yoin

hoow

Ik zit met en vrij vreemd probleem.

Mijn oude rammelbak pc op de bureau zat opeens met een boel virussen en alles was heel traag geworden.
Alles wat traag ging was dus de schuld van dat virus.
Ondertussen is die oude rammelbak binnen voor een extreme makeover.

Ondertussen werk ik op een andere pc (ook Xp prof) en wat blijkt nu...  Alle tekeningen die aangemaakt zijn in de laatste periode op die pc hebben hetzelfde euvel.
Als je iets wilt selecteren door een kader te klik-slepen gaat dat gruwelijk traag
klik - drie seconden wachten - sleep-klik - drie seconden wachten - er is geselecteerd.
't is om zot van te worden, zo enorm enerverend is het.

Oudere tekeningen of tekeningen die van andere pc's komen weten hier niet van.
de gedeelten selecteren en in een andere tekening copy pasten helpt niet.
En met gelijk welke pc de tekening heopend wordt, het is overal hetzelfde, het euvel hangt dus vast aan de tekening.

Ik heb echt geen flauw idee waar de oorzaak zou kunnen liggen of waar ik zou moeten zoeken.
Iemand die een idee  heeft wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat de oplossing is?

Oja, op de oude rammelkast stond nog altijd autocad 2002
nu zit ik toch al in 2004   :roll:

Manu

hoow,

Mijn collega had het destijds ook : selecteren werd een ramp... na wat zoekwerk bleken alle 'moeilijke' tekeningen redelijk wat WIPEOUT's te bevatten (al dan niet vervat in blocks)
Om die zichtbaar te maken kun je via het commando WIPEOUT de Frames op ON (zichtbaar) zetten...
of je kan ook alles selecteren en in je properties-box gaan zien of er RASTERIMAGES tussen zitten (zo noemt AutoCad die wipepouts)..
Check je dat even?
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

hoow

mn niveau ligt nog niet zo hoog dat ik wist wat wipe outs waren, dus ik heb ze ook niet bewust aangemaakt.
maar wat F1'en heeft me alweer wat wijzer gemaakt
De frames van de wipe out's stonden op ON en ik heb er ook geen kunnen ontdekken in gebruikte blokken.

Wel had ik nog drie raster images aan mn tekening kleven (slordigheid :( )  Met die te 'detachen' heb ik de indruk dat het al een ietsje beter is (2,5sec wachten ipv 3)
via de propertie box vind ik ook geen rasterimages terug.

Maar met je tip ivm die wipe outs doet vermoeden dat het de tekening is die op de een of andere manier te zwaar geworden is?
maar zou ik dan ook geen problemen krijgen met scrollen en andere bewerkingen?

Voor de moment heb ik enkel twee nog vrij eenvoudige grondplannetjes op mn scherm staan, al het onnodige is er uit gepurged
Het is zo al een stuk beter dan in de gehele tekening met gevels en verschillende versies in, maar het is toch nog bijlange niet zoals het zou moeten zijn.
Ik gebruik vrij veel arceringen en solid arceringen, maar aangezien er nog geen enkele in de huidige openstaande tekening staan moet ik waarschijnlijk ook daar de oorzaak niet zoeken?

Manu

Kun je een van die tekeningen zippen en hier posten of me die mailen?

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

hoow

Ik zet hier even onze verstuurde mailtjes

Citeer
Ik heb je tekeningen hier even bekeken en -eerlijk is eerlijk- ik ondervind geen vertraging bij het selecteren en/of verslepen van tekenobjecten..
Nu, ik werk momenteel met AutoCad 2008 dus dat kan wel wat schelen... maar het is voor mij dus niet makkelijk om te gaan bepalen wat er nu precies misloopt..
Toch wil je het volgende vragen :

Ik merk dat je veel met MTEXT werkt, uit mijn ervaring probeer ik die te vermijden.. single-line text werkt vlotter..
Ik liet de lisp uit de  bijlage (killdots) even los op je tekening en hij vond zo'n 120 'verloren' items.. dat kunnen bv lege textblokjes, lijnen zonder lengte e.d. zijn,.. enz..enz
Het kan zeker geen kwaad om die te gaan gebruiken...

