is niet iets standaards daar is code voor nodig
of je kunt het handmatig in 1 keer doen m.b.v. qselect en de juiste filters

Beste,

- Het gaat hem om mtext
- Het werkt nergens meer
- Snap dit puntje niet zo goed. Ik heb gewoon verschillende formaten van tekstgrootte ingesteld per schaal. Telkens met een verschillenden naam: bijvoorbeeld TEXT 1.100, TEXT 1.200,...(heb ik meteen ook op Eddybeerke geantwoord, ik 'bevries' eveneens de tekst dan per viewport, naargelang de schaal deze is)
- Het is inderdaad via quickselect dat ik graag de grootte van mijn beschrifting zou willen aanpassen, het is nu juist dit die me niet meer lukt. Nu moet ik deze tekst kopieren buiten mijn tekening en via de verfborstel(penseel) alle grotes aanpassen, waarbij ik dus ook het probleem heb dat uitlijning e.d. weer veranderd.

Hopelijk is het wat duidelijk. Alvast enorm bedankt!

Mvg Matthias

bart

Als het mtext is mag de textstyle in de editor niet worden aangepast deze staat dan namelijk niet meer 'bylayer' en is te de text alleen nog handmatig aan te passen binnen de editor.

Wat gaat er mis als je qselect toepast ?
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

EddyBeerke

Citaat van: Matthias op do 21 08 2008, 07:54:48
Beste,
...
- Het is inderdaad via quickselect dat ik graag de grootte van mijn beschrifting zou willen aanpassen, het is nu juist dit die me niet meer lukt. Nu moet ik deze tekst kopieren buiten mijn tekening en via de verfborstel(penseel) alle grotes aanpassen, waarbij ik dus ook het probleem heb dat uitlijning e.d. weer veranderd.
...
Mvg Matthias

Is het misschien handig als je een stukje tekening zipt en upload, dan kunnen we ene kijkje nemen in jou tekening
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Matthias

Beste Eddybeerke,

Hierbij het bestand in dwg. Het probleem zit hem er dus in dat ik deze tekst niet kan wijzigen in één maal maar ik dus eerst moet dubbel klikke, selecteren en dan veranderen van textstyle
Het rare is bij de dimstyles lukt dit wel bij gewone beschrifting niet.

Mvg
Matthias

nb: wellicht een fout van mij maar ik weet niet hoe ik dit moet veranderen

bart

Hier werkt het gewoon

qselect  -> mtext -> select all   properties style aanpassen

blijft de selectie die je met qselect maakt wel bestaan als je het properties commando geeft ?

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Matthias

Citaat van: bart op wo 27 08 2008, 07:58:30
Hier werkt het gewoon

qselect  -> mtext -> select all   properties style aanpassen

blijft de selectie die je met qselect maakt wel bestaan als je het properties commando geeft ?

Werkt nog steeds niet bij mij...

Dus wat doe ik:
- ik kies q select (1ste vak 'entire drawing', 2de vak 'mtext', 3de vak 'layer', 4de vak 'select all', 5de vak 'de layer waar de tekst in staat'
- dan zijn inderdaad de 3 lijntjes tekst geselecteerd('dit is tekst' )
- dan kies ik bij de werkbalk 'styles' om deze te wijzigen naar bijvoorbeeld schaal 1/20 en er gebeurd niets??

Doe ik iets verkeerd?

Mvg
Matthias

Alvast bedankt!

bart

Ja na de selectie moet je de style wijzigen in properties (de standaard sneltoets hiervoor is ctrl 1)
en dus niet naar de werkbalk style gaan
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Matthias

Citaat van: bart op wo 27 08 2008, 15:59:18
Ja na de selectie moet je de style wijzigen in properties (de standaard sneltoets hiervoor is ctrl 1)
en dus niet naar de werkbalk style gaan

Mooi!!! Bedankt!!

Nog een klein vraag er bovenop. Kan ik dan ook in een bepaalde layers die bepaalde style instellen en deze vastzetten, of is het zo dat ik mijn tekening moet kopieren en alle letterformaten moet aanpassen?
(stel ik moet een afdruk maken op 1/100 en 1/200)

Alvast enorm bedankt!

yoin