yoin

rudi d.

professioneel kom ik regelmatig in contact met allerhande boogvormen, de korfboog is de meest voorkomende.
Dit gaat gepaard met wat formulewerk om die te tekenen, maar is nogal omslachtig.
Nu heb ik zo'n boog in de bibliotheek gestoken en kan ik die als block invoegen.
Maar vermits het telkens andere breedte- en hoogtematen zijn moet ik die boog naar die maten kunnen aanpassen.
Heb het al gebrobeerd via properties maar lukt me niet.
Heeft iemand hier al ervaring mee? Ik moet er wel bij vermelden dat ik pas beginnend cad gebruiker ben en nog véél moet leren.

Rudi

hulpje

Beste Rudi,

Ik ben niet bekend met korfbogen, maar als het om vaste waardes gaat, zou je eens moeten kijken, of je e.e.a. kan oplossen met Dynamic Blocks.

Wat je zou kunnen doen, is op dit forum een voorbeeld van deze korfbogen te plaatsen, dan kunnen wij er naar kijken en misschien iets voor je maken.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

julien

Hier wat uileg over bogen:
http://users.skynet.be/gkg/artikel%20b21.pdf

Ik zou die block 1 maal tekenen en invoegen in je tekening. Om de juiste maat te bekomen kan je dan het commando align gebruiken waarbij je verschalen toelaat.

rudi d.

kan het oplossen met scale en reference, maar dan is het ofwel de breedte ofwel de hoogte van de boog die je kan aanpassen.
Het een past automatisch het andere aan. Heb eens gebrobeerd met align maar lukt nog niet.
Meestal krijg ik een breedte maat en een hoogte maat waarin ik de boog moet tekenen, die verhoudingen varieëren altijd.
Zal nog wat zoeken zijn.

Rudi

julien

Dan denk ik dat je je best eens verdiept in 'dynamic blocks'.