FastFiber

Lijntype voor beplantingmotief

Gestart door Matthias, do 23 08 2007, 13:04:37

Vorige topic - Volgende topic

Matthias

Hello

Ik maak in mijn plannen onderscheid tussen presentatieplannen beplantingsplannen...

Om mijn presentatieplannen wat te verfraaien naar de klant toe gebruik ik verschillende block, lijntypes nu heb ik geen geschikt lijntype voor mijn beplantingsvakken. In de bijlage kan je zien hoe ik in mijn beplantingsvakken maak maar dit is zeer omslachtig en vraagt zeer veel tijd.

Mijn vraag is nu hoe ik van dit motief een lijntype kan maken. Moet ik dit dan 'schrijven' in mijn acadiso.lin bestand?
Maar hoe die ik dit dan voor iets dergelijks, meestal gaat dit enkel over stippelijntjes of punt-streep lijnen. Dit is natuurlijk een totaal ander werk.

De bijlage zal meer verduidelijking brengen...

Alvast bedankt
Landschaps- en tuinarchitect

HofCAD

Citaat van: Matthias op do 23 08 2007, 13:04:37
Hello

Ik maak in mijn plannen onderscheid tussen presentatieplannen beplantingsplannen...

Om mijn presentatieplannen wat te verfraaien naar de klant toe gebruik ik verschillende block, lijntypes nu heb ik geen geschikt lijntype voor mijn beplantingsvakken. In de bijlage kan je zien hoe ik in mijn beplantingsvakken maak maar dit is zeer omslachtig en vraagt zeer veel tijd.

Mijn vraag is nu hoe ik van dit motief een lijntype kan maken. Moet ik dit dan 'schrijven' in mijn acadiso.lin bestand?
Maar hoe die ik dit dan voor iets dergelijks, meestal gaat dit enkel over stippelijntjes of punt-streep lijnen. Dit is natuurlijk een totaal ander werk.

De bijlage zal meer verduidelijking brengen...

Alvast bedankt

Beste Matthias,

Van je geexplodeerde  plantvak kun je een shape(*.shp) maken
met het expresstool commando MKSHAPE; bijv. plant.shp
Als deze gecomplileerd is, heeft deze de extensie *.shx.
Deze *.shx moet natuurlijk in je zoekpad staan.
Dan kun je een eigen lijntype maken in *.lin, met zoiets als
*Plant,Plant /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/
A,.00254,-5.08,[plant,plant.shx,x=-5.08,s=5.08],-10.16

Met vriendelijke groet,
HofCAD CSI

PS Zie ook http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,727.0.html
en
http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,751.0.html
ACADcadabra

jo-king

Citaat van: HofCAD op do 23 08 2007, 14:30:40
Beste Matthias,

Van je geexplodeerde  plantvak kun je een shape(*.shp) maken
met het expresstool commando MKSHAPE; bijv. plant.shp
Als deze gecomplileerd is, heeft deze de extensie *.shx.
Deze *.shx moet natuurlijk in je zoekpad staan.
Dan kun je een eigen lijntype maken in *.lin, met zoiets als
*Plant,Plant /\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/
A,.00254,-5.08,[plant,plant.shx,x=-5.08,s=5.08],-10.16

Met vriendelijke groet,
HofCAD CSI

PS Zie ook http://www.cadsite.be/smf/index.php/topic,727.0.html

Deze oplossing zorgt voor dezelfde problemen bij "bochten" als het gebruik van blocks.
hoe korter je "shape", hoe mooier je bochten zullen zijn, maar hoe meer "herhaling" in een recht stuk.

ik zit met hetzelfde probleem....
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

Matthias

Beste

Met die herhaling zou ik nog kunnen leven maar een gebogen lijn kunnen trekken die gelijkt op mijn vorige bijlage is natuurlijk bijna onmogelijk. Ik weet namelijk niet goed hoe die dingen allemaal in te geven. Zal er me een dagje moeten op focussen denk ik. Ofwel dat Hofcad mss bijlessen geeft! :)

Ik zie wat ik kan doen...

Bedankt voor de reacties.

Mijn uiteindelijk vraag nu: Is het nu mogelijk om een lijn te maken die deze vormen van de bijlage volledig naboost zogezegd? Het lijntype van die zigzag streep zie je op veel plannen staan maar vindt ik nogal statisch ééntoning...

Mocht er iemand een andere linetype hebben laat je maar horen...

Manu

Matthias,

een denkpiste :

er bestaan verschillende Lisproutines om TEXT rond een CURVE te plaatsen.. wel, .. mocht je dus een Font kunnen aanmaken waarvan bv
de eerste 10 letters samen ietwat gelijken op jou motief dan moet je toch een origineel resultaat kunnen krijgen?

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Matthias

Manu lijkt me wel wat...

Kun je hier wat dieper op ingaan als het kan. Bijvoorbeeld welke lisp?
Ik moet eerlijk zijn maar met lisproutines heb ik nog niets veel ervaring
enkel PLAT en sinds deze morgen nog ééntje...

Alvast bedankt!

Reimer

Ik heb ooit een lijntype gehad met een erg lange tekst erin. Om deze mooi te krijgen in de bocht heb ik de tekst in verschillende stukken geknipt. Ieder stukje draait dan afzonderlijk in de bocht. Dit zou je met jouw shape ook kunnen doen. Maak er b.v. 5 of 10 verschillende stukken van, dan komt de shape waarschijnlijk al veel mooier door de bocht.

Reimer.

Matthias

Reimer

Je hebt hier toevallig geen voorbeeld van die je gebruikt hebt in één of andere tekening. Ik snap wel je bedoeling hoor.
Enige probleem is dat ik me nu pas aan het verdiepen ben in shape. e.d. en er nog niet zo thuis in ben.

Al is het maar een printscreen , pdf of zo... die je nog staan hebt.

Alvast bedankt.
Kenny H ook bedankt voor alle uitleg over shapes op het forum!! :D

FastFiber