yoin

Ropa

Bij sommige tekeningen (meestal van derden) komt de tekst rafelig in beeld.
Alleen als je heel ver inzoomt dan wordt ie scherp. Is er misschien een variabele voor?

bvd

jo-king

Citaat van: Ropa op do 24 01 2008, 15:12:09
Bij sommige tekeningen (meestal van derden) komt de tekst rafelig in beeld.
Alleen als je heel ver inzoomt dan wordt ie scherp. Is er misschien een variabele voor?

bvd

probeer eens een explode op de text (zodat het een single line text wordt ipv multiline)

probeer een een match-properties van een eigen text-style (eigen lettertype, bv arial)

roteer het eens naar 0°

geeft de plot ook een rafeling beeld?
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Ropa

Dat heb ik allemaal al geprobeerd. Niets helpt
Als ik de tekst in een nieuwe tekening plak dan is de tekst wel goed. Dus het zal toch wel iets in de tekening zijn....maar weet nog niet wat.

Joop

Kun je (een deel van) de tekening posten?
dan kijken we eens.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Joop

Hallo Roel,

Ik heb je tekening ontvangen en bekeken.

Het probleem wordt naar mijn mening veroorzaakt door de soort font (true-type Arial) die is gebruikt.
True Type fonts zijn dan wel mooi en in (bijna) alle aplicaties te gebruiken, maar de weergave is binnen AutoCAD niet altijd even goed.

Bovendien kan ook nog de resolutie van de tekening meespelen.
Zie hiervoor: http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,2394.0.html

Als je de text veranderd naar een AutoCAD font en de dikte van de tekst bepaald met lineweight is het probleem opgelost.

Groetjes,

Joop
Een gelovig volger van

Ropa

Joop, bedankt voor de moeite ..........maar ik moet je helaas teleurstellen. Het werkt niet. :(
Heb het font in verschillende andere autocadfonts veranderd maar het blijft rafelig.
Als ik de "rafelige tekst" in een andere tekening plak dan is de tekst wel scherp. De resolutie kan het niet aan liggen. Ik teken op een 24inch scherm met een resolutie van 1920x1200.

Het moet vlgs mij een instelling in de tekening zijn omdat , als ik de tekst in een andere tekening plak, het wel goed te lezen is.

Manu

Ropa,

Check je even na of de 'Z' waarde van de tekst wel op 0 staat...?
Want indien dat niet zo is gaat AutoCAD de tekst als het ware 'renderen' met een 'rafelig' effect als resultaat.. als je de tekst evenwel copieert en plakt in een nieuwe tekening dat is die 'Z-waarde' meteen weer 0 en is het opgelost...  laat je iets weten?

Groeten,

Manu

PS : let goed op : indien de Z-waarde bv -0.000000000001 is en je laat AutoCad slechts tot bv 3decimalen na de komma zien dan zal de Z-waarde in je properties op 0 staan.. m.a.w. zorg bij de check dat het aantal decimalen na de komma zo groot mogelijk staat..

Test even : tik in je commanoregel CHANGE, selecteer je rafelige tekst, tik de P (van properties), tik E (van elevation) en geef nu 0 in... is het opgelost?
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Ropa

@Manu:
dit had ik allemaal al gedaan. Hard de 0-waarde ingevoerd in alles. Angel, Z-waarde etc.... (zie bijlages)
Heb intussen alle variabelen (Setvar) met elkaar vergeleken maar kan hier ook niks verdachts in vinden.
Ik heb ook een bijlage waarop te zien is hoe de tekst eruit ziet.

Als er nog andere ideeën zijn  dan hoor ik het graag? :wink:

Manu

Citaat van: Ropa op di 26 02 2008, 11:39:02
@Manu:
dit had ik allemaal al gedaan. Hard de 0-waarde ingevoerd in alles. Angel, Z-waarde etc.... (zie bijlages)
Heb intussen alle variabelen (Setvar) met elkaar vergeleken maar kan hier ook niks verdachts in vinden.
Ik heb ook een bijlage waarop te zien is hoe de tekst eruit ziet.

Als er nog andere ideeën zijn  dan hoor ik het graag? :wink:

Ropa, heb je het geprobeerd via het genoemde commando 'CHANGE' of enkel via de propertiesdialoog  :vraagteken:
Nog een andere manier is om het commando 'FLATTEN' op de tekst los te laten...

PS: schrijf je een klein deel van je tekening weg als blokje zodat je het hier kunt posten?

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6

Ropa

Change lukte ook niet. Flatten had ik ook al geprobeerd...Na 20 jaar Autocad dacht ik dat er wel uit zou komen maar (nog) niet dus..

Heb even het detail bijgeveogd als dwg.

Joop

Ik ben er weer een stukje verder mee.
Als je de tekening opslaat als dxf en daarna opent krijg je de volgende melding:

CiteerThe following error was encountered while reading
in XRECORD starting at line 371582:
DXF read error
Invalid or incomplete DXF input -- drawing discarded.

Dit gebeurd ook als je alles delete behalve een Mtxt.

Een gelovig volger van

Ropa

ALs ik de tekst in een LAYOUT bekijk dan is die wel scherp. Rara, waarom daar wel?

Joop

Er is iets mis met de instellingen van model space.
Hoewel een viewport een "doorkijkje" is naar modelspace wordt het beeld toch apart opgebouwd in de computer.
De data (lees elementen) worden gekopieerd naar een vieuwport veld in een paperspace veld.
De instellingen van modelspace worden hierbij uiteraard niet meegenomen waardoor de text wel goewd verschijnt.

De oplossing is niet zo leuk maar wel de enige manier om de fout in modelspace te eleimineren.
1) Copieer alle elementen in model space naar een nieuwe tekening.
2) verander alle text naar style Arial. Hierbij kun je voor een groot deel gebruik maken van de "verfkwast" (match properties).
    Let wel op met de mtext en orientatie. Deze moet je misschien apart aanpassen..
3) Sluit de originele tekening en ga met het Design Centre naar de tekening toe. Sleep nu alle layouts naar de nieuwe tekening, en je bent klaar.

Succes,

Joop
Een gelovig volger van

Ropa

@Joop

Ik kan natuurlijk gewoon alles kopieren en plakken in een nieuwe tekening. Dan ben ik het snelst klaar....want dan gaat het wel goed.
Het ging me er hoofdzakelijk alleen om de tijd die ik er mee bezig was, dat die behouden bleef.
In een nieuwe tekening begint de tijd weer op 0:00. Maar daar kom ik ook wel uit.

Bedankt voor de moeite! :wink:

Manu

Ropa,

Ik meen de oplossing te hebben gevonden :
Het probleem ligt niet aan de tekst zelf maar aan de manier waarop hij bekeken wordt.. (vandaar dat Joop zijn uitleg ivm de layouts klopte..)
Je lost het als volgt op :

Tik in je commandoregel "DVIEW" (enter), ENTER nogmaals (voor het gebruik van DVIEWBLOCK), kies PO(ints), en geef als coördinaten voor
de 'target' 0,0,0 in (enter) en vervolgens voor de 'camera' 0,0,1 in.. sluit af met een laatste enter en het zou nu in orde moeten zijn...

Het was even zoeken naar deze oplossing.. laat je weten of het werkte?

groeten,

Manu
Sketchup 4-5-6