yoin

KoRn

Hallo, Het probleem is het volgende, Ik werk met een CNC bovenfrees en hiermee kunnen we .dxf files openen en na enkele bewerkingen op de pc van de machine kunne we deze tekening dan uitfrezen, maar voor mijn zus hare kleine zou ik graag enkel disney tekeningen opslaan als dxf files om die dan uit te frezen voor de kastdeurtjes van de kinderkamer

dus kan ik ergens autocad tekeningen vinden van disney of iets anders (mag eigenlijk vanalles zijn (anti rooksymbolen, pijlen ...., voor andere doeleinden))

ik heb al eens een clipart gekopierd naar een aotocad pagina en dan opgeslegen als dxf, maar dan deed de machine niks

Joop

Je hebt twee mogelijkheden:
1)
Je zoekt op internet op Blocks en/of symbol.
Je vindt van alles dus misschien ook Disney figuren.
2)
De tweede methode heb ik zelf toegepast voor een demonstratie over "Wat allemaal met AutoCAD mogelijk is".
Als je een tablet hebt zorg je voor een uitvergrote tekening van bv. Donald Duck. Legt die op het tablet en tekent die na.

Succes,

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

julien

Als je de clipart gewoon opslaat als dxf heb je geen vectoriële tekening, dat is hetgeen een freesmachine nodig heeft.
Ik denk dat illustrator een optie 'vectorise' heeft en dat je van daaruit in dxf kan opslaan.  :?:

Anonymous

Citaat van: julienAls je de clipart gewoon opslaat als dxf heb je geen vectoriële tekening, dat is hetgeen een freesmachine nodig heeft.
Ik denk dat illustrator een optie 'vectorise' heeft en dat je van daaruit in dxf kan opslaan.  :?:

wat is illustrator

alexander

je freesmachine herkent alleen vectoren / lijnen(hpgl2)
illustrator is een proggramma.

Ik ben zelf ook al eens wezen zoeken op internet maar wil je het naar eigen wens hebben zal je zelf moeten tekenen of overtrekken.
Een illustrator bestand is eenvoudiger te bewerken als cad. en vanuit illustrator kan je het opslaan als dxf maar vermoedelijk moet je ook een EPS in je freesprog kunnen laden.
Wat voor soort freesmachine hebben jullie staan ?

alexander

ik ben nog eens aan het zoeken geweest maar eventueel met autodesk architectural studio kan je eenvoudig jpeg foto of bestand laden en overtrekken met pen/penseel etc.
Dit werkt bijna hetzelfde als een kalkpapier en is dan te exporteren als dxf
waarna je het in acad kan finetunen.
mischien dat je nog wat kan vinden op www.freevectorart.com. Om iets te vinden wat in vectoren staat heb je veel kans bij signmakers etc

Joop

Een van de betere vectoriseer programmas is AlgoLab te downloaden als r2vtools.zip.
Deze werkt vooral goed met cartoons, is mijn ervaring. Je moet wel in settings de outlines kiezen.Je slaat de tekening dan op als dxf.
Het is wel mogelijk dat je de lijnen nog even sluitend moet maken in AutoCAD. Ik weet niet wat CNC verder nog vereist. :?

Succes, :D

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Anonymous

Citaat van: alexanderje freesmachine herkent alleen vectoren / lijnen(hpgl2)
illustrator is een proggramma.

Ik ben zelf ook al eens wezen zoeken op internet maar wil je het naar eigen wens hebben zal je zelf moeten tekenen of overtrekken.
Een illustrator bestand is eenvoudiger te bewerken als cad. en vanuit illustrator kan je het opslaan als dxf maar vermoedelijk moet je ook een EPS in je freesprog kunnen laden.
Wat voor soort freesmachine hebben jullie staan ?
o

We hebben een rover 27 en rover 35 voor  houtbewerking
http://www.hacotrading.be/Backoffice/actions/BinBoImage.asp?id=2&table=1&filename=Con_PP_4&x=640&y=640&q=100

en alvast bedankt allemaal, ik zal het eens proberen

alexander

Citaat van: Anonymous

We hebben een rover 27 en rover 35 voor  houtbewerking
http://www.hacotrading.be/Backoffice/actions/BinBoImage.asp?id=2&table=1&filename=Con_PP_4&x=640&y=640&q=100

en alvast bedankt allemaal, ik zal het eens proberen

mooie geweldadige machine volgens mij. Wij werken met een multicam MG . is allemaal iets langzamer omsteltijden en verplaatsing.
Met welk freesprog werken jullie ? Alphacam ?

Anonymous

bart

volgens mij kan je ook het plaatje plotten naar een file (wel driver voor hp gebruiken)
en vervolgens de expressfuntie plt to dwg er op los laten
zal het binnen kort even zelf testen
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Anonymous

Citaat van: bartvolgens mij kan je ook het plaatje plotten naar een file (wel driver voor hp gebruiken)

Ehmm,  wat  :?

bart

bart schreef:
volgens mij kan je ook het plaatje plotten naar een file (wel driver voor hp gebruiken)

e.a werk niet zo simpel als ik mij voorstelde
met een echte hpgl printer kan je de afbeelding niet printen en op een of andere manier werkt een hpgl2to dxf ook niet met de afbeelding (gewonen autocadlijnen e.d. worden wel om gezet)   :o
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

KoRn

hoe kan ik me illustrator een bestand opslaan als DXF, dat gaat toch niet, en .ai krijg ik niet geopend met autocad

alexander

Citaat van: KoRnhoe kan ik me illustrator een bestand opslaan als DXF, dat gaat toch niet, en .ai krijg ik niet geopend met autocad

je kan in illustrator het gemaakte bestand exporteren als dwg en dxf en meer mogelijkheden.
echter je moet wel het plaatje wat je hebt overtrekken anders heb je nog geen vector lijnen.
eventueel heb ik wel voor je een diddle figuur (4x) als je belangstelling hebt deze zijn al omgezet naar vectoren.

FastFiber