yoin

Reinier

Hallo mensen,

Ik ben weer eens op zoek naar wijze raad, het volgende is er aan de hand.

We hebben een autocad-tekening 2008 LT, deze heeft 8 of 9 layout's met meerdere viewports.

Nu vragen mn klanten regelmatig om autocad-tekeningen versturen, dit doe ik met alle liefde, maar ben nu benieuwd als ik ook een LAY-out kan uitprinten en "de afdruk" in een nieuw autocad bestand kan opslaan, in het model.

Ik ben benieuwd, verras me,

Mvgr. Reinier Veld
De creatieve denker ziet het onzichtbare,... voelt het ontastbare en bereikt het onmogelijke....

Reimer

Ik denk niet dat het echt mogelijk is. Je kunt je layout naar een dxb-bestand plotten en dit bestand in acad openen. Ik heb dit ooit geprobeerd, echter je hele tekening bestaat dan uit één laag met alleen nog maar line's. Hier heb je volgens mij niet zo veel aan.

Ik heb het zelfde echter wel eens bij de hand gehad en toen heb ik het volgende gedaan:
- alle lagen die in je viewports zichtbaar zijn locken
- erase all.
- alle objecten die buiten de viewport liggen erasen (MAPTRIM)

Succes ermee,

Reimer.

Reinier

Citaat van: Reimer op wo 20 02 2008, 14:21:43
Ik denk niet dat het echt mogelijk is. Je kunt je layout naar een dxb-bestand plotten en dit bestand in acad openen. Ik heb dit ooit geprobeerd, echter je hele tekening bestaat dan uit één laag met alleen nog maar line's. Hier heb je volgens mij niet zo veel aan.

Ik heb het zelfde echter wel eens bij de hand gehad en toen heb ik het volgende gedaan:
- alle lagen die in je viewports zichtbaar zijn locken
- erase all.
- alle objecten die buiten de viewport liggen erasen (MAPTRIM)

Succes ermee,

Reimer.

Wat is dit nu weer?, je kan zoveel met autocad en kan dit niet? ik sta versteld!
De creatieve denker ziet het onzichtbare,... voelt het ontastbare en bereikt het onmogelijke....

hulpje

Waarom plakken in het model????

Probeer eens de volgende methode.
Open je DesignCenter, navigeer naar de tekening met de layouts.
Aan je tekening hangen een aantal zaken zoals blocks, dimstyls, layouts etc.
Klik op layouts, je krijgt dan een overzicht van de aanwezige layouts in de gekozen tekening, dubbelklik nu op een gewenste layout, wacht 2 tellen en hoppa, de gekozen layout is aan je nieuwe tekening toegevoegd.

Helpt dit je misschien verder?

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Manu

AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Joop

Je kunt naar een file met .plt plotten.
Hierna converteer je  plt bestand naar dwg.

http://www.cad-2.com/plt2dWG.htm
http://www.accelerated-ideas.com/SoftwareDirectory/aiFreeSoftwareSearch.aspx?sID=3750

En bekijk de bijlage maar eens.

Succes,

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

hulpje

Joop,

De topic starter praat over AutoCAD 2008 LT, dus gaan LISP-routines niet werken.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

TTB

Citaat van: hulpje op do 21 02 2008, 14:11:05
Joop,

De topic starter praat over AutoCAD 2008 LT, dus gaan LISP-routines niet werken.

Richard

Wel met de applicatie LT-Extender !! Werkt perfect.

Groeten.
Peter

Reimer

Citaat van: Joop op wo 20 02 2008, 19:13:54
Je kunt naar een file met .plt plotten.
Hierna converteer je  plt bestand naar dwg.

http://www.cad-2.com/plt2dWG.htm
http://www.accelerated-ideas.com/SoftwareDirectory/aiFreeSoftwareSearch.aspx?sID=3750

En bekijk de bijlage maar eens.

Succes,

Joop

Als ik de lisp uit de bijlage probeer krijg ik de melding: "... not the proper HPGL format"
Iemand enig idee wat dit is?"

Reimer

Joop

De geposte versie is geschikt, voor zover ik weet, voor HPGL2.
Als jouw printer een andere dan wel nieuwere versie gebruikt, kan deze routine het niet verwerken.
Hopenlijk kan iemand anders de versie voor AutoCAD 2008 tevoorschijn halen uit zijn/haar Express directory en hier voor jou posten, want het is gewoon een Express routine.
Een gelovig volger van

Reimer

Ik snap nog steeds niet wat HPGL(2) is. Is dit een plotter type?
Ik maak hier regelmatig plt-file's voor onze HP800 designjet. Deze kan ik dan toch alleen naar dit type plotter sturen?

Reimer.

Reinier

Citaat van: Reimer op vr 22 02 2008, 08:09:06
Ik maak hier regelmatig plt-file's voor onze HP800 designjet. Deze kan ik dan toch alleen naar dit type plotter sturen?

Reimer.

zit ik net voor de gein te kijken weer op het forum, zie ik dat er een complete volksverhuizing aan de gang is, ik ga het eens proberen! allemaal als ik thuis ben!

Joop

Citaat van: Reimer op vr 22 02 2008, 08:09:06

Reimer.
HPGL en HPGL2 zijn universele printer / plottertalen.
HPGL werdt vooral gebruikt bij pen-plotters en matrix-printers.
Voor de jonkies onder ons: Een penplotter is een tekenmachine die met echte tekenpennen en later met de voorloper van de fineliner lijnen op papir trok.
Bij het ene type bewogen de pennen kris kras over het paier. Deze machines waren erg groot.
Bij het andere type bewogen de pennen van links naar rechts 9zoals bij een printer de cartridge) en het papier ging heen en weer.
Een gelovig volger van