FastFiber

point style variabele??

Gestart door bkn, di 18 12 2007, 14:58:12

Vorige topic - Volgende topic

bkn

Ik heb enkele tekeningen gekregen van een klant en die bevatten een andere point style dan ik gewoon ben om mee te werken.

Mijn klant gebruikt een kruisje (X) als point style en ik een puntje. Doordat ik zijn tekeningen als xref 10 x vergroot moet inbrengen in mijn tekeningen heb ik als gevolg dat mijn ganse blad vol staat met grote kruisen (hij gebruikt blijkbaar veel punten, waarvoor is me nog steeds niet duidelijk).

Als ik de point style instel op 'mijn point style' dan kan ik daar mee werken en alles bewaren, maar zodra ik de tekening opnieuw open doe krijg ik terug die grote kruisen.

Bestaat er geen variabele die ik kan instellen zodat bij eender welke tekening ik open "mijn" point style wordt gekozen?

Symmetrische groeten
BKN

silverster

kan je dit niet regelen in je properties scherm met linetype scale?

bkn

Citaat van: silverster op di 18 12 2007, 15:21:48

Heb ik reeds geprobeerd maar dan staan mijn verschaalde lijntypes niet meer goed en dat kan ook de bedoeling niet zijn!

BKN

TTB

Ik geloof niet dat hier een aparte variabele voor bestaat, maar open de aangeleverde tekening, wijzig hierin de point-style, en sla deze vervolgens op. Als je deze tekening vervolgens als X-ref aan je eigen tekening "hangt" zal je je eiegen point-style krijgen.

Groeten en succes.
Peter

Manu

Ik vraag me trouwens allang af wat een 'punt' (behalve dan als aanduiding van een center) van waarde en functie heeft in een tekening...
ik kieper die daarom altijd meteen uit de tekening... opgeruimd staat netjes....
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

silverster

Citaat van: bkn op di 18 12 2007, 15:25:12
Citaat van: silverster op di 18 12 2007, 15:21:48

Heb ik reeds geprobeerd maar dan staan mijn verschaalde lijntypes niet meer goed en dat kan ook de bedoeling niet zijn!

BKN

je moet de lijn isoleren (layer isolate) en dan het linetype selecteren en dan in je properties scherm  het veranderen, dan verandert alleen de geselecteede lijn qua schaal

bart

In jou hoofdtekeing visretain op 1 zetten dan worden de waarde van de xref's overruld

of in de aangeleverde tekening de pointstyle aanpassen en de tekening opslaan
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Reimer

Allereerst snap ik niet wat linetype scale met de pointstyle te maken heeft. :?: Volgens mij is dit niet van toepassing.

Ik heb de help eens nagezocht. Ik zou een kleine lisproutine maken waarmee je je eigen pointstyle insteld.
stel eerst je gewenste pointstyle in (waarschijnijk met ddptype)
gebruik de variabelen PDMODE en PDSIZE om de ingestelde style en grootte op te vragen (ik merkte dat een positieve PDSIZE staat voor Absolute eenheden en een negatieve voor een grootte relatief t.o.v. het scherm.)
Zet nu onderstaande twee regels in een *.lsp bestand (bijv. setpd.lsp) en voeg dit bestand toe aan de Startup suite (contents) bij je application load (ap):
(setvar "pdmode" 35)
(setvar "pdsize" -10)

Wanneer je nu een tekening opent wordt direct je lisp gestart. Deze stelt dan je eigen pointstyle in.

PS. net als Manu vraag ik me wel af wat je met points in je tekening moet. Waar gebruiken jullie ze voor?

Groeten,
Reimer

Ben Quanjer

Sommige mensen gebruiken points om het insertionpoint van een blok te markeren. Vooral als de ruimte daaromheen een grootte leegte is, is dat wel makkelijk.
Wij gebruiken points verder niet.
Ben Quanjer
Ben Quanjer

Manu

Citaat van: Ben Quanjer op wo 19 12 2007, 22:36:21
Sommige mensen gebruiken points om het insertionpoint van een blok te markeren. Vooral als de ruimte daaromheen een grootte leegte is, is dat wel makkelijk.
Wij gebruiken points verder niet.
Ben Quanjer

In dat geval zou ik dan gebruik maken van een kleine 'donut' in het layer defpoints, alleen al omdat point enkel te snappen zijn via 'node' ..

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6