Maar nu : je werkt met TT-fonts ... AutoCad (afhankelijk van de versie) kan hier niet goed mee overweg.. daarom heb ik via het commando QTEXT deze parameter op ON gezet.
Alle tekst wordt nu enkel getoond met een rechthoekig omtrekkadertje, dus als je tekening nu vlotter loopt dan heeft het dus met de textstyles te maken ..
Vooral het gebruik van ARIAL BLACK (en in feite ook ARIAL) kan voor dit soort problemen zorgen... kies indien nodig een andere textstyle-font

Laat je me weten of er verbetering is met die QTEXT (en zonodig met het veranderen van de textstyles)..?
Zonodig doe ik de tekeningen thuis op een 2000-versie open om te zien welk resultaat dat geeft..

Vooral de moed niet opgeven, AutoCad kent zo zijn kuren.. we vinden het wel..

Citeerk probeer nog wat te werken tussenin ;) maar heb al wat zitten uitproberen
dat lisp bestandje is idd heel handig, dank je daarvoor
ik ben vrij precies met layers en kleuren maar op het vlak van verloren objecten en dubbele lijnen merk ik vaak dat ik wat slordiger ben
Zeker als het rap moet gaan en tot grote ergernis van mn collega die soms verder werkt op mijn tekeningen, maar daar zal ik wel niet de enige in zijn.

Maar de tekst "afzetten" met qtext heeft tot mijn grote verbazing veel geholpen!!!  Opeens bolt het weer.
Terug aanzetten resulteert in een bijna onmiddellijk weer "comateuze" toestand, zoals ik het noem.

Eigenlijk wel raar want ik werk al met arial voor zover ik me het herinner, de meer technische fonts die meer standaard zijn, vind ik zo lelijk.
Ik werk al vrij lang met autocad
In het middelbaar volgde ik bouwkundig tekenen en in het hoger architectuur waarbij de nadruk altijd lag op het resultaat wat uit de printer rolde en veel minder op het effectieve gebruik van het programma.
Ik merk dat heel goed als ik wat op het forum rondkijk ^^ het meeste snap ik gewoon niet.
Nu werk ik al een goed drie jaar op een architectenbureau (als architect) en mn tekeningen zijn tot heel wat complexer geworden dan in het begin.  Enerzijds doordat mn technische bagage groeit, anderzijds doordat ik systematisch meer en meer uit het programma probeer te halen.
Nu ja vergeleken met mn collega's, die een stuk ouder zijn is er hier al heel wat geëvolueerd sinds ik me er mee 'moei'
maar blijkbaar is er nog veel werk aan de winkel wat betreft mijn kennis van het programma, het stopt niet als je er vlot mee kunt tekenen.

Dringend tijd om alles ivm teksten uit te zoeken dus.
Ik vond mtekst een stuk gebruiksvriendelijker, maar blijkbaar dus ook zwaarder
nu de zoektocht naar een lettertype dat autocad wel graag gebruikt en toch wat voller oogt dan de technische lijn lettertypes, of bestaan die niet?

want blijven verder tekenen zonder zichtbare tekst is toch ook niet helemaal dat.

Er zijn waarschijnlijk nog dingen die ik doe waardoor mijn tekeningen steeds een beetje per beetje zwaarder geworden zijn tot het opeens niet meer ging!

ALs er nog mensen zijn die tips hebben ivm mn 'fout' gebruik van tekst in tekeningen of andere dingen die ik mogelijks doe waardoor alles zo zwaar geworden is....   

Een dikkere letter vind ik veel mooier op een plan zeker als titel en benoeming van ruimten.
voor de technische aanduidingen gerbuik ik dan wel weer een meer technisch lettertype.
Zijn er alternatieven?

bart

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

hoow

Ooh Bart, beetje laat (van mij) maar dank je zeer wel.

Ik sukkel er nog altijd een beetje mee, van als men tekening iets te groot wordt is selecteren moeilijk
alle tekst staat nu in singel line, dat scheelt al
alle opgehoopte layerfilters vliegen er nu ook steeds uit
nu eens proberen met die arial hopelijn scheelt het ook weer een stuk