FastFiber

vieuwport op slot

Gestart door diepenbouw, do 12 06 2008, 14:26:49

Vorige topic - Volgende topic

diepenbouw

Hoe zet je ook weer je vieuwport op slot?
Waar staat de lijst met afkortingen , deze wil ik afdrukken en meer het toetsenbord gebruiken.

Bedankt Dirk

TTB

De viewport aanklikken (grips zichtbaar) en vervolgens bij properties in de kolom MISC de viewport "locken".

Groeten en succes.
Peter

Gene

Of viewport aanklikken (grips zichtbaar) rechtermuisknop en kiezen voor "Display locked" Yes

Reimer

De lijst met afkortingen (command Alias) is te vinden onder
C:\Documents and Settings\username\Application Data\Autodesk\C3D 2008\enu\Support\Acad.pgp

Reimer.

HofCAD

Citaat van: Gene op do 12 06 2008, 14:47:04
Of viewport aanklikken (grips zichtbaar) rechtermuisknop en kiezen voor "Display locked" Yes

Beste Lezers,

Of met het commando MVIEW met de afkorting MV (of ook met het commando -VPORTS)
en de optie Lock.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI.
ACADcadabra

silverster

of met de volgende lisp file's

(defun c:vpu () ;
  (vl-load-com)
    (vlax-for lay
    (vla-get-layouts
    (vla-get-activedocument
    (vlax-get-acad-object)
  )
)
(if (eq :vlax-false (vla-get-modeltype lay))
  (vlax-for ent (vla-get-block lay) ; for each ent in layout
    (if (= (vla-get-objectname ent) "AcDbViewport")
    (progn
      (vla-put-displaylocked ent :vlax-false)
      (vla-put-color ent 3); 3 green
    )
  )
)
)
)
(princ)
)

(defun c:vpl () ; 07/07/04
  (vl-load-com)
    (vlax-for lay
    (vla-get-layouts
    (vla-get-activedocument
    (vlax-get-acad-object)
  )
)
    (progn
      (vla-put-displaylocked ent :vlax-true)
      (vla-put-color ent 1);1 red
    )
  )
)
)
)
(princ)
)

en...................................................

;;Program by Dann Brower 2006
(defun C:vpl (/ kw)
(setq kw "LOCK")
(vplocks kw)
(princ)
)
(defun C:vpu (/ kw)
(setq kw "UNLOCK")
(vplocks kw)
(princ)
)
(defun vpLocks (kw / kval doc adoc lao cnt inc cvprt blk pw)
(vl-load-com)
(if (= kw "LOCK")
(setq kval :vlax-true)
(if (= kw "UNLOCK")
(setq kval :vlax-false)
)
)
(setq doc (vlax-get-object "AutoCad.Application")
adoc (vla-get-ActiveDocument doc)
lao (vla-get-Layouts adoc)
cnt (vla-get-Count lao)
inc 0
)
(repeat cnt
(setq cvprt (vla-Item lao inc)
inc (+ inc 1)
blk (vla-get-Block cvprt)
)
(vlax-for itm blk
(if
(vlax-property-available-p itm 'DisplayLocked)
(progn
(vla-put-DisplayLocked itm kval)
(vla-update itm)
)
)
)
)

(princ)
)

JMD

Het is veel gemakkelijker door commando aliasedit, vervolgens print. De lijst kun je vervolgens zelf aanpassen, net zo makkelijk. De locatie vind je op de afdruk bovenaan de bladzijde.
Je pgp-bestand hoeft namelijk niet onder Documents and Settings te staan.

Grtz JMD

Citaat van: Reimer op vr 13 06 2008, 07:17:23
C:\Documents and Settings\username\Application Data\Autodesk\C3D 2008\enu\Support\Acad.pgp

Reimer.

Gene

Citaat van: JMD op do 19 06 2008, 11:50:43
Het is veel gemakkelijker door commando aliasedit, vervolgens print. De lijst kun je vervolgens zelf aanpassen, net zo makkelijk. De locatie vind je op de afdruk bovenaan de bladzijde.
Je pgp-bestand hoeft namelijk niet onder Documents and Settings te staan.

Grtz JMD

Citaat van: Reimer op vr 13 06 2008, 07:17:23

Reimer.
Heeft dit allemaal nog iets met de vraag te maken?

Reimer

Citaat van: diepenbouw op do 12 06 2008, 14:26:49
Hoe zet je ook weer je vieuwport op slot?
Waar staat de lijst met afkortingen , deze wil ik afdrukken en meer het toetsenbord gebruiken.

Bedankt Dirk

Gene, dit heeft zeker met de vraag te maken.

