FastFiber

halve cirkel

Gestart door devamulders, ma 10 03 2008, 18:03:21

Vorige topic - Volgende topic

devamulders

Dag beste mensen,

Ik probeer een halve cirkel te tekenen in acad arch 2008 maar het wil niet lukken :)
ik probeer met het commando "ARC", maar ik begrijp het commando niet goed denk ik.
Kan iemand mij dit min of meer uitleggen?

tnx

TTB

In dit geval ga ik als volgt te werk:  teken van een cirkel, vervolgens een lijn van quadrant naar quadrant t en dan de cirkel op de lijn trimmen.

Groeten en succes.
Peter

Manu

devamulders,

TTB geeft een goede oplossing maar er zijn meer mogelijkheden :

Kijk alvast onder de menubalk 'Draw' naar de vele manieren om een ARC te tekenen..
Voor het tekenen van een ARC (een 'boog' dus) dien je altijd 3 parameters te defienieren...
Dat kunnen punten op de booglijn zijn (bv beginpunt, eindpunt, centerpunt, willekeurig punt op de booglengte..) maar het kan ook de diameter of radius zijn...
Probeer de verschillende combinaties gewoon uit.. maar hou er wel rekening mee dat AutoCAD de bogen standaard in tegenwijzerzin tekent ..

succes,

Manu

PS : wat ook kan is 2 evenwijdige lijnen -met de tussenafstand = de diameter van je boog - met het commando FILLET gaan afronden met een radius van '0' ..
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Gene

Als je een halve cirkel moet tekenen kan je dat eenvoudig weg met het commando Arc optie "Center,Start,Angle"
Command: _arc Specify start point of arc or
: _c Specify center point  of arc: duid hier het centerpunt van de halve cirkel aan
Specify start point of arc: @100,0 ik heb in het vb een straal van 100 genomen
Specify end point of arc or [Angle/chord Length]: _a Specify included angle: 180 180° is de halve cirkel

devamulders

ok tnx allemaal, het is gelukt.

enkel dat laatste voorstel van gene is mij niet gelukt. Is dat ook in autocad 2008?

Gene

Citaat van: devamulders op di 11 03 2008, 17:59:00
ok tnx allemaal, het is gelukt.

enkel dat laatste voorstel van gene is mij niet gelukt. Is dat ook in autocad 2008?
Dat zou moeten gaan ik heb het ook zo gedaan en op deze manier heb je direct je cirkel met de gewenste straal. De versie speelt geen rol maar het is wel in 2008 getekend.
Heb je de richting aangegeven met de cursor?

yoin