FastFiber

Wat is het uurloon Autocad tekenaar?

Gestart door isis, wo 09 05 2007, 11:22:40

Vorige topic - Volgende topic

ArcoLux

Citaat van: Speedy69 op ma 13 08 2007, 11:33:39

Voor een kleine halfopen bebouwing ben ik ongeveer een 6 tal uur bezig, en ik werk tegen 25 â,¬ per uur,

Mag ik na verloop van tijd meer gaan vragen, want er blijft meer en meer werk bijkomen....
En wat vragen jullie zoal??

Natuurlijk wil iedereen voor dat uurtarief werk uitbesteden.
35 â,¬ per uur vind ik al minimaal, zeker als je een volledige dagtaak hiermee wilt maken.
M.i.z. kun je gerust 40 â,¬ per uur vragen - zeker voor het werk wat je voor die architect maakt (hij vraagt het veelvoudige bij zijn klanten).

gunter van ranst

Citaat van: Indo_Jim op do 09 08 2007, 11:36:06
Citaat van: isis op wo 09 05 2007, 11:22:40
Beste mensen,
Heb nu de eerste autodesk certificaten binnen. Heb net ook mijn eerste freelanche opdracht binnen.
Het gaat om 2x een 2D tekeningen voor de machinetechniek. (+/- 10 uur werk)
Heb geen idee wat ik moet vragen. 150 euro  :vraagteken: :?: :vraagteken:
Wie heeft een suggestie of weet wat het uurloon van een autocad tekenaar is?

Alvast hartelijk dank!
Goeten,
Isis

Beste,

Ik ben vorig jaar gestart in bijberoep als elektrisch tekenaar.
Mijn bedoeling is dat ik de eendraadschema's en situatieschema's teken,
voor installateurs, particulieren en kleine KMO'S die een keuring nodig hebben
voor de verzekering.
Wanneer ik een offerte uitwerk, reken ik 36 â,¬ per uur incl. BTW

Ook intressant is een voorstelling via een site www.cadelec.be voor mij.
Daarmee heb ik al veel toekomstige klanten kunnen bereiken.
En heb onlangs nog een investering gedaan met de aanschaf van een aardingmeter
voor het uitmeten van de aardingslus. Om een totaalpaket aan te bieden.

Mvg,
Gunter

Het ligt aan:

Klant
Hebben ze een (duidelijke ) Handboek met tekenvoorschriften of ...  als het maar op papier staat hoe maakt niet uit hoe.

Moet je alles zelf (nieuw) opzetten. (je krijgt wat schetsen en informatie)  en ...  moet je een beschrijving meegeven hoe je de tekeningen hebt opgezet. Je eigen Handboek met tekenvoorschriften. 
(Meerwaarde ze hoeven zelf niets te maken/doen)

Alleen Rood/Blauw verwerken of..... moet je meedenken of willen ze dat je meedenkt. (Weten wat je aanpast meerwaarde.)

Als je aan een klant kan vertellen wat je meerwaarde is kan je uur prijs dus veel hoger zijn dan van een concurrent.

Want iedereen kan "tekenen".
Je bent en zondagsrijder of en formule 1 rijder.

bart

Een aanvraag incl. ontwerp en begleiding daar vangt een arch. in nederland ongeveer 10% van de bouwsom voor

Als het goed is kost het praten met de opdrachtgever en het begleiden van het bouwteam e.d in dat geval ten minste zoveel tijd als het maken van de tekeningen.

Als je echt het ontwerp maakt  (de schetsjes. en voorstellen waarmee je naar een klant gaat )
Dan kan ik me voorstellen dat je het druk krijgt als je dat voor 25 p/u wilt doen.

Tip.  Neem de klussen aan voor een vaste prijs (snelheid is dan jouw winst)

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Speedy69

Ik werk er nu al een tijdje voor, dus als ik meteen 10 â,¬ per uur meer ga vragen, dan zal het voor hem wel niet meer hoeven.
Probleem is dat ik het tekenwerk enorm graag doe voor hem, huisjes tekenen en bouwaanvragen uitwerken zie ik daarom meer als hobby, in de week werk ik bij een interieurarchitect en teken ik 3D interieurs en uitvoeringstekeningen, dat is nu zowat men tweede hobby geworden, want dit doe ik ook enorm graag. En ook daar werk ik tegen 25 â,¬ per uur.

