FastFiber

Maatvoering schiet weg

Gestart door Ropa, di 11 09 2007, 20:46:18

Vorige topic - Volgende topic

Ropa

Als ik in Autocad 2006 een lijn stretch waar een defpoint aanzit dan komt het geregeld voor dat de maatvoering wegschiet. Dan moet ik de maatlijn met defpoints weer verplaatsen naar zn plek.
Ik kan maar niet vinden waar dat aan ligt. Het is nooit eerder gebeurd bij mij bij andere versies.
Kent iemand hier een/de oplossing voor?

Gene

Misschien teveel opties aangevinkt in de Osnap dialoogbox

Ropa

Zou misschien kunnen ja. Nog niet aan gedacht!!

bedankt!

Ropa

Dat was het ook niet. Als ik bv een plgr met maatvoering verplaats dan schiet sommige maatvoering gewoon weg.

TTB

Citaat van: Ropa op do 20 09 2007, 18:17:23
Dat was het ook niet. Als ik bv een plgr met maatvoering verplaats dan schiet sommige maatvoering gewoon weg.

"schiet de maatvoering wel weg", of blijft deze op juist dezelfde plaats staan? Staat niet toevallig de laag waarin bemaat wordt gelocked?

Groeten en succes.
Peter

Ropa

Nee, dat is het ook niet.

Als ik bv enkele muren met een "continumaatvoering" door maatvoer dan kan het wezen dat enkele maten zomaar een stuk naar voren of achteren verschuiven en niet in een lijn blijven met de rest van de maatvoering, nadat ik iets heb gestretcht of gemoved.

bart

e.a heeft te maken met de associatieven bematingen daardoor worden de maten aan een element gekoppeld

uit de help

Mogelijk moet u in verschillende situaties de associativiteit van bematingen wijzigen, zoals associativiteit toevoegen aan bematingen die in vorige versies van de software zijn gemaakt.

Mogelijk moet u de associativiteit van bematingen wijzigen, bijvoorbeeld in de volgende situaties:

De associativiteit opnieuw definiëren van bematingen in tekeningen met veel wijzigingen;
Associativiteit toevoegen aan bematingen die gedeeltelijk niet-associatief zijn gemaakt;
Associativiteit toevoegen aan bematingen in oude tekeningen;
Associativiteit verwijderen van bematingen in tekeningen die zijn bedoeld voor gebruikers van versies vóór AutoCAD 2002, maar die geen proxy-objecten in de tekeningen wensen.
Bematingen opnieuw koppelen aan andere objecten
Met DIMREASSOCIATE kunt u een of meer bematingen selecteren en de oorsprongpunten van de extensielijnen van elke bemating doorlopen. Voor elk oorsprongpunt van een extensielijn kunt u een nieuw koppelingspunt op een geometrisch object opgeven. Koppelingspunten bepalen de koppeling van extensielijnen aan locaties op geometrische objecten.

Opmerking Wanneer u associatieve bematingen maakt of wijzigt, is het belangrijk hun koppelingspunten zorgvuldig te plaatsen zodat bij toekomstige ontwerpwijzigingen de geometrische objecten die u wijzigt, ook de daaraan gekoppelde bematingen wijzigen.

Wanneer u de opdracht DIMREASSOCIATE gebruikt, wordt er een markering weergegeven die voor elk opeenvolgend oorsprongpunt van een extensielijn van de bemating aangeeft of het associatief of niet-associatief is. Een vierkantje met een X erin geeft aan dat het punt aan een locatie op een object is gekoppeld. Een X zonder vierkantje betekent dat het punt niet aan een object is gekoppeld. Gebruik een objectmagneet om de nieuwe koppeling voor het oorsprongpunt van de extensielijn op te geven of druk op ENTER om naar het volgende oorsprongpunt van de extensielijn te gaan.

Opmerking De markering verdwijnt als u pant of zoomt met een wielmuis.

Niet-associatieve bematingen associatief maken
U kunt alle niet-associatieve bematingen in een tekening associatief maken. Gebruik QSELECT om alle niet-associatieve bematingen te selecteren en gebruik DIMREASSOCIATE om alle bematingen te doorlopen, waarbij u elke bemating aan een locatie op een geometrisch object koppelt.

Associatieve bematingen niet-associatief maken
U kunt alle associatieve bematingen in een tekening niet-associatief maken. Gebruik QSELECT om alle associatieve bematingen te selecteren en gebruik vervolgens DIMDISASSOCIATE om deze naar niet-associatieve bematingen te converteren
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart