FastFiber

Hoe doe je een Jump-snap in autocad ?

Gestart door Gerrit, di 22 01 2008, 11:59:21

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit

Hallo, (

Ik heb eens de handleiding zitten lezen  :shock:, en ik vind nergens de functie Jump-Snap welke ik in QuickCad wel veelvuldig gebruikte.

Even kort uitgelegd:
Jump-Snap (is) was een functie in QuickCad die gelijkaardig is aan Midpoint en endpoint in Autocad.
JumpSnap kon je onderandere instellen op 25%, als je dan iets wilde plaatsen op een lijn, verscheen er een snappunt op 25% van de lengte van die lijn. 
Dit kon ook ingesteld worden op een vaste afstand ipv procentueel.
Bijvoorbeeld ingesteld op 25mm, verscheen het snappuntje op 25mm van het einde van dat lijnstuk.

Ik kan (zeer) vlot tekenen met quickcad, en de funtie's zijn zeer gelijkaardig aan autoCad (beide van Autodesk) , maar achter zo'n  dingen zoek ik mij het  pleuris.

Als die functie er niet zou inzitten, ben ik nieuwsgierig hoe jullie met even weinig muisklikken een lijn laten starten op  bijvoorbeeld 1/8 van de lengte een andere lijnstuk.

(Ik begin het jammer te vinden dat ze QuickCad niet verder ondersteunen, je vind er erg weinig info over, en het is niet echt compactibel met de windows Vista)

Kenny H

Beste,

Autocad is idd op dat vlak wat anders.
Als je Otrack hebt aanstaan (staat onderaan naast osnap/grid enz);
Ga dan effe op het eind/midpunt ofzo staan, beweeg dan langzaam naar onder/boven of links/rechts
dan merk je dat je een volgdraad creëert.
Als je dan een maat ingeeft vb 50 of 180/3 verschuift ge die afstand ten opzichte van uw aangeduid punt.
Ik meen me te herinneren, wat je zegt over QuickCad, ook in Educad 2.1 ook kon.

Hopelijk heb je iets aan die Otrack functie

Mvg

Kenny
8) Volvo 4 Life 8)

Joop

Men kan in AutoCAD een lijn opdelen mbv divide >> 4 of 8. Er worden dan punten gezet op de deelpunten en deze kan men gebruiken in de snap.

Als ik een bepaalde afstand nodig heb vanaf bijvoorbeeld een eindpunt teken ik een hulplijn in dit eindpunt. Deze hulplijn verplaats ik dan mbv offset of move langs de betreffende lijn over de gewenste afstand.

Hopelijk heb je hier wat aan. :D
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Gerrit

Citaat van: Joop op wo 23 01 2008, 07:32:32
Men kan in AutoCAD een lijn opdelen mbv divide >> 4 of 8. Er worden dan punten gezet op de deelpunten en deze kan men gebruiken in de snap.

Als ik een bepaalde afstand nodig heb vanaf bijvoorbeeld een eindpunt teken ik een hulplijn in dit eindpunt. Deze hulplijn verplaats ik dan mbv offset of move langs de betreffende lijn over de gewenste afstand.

Ok ik heb het begrepen, AutoCad mist dit  (toch wel handige) snap-commando en daarom moet je met een word-around tewerkgaan

Het "tekenen" van een hulpcirkel ipv een lijnstuk vind ik handiger, omdat deze in alle richtigen snapt met snijdende lijnen
Het "dividen" van een lijnstuk is ook wel handig, (op voorwaarde dat die merkpunten groot genoeg zijn), nadeel is toch wel als je een lijn opdeelt in 20 gelijke stukken, zit je nadien ook met 19 punten die je manueel moet verwijderen, puntje per puntje als je een complexe tekening hebt.