Reimer

DIJKHUIS

Citaat van: silverster op di 17 06 2008, 14:50:36
of met de volgende lisp file's

(defun c:vpu () ;
  (vl-load-com)
    (vlax-for lay
    (vla-get-layouts
    (vla-get-activedocument
    (vlax-get-acad-object)
  )
)
    (progn
      (vla-put-displaylocked ent :vlax-false)
    )
  )
)
)
)
(princ)
)

@Silverster,

Ik maak heel dankbaar gebruik van bovenstaande lisp routine. Als kleine aanvulling hierop zou ik graag de viewports ook in de layer defpoints zetten. Door de kleur valt het nu niet op dat ze niet in defpoints staan. In lisp zou me dat wel lukken maar van ActiveX heb ik geen kaas gegeten. Kun je mij de extra code geven om de viewports in de layer defoints te zetten?

Michel

MRdesign

je kunt ook gewoon de kleur van defpoints veranderen in een kleur die je nooit gebruikt (bijv. magenta) dan is het altijd overzichtlijk waar de defpointlijnen staan

DIJKHUIS

Citaat van: MRdesign op vr 17 10 2008, 14:19:46
je kunt ook gewoon de kleur van defpoints veranderen in een kleur die je nooit gebruikt (bijv. magenta) dan is het altijd overzichtlijk waar de defpointlijnen staan

Dat doe ik al, mijn defpoints layer in een aparte kleur zetten. Maar deze routine maak juist zichtbaar of een viewport gelockt is of niet. Maar omdat ik nog wel eens vergeet :oops: om mijn viewports in defpoints te zetten wil ik graag de aanpassing van de routine. Deze routine gebruik ik nl. zeer vaak en staan ze dus al snel in de layer defpoints. Of gelijk welke layer die op niet plotten is gezet.

Michel

silverster

Ik zet mijn lagen altijd in een aparte laag genaamd viewport.
defpoint is gekoppeld met de laag 0 als je een van deze 2 lagen bevriest dan plot men de andere laag ook niet.

Ik heb hier best vaak problemen mee gehad dus vandaar dat ik daar een aparte laag voor aanmaak.

Citaat van: DIJKHUIS op di 21 10 2008, 14:10:07
Citaat van: MRdesign op vr 17 10 2008, 14:19:46

Dat doe ik al, mijn defpoints layer in een aparte kleur zetten. Maar deze routine maak juist zichtbaar of een viewport gelockt is of niet. Maar omdat ik nog wel eens vergeet :oops: om mijn viewports in defpoints te zetten wil ik graag de aanpassing van de routine. Deze routine gebruik ik nl. zeer vaak en staan ze dus al snel in de layer defpoints. Of gelijk welke layer die op niet plotten is gezet.

Michel

DIJKHUIS

Citaat van: silverster op ma 27 10 2008, 13:50:37
defpoint is gekoppeld met de laag 0 als je een van deze 2 lagen bevriest dan plot men de andere laag ook niet.

Ik heb hier best vaak problemen mee gehad dus vandaar dat ik daar een aparte laag voor aanmaak.

Het maakt in basis niet zo veel uit of je de viewports in defpoints zet (die automatisch niet wordt geplot) of dat je de viewports zet in een speciale layer viewport die je zelf op "not plot" zet.
Het gaat mij er om dat tijdens het gebruik van viewport lock/unlock de viewports niet alleen van kleur veranderen maar ook op de juiste layer (in mijngeval defpoints, in jouw geval viewport) komt.
Het zal een regel worden die volgens mij lijkt op
maar dan (vla-put-layer ent defpoint);

Maar omdat ik niet snap van ActiveX vraag ik jou wat de juiste regel code is voor het wijzigen van de layer van de viewports.

Michel

HofCAD

Citaat van: DIJKHUIS op ma 27 10 2008, 14:02:12
Citaat van: silverster op ma 27 10 2008, 13:50:37

Het maakt in basis niet zo veel uit of je de viewports in defpoints zet (die automatisch niet wordt geplot) of dat je de viewports zet in een speciale layer viewport die je zelf op "not plot" zet.
Het gaat mij er om dat tijdens het gebruik van viewport lock/unlock de viewports niet alleen van kleur veranderen maar ook op de juiste layer (in mijngeval defpoints, in jouw geval viewport) komt.
Het zal een regel worden die volgens mij lijkt op
maar dan (vla-put-layer ent defpoint);

Maar omdat ik niet snap van ActiveX vraag ik jou wat de juiste regel code is voor het wijzigen van de layer van de viewports.

Michel

Beste Michel en Silverster,

Is ActiveX niet:
ActiveX is a component object model (COM) developed by Microsoft for Windows. By using the COM runtime, developers can create software components that perform a particular function or a set of functions. A software application can then compose one or more components in order to provide the functionality it intends to.[1] Many Microsoft Windows applications â€" including many of those from Microsoft such as Internet Explorer, Microsoft Office, Microsoft Visual Studio, Windows Media Player, etc. â€" use ActiveX controls to build their feature set as well as encapsulate their functionality as ActiveX controls so that the functionality can be embedded in other applications. Internet Explorer also allows the ActiveX controls to be embedded inside web pages.
Dan heb ik altijd verkeerd gedacht.

Met vriendelijke groet, HofCAD CSI

ps Als obj een object is, dan is het in VisualLisp (vla-put-layer obj "Defpoints")
ACADcadabra