FastFiber

Vragen over AutoCAD vieuwers

Gestart door John, wo 18 06 2008, 10:29:17

Vorige topic - Volgende topic

John

Beste AutoCADgebruikers.

Ons waterschap is op zoek naar een goede AutoCAD vieuwer, naast de CAD-tekenaars willen de projectleiders ook DWG-files kunnen inzien zonder de software van AutoCAD
Ierder jaar gaan wij vrijwel over naar een nieuwe versie van AutoCAD.

-->Hoe zit het nu eigenlijk met vieuwers, kunnen die alle versies van AutoCAD weergeven?, of moet er een update van vieuwers komen na een installatie van een nieuwe AutoCAd versie??
Het netwerk bij ons is echt streng afgeschermd, we kunnen zelf buiten de ICT afdeling niets downloaden en installeren.

Kortom we zijn op zoek naar een goede DWG-vieuwer die alle AutoCAD versies aan kan, dus ook voor de toekomst

Iemand onder jullie een idee of tip voor een goede vieuwer :?:

Namens de projectleiders alvast bedankt. :vreegoe:
mijn baas zegt dat ik onbetaalbaar bent, dus krijg ik geen opslag meer

hulpje

John,

In mijn ogen zijn er 2 opties.

Optie 1: Kijk eens naar het programma DWG Trueview
            Hier vind je meer informatie: http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?id=6703438&siteID=123112

Optie 2: AutoDESK Design Review.
            Dit programma werkt met DWF files. (Waarbij DWF de tegenhanger is van PDF)
            http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=4086277

Verder kun je ook nog even bij dit topic kijken.
http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,2643.0.html

Succes!

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

JWP

Hallo John,

Slaan jullie dwg-files standaard onder de laatste versie op?
De tekeningen die wij maken worden standaard opgeslagen als autocad 2000 omdat uitvoerders, projectleiders nooit de meest recente versie van autocad hebben. Ook leveranciers/onderaannemers hebben meestal oudere versies en zouden anders geen tekening van ons kunnen openen.
Is dit misschien een oplossing/

met vriendelijke groet,
John

John

Citaat van: JWP op wo 18 06 2008, 13:09:52
Hallo John,

De tekeningen die wij maken worden standaard opgeslagen als autocad 2000 omdat uitvoerders, projectleiders nooit de meest recente versie van autocad hebben. Ook leveranciers/onderaannemers hebben meestal oudere versies en zouden anders geen tekening van ons kunnen openen.

met vriendelijke groet,
John

Wij werken met versie 2008 en slaan onder 2000 op. Intern is er geen probleem.
Het gaat voornamenlijk om dat onze interne projectleiders op het netwerk (zonder AutoCAD) van externe buro's tekeningen willen inzien (en dat kunnen wel eens 2008-2009 versies zijn) deze zelf willen vieuwen.

De 2 tekenaars worden nu onnodig lastig gevallen om binnengekomen DWG bestanden om te zetten naar een PDF zodat de projectleiders deze kunnen inzien.

Dus wij zoeken eigenlijk een goede DWG-vieuwer voor onze zeg maar "niet tekenaars" die alle versies aankan...

hulpje

Citaat van: John op wo 18 06 2008, 13:28:21
Citaat van: JWP op wo 18 06 2008, 13:09:52
Hallo John,

met vriendelijke groet,
John

Wij werken met versie 2008 en slaan onder 2000 op. Intern is er geen probleem.
Het gaat voornamenlijk om dat onze interne projectleiders op het netwerk (zonder AutoCAD) van externe buro's tekeningen willen inzien (en dat kunnen wel eens 2008-2009 versies zijn) deze zelf willen vieuwen.

De 2 tekenaars worden nu onnodig lastig gevallen om binnengekomen DWG bestanden om te zetten naar een PDF zodat de projectleiders deze kunnen inzien.

Dus wij zoeken eigenlijk een goede DWG-vieuwer voor onze zeg maar "niet tekenaars" die alle versies aankan...

DWG True View, zoals in mijn antwoord genoemd.......
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

HofCAD

ACADcadabra

JMD

Dag John,

zoals ik uit je reacties begrijp moeten de projectleiders de tekeningen alleen kunnen zien. Op dit moment gebeurd dit dmv PDF's. De handigste oplossing is denk ik dan de True View van Autodesk, deze is gratis te downloaden. Waar je echter wel op moeten letten is dat je niet in de toekomst kunt kijken, Autodesk zal waarschijnlijk weer een keer een nieuwe versie introduceren. De ondertussen verouderde versie van True View zal dit niet aankunnen, mits je de tekening opslaat als oudere versie (bv 2000). Uit je reactie bleek dat jullie altijd opslaan als 2000, dus dit zal geen probleem opleveren.
Je kunt jezelf ook afvragen waarom je niet over x aantal maanden/jaren een nieuwe True View oid zou installeren.
Succes ermee.

Grtz JMD

Merwede

Wij hebben hetzelfde probleem op het werk. Het grote nadeel van trueview is dat je niet kan meten in de tekeningen en kleine aanpassingen zijn ook niet mogelijk. Maar nu heb ik wel begrepen dat het meten in de 2009 versie wel mogelijk is.
Onze eisen aan de viewer zijn:

meten
Opmerkingen kunnen plaatsen op de tekening
exporteren naar andere formaten dan DXF en DWG.
DWG formaat van R14 t/m 2008

uiteindelijk hebben wij de betaalde versie van AB viewer aangeschaft. Voornamelijk voor de projectleiders/hoofdbazen/groepsleiders die dus niet zelf de hele dag tekenen en ontwerpen.
alle tekenaars en contructeurs hebben gewoon autocad 2005 (binnenkort 2009). De kosten voor de viewer zijn minimaal t.o.v. autocad.
website AB viewer:
http://www.cadsofttools.com/en/products/abviewer.html

Remo

DWG trueview is de oplossing...
maar zoals eerder gezegd...  er bestaat natuurlijk nooit een programma voor alle toekomstige versies..
wel kan je als je nu de meest recente viewer installeerd er vanuit gaan dat die meestal wel 1 of twee versies meegaat..
aangezien niet bij elke nieuwe versie autocad er iets veranderd aan het bestand formaat .

vuistregel is dat elke 3 versies autocad er ongeveer 1 nieuw bestands formaat komt...
klachten leg je natuurlijk bij autodesk neer, want het natuurlijk bezopen dat er elk jaar (bijna)  een nieuwe versie autocad uitkomt....

John

Bedankt iedereen voor zijn reacties. :vreegoe: :vreegoe:

Ik ga het in het overleg bespreken, en dan komen we er wel uit.  :D

Groet John

FastFiber