Dus 8 uur in de dag, en dan 's avonds meestal nog 5 uur ('s avonds tel ik men uren dubbel)  Is toch 13 uur per dag, en af en toe nog wat in het weekend.  En toch zoek ik nog werk extra bij.

jo-king

Citaat van: Speedy69 op wo 29 08 2007, 16:37:26
Ik werk er nu al een tijdje voor, dus als ik meteen 10 â,¬ per uur meer ga vragen, dan zal het voor hem wel niet meer hoeven.
Probleem is dat ik het tekenwerk enorm graag doe voor hem, huisjes tekenen en bouwaanvragen uitwerken zie ik daarom meer als hobby, in de week werk ik bij een interieurarchitect en teken ik 3D interieurs en uitvoeringstekeningen, dat is nu zowat men tweede hobby geworden, want dit doe ik ook enorm graag. En ook daar werk ik tegen 25 â,¬ per uur.

Dus 8 uur in de dag, en dan 's avonds meestal nog 5 uur ('s avonds tel ik men uren dubbel)  Is toch 13 uur per dag, en af en toe nog wat in het weekend.  En toch zoek ik nog werk extra bij.

als "hobby" (legaal bijberoep, of zwartwerk) is het niet te vergelijken met als hoofdberoep.
ook heb je thuis (waarschijnlijk) een illegaal copie van autocad, of de licentie van je hoofdberoep die je extern gebruikt. je moet minder kosten maken & hebt dus ook meer winst; daardoor kan je je kosten drukken.
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

bart

Daarom stelde ik ook een vaste prijs voor (die je per klus bepaald)
Dan deel je de risico's min of meer met hem
en zal je de keren dat alles voorspoedig een flink uurloon hebben
zit het tegen dan heb je aan het einde mischien 15 euro per uur.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Qube

CiteerIk werk er nu al een tijdje voor, dus als ik meteen 10 â,¬ per uur meer ga vragen, dan zal het voor hem wel niet meer hoeven

Als je start in bijberoep kan hij jouw factuur, voor bv. geleverd tekenwerk, vanaf dan ook als bedrijfskost inbrengen en de BTW aftrekken. Nu betaald hij je werk met zijn zwart/privé geld. Hij zal toch wel begrijpen dat officieël werken meer kost maar ook voordelen met zich meebrengt...?

Speedy69

Ik doe het in hoofdberoep... En ik heb een licentie vectorworks, met autocad kan ik niet zo snel een huis tekenen dan in vectorworks.
Ik bedoelde met hobby, dat ik men werk gewoon graag doe. Ik maak facturen aan die architect, dus is niet in bijberoep of in het zwart.

Qube

Ok, het was even onduidelijk, leek net of je in bijberoep wou starten. Ik heb vorig jaar de cursus bedrijfsbeheer gevolgd in het Syntra, als eindwerk moesten we toen een bedrijf(je) uitwerken. Ik heb toen voor een sportfietswinkel gekozen, waaruit bleek dat er immense investeringen voor nodig zijn. Is je 25 euro/uur dan niet aan de erg lage kant?

Aangezien ik regelmatig de vraag krijg of ik "dit en dat" eens kan tekenen ben ik zelf beginnen denken om full time cad-diensten aan te bieden. Aan het opstellen van een bedrijfsplan ben ik echter nog niet toegekomen.

Een goede vriend van me heeft een IT consultancy bureau (bvba), keert zich zelf geen monsterloon uit en speelt het spel zuiver. Hij wist me te vertellen(*) dat je een 6000-6500euro maandelijks moet kunnen factureren (op jaarbasis/12 gezien). Dan heb je ruimte genoeg om:
- Jezelf een loon uit te keren die het de moeite maakt om zelfstandig te zijn
- Jezelf te voorzien van alle medische zorgverzekeringen
- Je niet druk hoeft te maken over je later pensioen
- Een bureau te huren met alle toeters en bellen (Computer, software, elek, internet,...) eraan. Dit kan bv een ruimte in/aan je huis zijn...
- Een bedrijfsauto te leasen
- Een spaarpot aan te leggen voor je bedrijf, voor eventuele investeringen. Trouwens, een financiële buffer is nooit overbodige luxe.