Alvast bedankt voor het meedenken :vreegoe:

bart

Een commando als dit valt goed te programmeren binnen lisp cq vba.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Joop

Citaat van: Gerrit op wo 23 01 2008, 10:34:11
Het "dividen" van een lijnstuk is ook wel handig, (op voorwaarde dat die merkpunten groot genoeg zijn), nadeel is toch wel als je een lijn opdeelt in 20 gelijke stukken, zit je nadien ook met 19 punten die je manueel moet verwijderen, puntje per puntje als je een complexe tekening hebt.
1) Als je de punten aan maakt op een tijdelijke laag is het eenvoudiger om naderhand de tekening op te schonen.
2) Type in: erase >>> enter >>> (ssget "X" '((0 . "POINT"))) >>> enter en alle punten in de tekening worden verwijderd.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

CvdB interieur

Er zijn verschillende methoden op een "jump-snap" in autocad te doen. Ik geef enkele voorbeelden:

vb: een lijn 50cm rechts vanaf het beginpunt van een horizontale lijn starten:
cammand line
typ "from" in commandline og klik "snap from" icoontje aan op de osnap toolbar)
klik (snap) op beginpunt van de reeds getekende lijn en beweeg de muis naar rechts op je lijnstuk totdat een nieuw snapsymbool op je lijnstuk te zien is (vb nearest of mid) - (opgelet, niet klikken nu)
typ 50
enter

wanneer je op de y-aslijn wil starten dien je te werken met het @
vb: een lijn starten 50cm boven een horizontale lijn:
command line
typ "from"
klik op beginpunt van horizontale lijn
typ @0,50
enter

Een tweede iets ingewikkeldere methode is werken met de transparante calculator : 'cal

je hebt bvb 2 vierkanten naast elkaar in je tekenening met een bepaalde tussenafstand tussen de twee vierkanten. je wil nu een lijn starten in het middelpunt tussen de vierkanten:
- comaand line
- typ:  'cal    in de commandline (nu wordt de transparante rekenmachine opgehaald in autocad. ze is er, maar je ziet ze dus niet. Alleen heb je autocad verteld dat je iets wil uitrekenen)
- typ nu: MEE (wat zoveel wil zeggen als the Midd of an Endpoint and an Endpoint)
- je krijgt nu een grotere vierkante cursor. klik daarmee de beide hoeken van de vierkanten aan en je zal zien dat autocad snapt naar het midden tussen die hoekpunten.

Er bestaan heel wat funties in de 'cal, maar die zijn te uitgebreid om allemaal neer te schrijven.
in elk geval voor jouw vraag: een snappunt op 25% van de lengte van die lijn kan je het volgende doen:het percentage omzetten naar een breuk en werken met de transparante calculator: (de functie voor verwerken van breuken in de cal is plt)
- command:  line
-typ          'cal
-typ:         plt(end,end,1/4)
-eindpunten aanklikken en klaar

HofCAD

Citaat van: Joop op ma 28 01 2008, 12:40:14
Citaat van: Gerrit op wo 23 01 2008, 10:34:11
1) Als je de punten aan maakt op een tijdelijke laag is het eenvoudiger om naderhand de tekening op te schonen.
2) Type in: erase >>> enter >>> (ssget "X" '((0 . "POINT"))) >>> enter en alle punten in de tekening worden verwijderd.

Natuurlijk kun je ook via Tools->Quick Select... naar de dialoogbox gaan van
het commando QSELECT.
Bij Object type verander je door te browse naar Point
en je zorgt dat 'Include in new selection set' is aangevinkt en je klikt op OK.
Alleen de points zijn nu geselecteerd en die kun je verwijderen met het
commando ERASE of met de Delete toets.

Met vriendelijke HofCAD CSI
ACADcadabra

Gerrit

Citaat van: Gerrit op di 22 01 2008, 11:59:21
...Ik begin het jammer te vinden dat ze QuickCad niet verder ondersteunen, je vind er erg weinig info over, en het is niet echt compactibel met de windows Vista)

Ondertussen een QuickCad versie kunnen downloaden die wel compactibel is met de nieuwe windows 8, zowel 32 als 64 bit
Man wat ben ik blij :-)

EddyBeerke

Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

FastFiber