Wie kan/wil dit bevestigen. Als ik reken dat je met een volle klantenportefeuille een 35-40u/week kan factureren dan kom ik op een uurtarief van (6500/38.5x4) = 42.2 euro/u uit...moet kunnen?

* Dit is natuurlijk héél kort door de bocht en elk soort bedrijf, ook al is op het eerste zicht hetzelfde, heeft een hele hoop andere vaste kosten, zoals software, huur plotter en aankoop krachtige PC. Het geeft wel een eerste indruk van wat er zoal in het schuifje moet komen elke maand (kwartaal).

Speedy69

Ik keer mij nu ook een loon uit, 1510.4 â,¬ netto, en ik heb sinds dit jaar een GCV (gewone commanditaire vennootschap)
Ik heb op mijn zaak een auto gekocht van +30.000 â,¬  Kosten moet ik niet echt maken voor te kunnen werken, ik zit in de week in de stad op een bureau freelance tegen 25 â,¬ per uur en 's avonds zit ik gewoon op men kamer te tekenen op men laptop. Vectorworks kost 1800 â,¬ en laptop 1500 â,¬. Meer investeringen zijn niet nodig, printen doe ik niet, ik stuur alle plannen gewoon via e-mail door.

Ik hou liever men uurloon tegen de 25 â,¬ per uur, en ik teken dan gewoon wat sneller. Als ik soms mijn uren dubbel tel, dan vinden de meeste klanten het nog super snel.

Ik zoek eventueel naar de toekomst toe nog wel met meerdere CAD tekenaars samen te werken, zodat er krachten gebundeld kunnen worden, en zodoende meer werk en meer winst gemaakt kan worden.

SFT

Uurlonen tjaah,
maar wat ik me afvraag, vragen jullie voor eender welk werk het uurtarief? (voor zover ik hier lees tussen de 25 en 40 euro dus).

even terug naar de hoofdvraag,
Wat wordt er zoal gevraagd als het bv om een opmeting + uittekenen van een bestaande toestand gaat, eventueel gevolgd door een verbouwing?
Opmaken van een bouwaanvraag, incl. documenten, neem dan een standaard woning van ongeveer 8 op 9m om maar iets te zeggen. Hou je voor de administratie van de documenten hetzelfde tarief als voor tekenwerk of... ?
Opmaken van maquettes?
Presentatietekeningen/verkoopsplannen?
As-built dossiers?
enz...

Houden jullie voor deze diensten hetzelfde uurtarief aan? Nemen jullie een vaste prijs?
Het kan natuurlijk ook dat deze diensten niet geleverd worden :-)

Grtn.

Rapid

Ik zou in bijberoep willen starten met parametrisch design maw 3D Tekenwerk met Inventor.
Liggen de uurlonen hiervan hoger?
Hoe moet je hieraan beginnen?
Hoe maak je reklame, via welke sites?
Hoe kom je in kontakt met klanten?
Voor ik een licentie koop (±8000â,¬) zou ik toch een overeenkomst willen hebben met een klant dat ik zeker uit de kosten kom...

Alle tips welkom.

julien

Reclame? Hier?  :mrgreen:

Heeft autodesk zo geen programma als siemens (solid edge) waar je als starter het eerste jaar je licentie gratis krijgt?

Ludo

Wat wordt er gemiddeld gevraagd voor een 'zwart' klusje ?? Wordt er dan ook getekend naar uurloon, of doen de meeste een tekening aannemen voor een bepaald bedrag ?

Met een leeftijd van 20 a 21 jaar, iemand die autoCAD goed beheerst, en goede tekeningen kan maken.
Wat voor uurloon kan hier 'zwart' ongeveer voor geteld worden ?

julien

Ik ben zo'n dwaas die dat gratis doet.  :?  :mrgreen:

FastFiber