FastFiber

Nieuwe tekening, stap voor stap

Gestart door Reinier, ma 16 07 2007, 15:30:16

Vorige topic - Volgende topic

Reinier

Hallo iedereen,

Ik werk nu enkele maanden bij een bedrijf waar ik verschillende soorten tekeningen maak, dit kunnen technische tekeningen zijn, deze zijn esthetisch niet super mooi, daarnaast werk ik met verkoop-tekeningen voor onze klanten, deze hebben minder maatvoering en zijn totaal aangekleed.

Nu zou ik graag het volgende willen gaan maken en hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen stap voor stap?

een standaard template, met de volgende punten erin.

- standaard logo/onderhoek in meerdere verschillende lay-out's
- standaard papierformaten
- standaard dimension, op schaal gesorteerd met verschillende instellingen (dim-line)
- standaard layers, gesorteerd op naam en dikte van lijnen
- eigen ctb. bestand, reeds aanwezig maar wil deze perfectioneren

ik zou heel graag met x-ref's leren te werken, daarnaast maak ik heel vaak gebruik van oude tekeningen bij het maken van nieuwe tekeningen. Wellicht heeft Julien hier een mooie tutorial voor? en misschien willen jullie me wel helpen?

Misschien is er wel een soort van stappenplan of standaard indeling.

Ik hoor het wel , mvgr. Reinier Veld
De creatieve denker ziet het onzichtbare,... voelt het ontastbare en bereikt het onmogelijke....

hulpje

Je vraagt erg veel!
Te veel om dat hier even snel uit te leggen.
Het zal idd stap voor stap moeten, dus ga ik je hier alvast een tip geven: Kijk of zoek eens op de term DWT-file.
AutoCAD start standaard op met een DWT-file, dus kan je deze aanpassen naar eigen wens.

Weet je niet hoe, dan horen we dat wel en beginnen we daarmee.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Reimer

Een template maken doe je door gewoon een tekening te maken (of een bestaande te nemen) met daarin alle dingen die je altijd als basis in je tekening wilt hebben (logo/onderhoek/layouts/dimstyles/layers/etc). Sla deze tekening op als *.dwt. Bij options kun je op het tabblad files onder template settings opgeven dat jouw eigen template (*.dwt) moet worden gebruikt wanneer een nieuwe tekening wordt gemaakt.

Een xref is gewoon een tekening die je als onderlegger onder een andere tekening legt. Ik gebruik dit vaak met een bestaande situatie als ondergrond voor een nieuw ontwerp. Deze bestaande situatie hoef ik niet te wijzigen. Door hem als xref te laden is hij wel zichtbaar maar zitten al deze lijnen niet extra in mijn werktekening. Commando's en instellingen die ik met xrefs wel gebruik zijn: visretain (0 of 1), ncopy, xclip.

Reimer

Reinier

Citaat van: Reimer op di 17 07 2007, 09:26:47
Een template maken doe je door gewoon een tekening te maken (of een bestaande te nemen) met daarin alle dingen die je altijd als basis in je tekening wilt hebben (logo/onderhoek/layouts/dimstyles/layers/etc). Sla deze tekening op als *.dwt. Bij options kun je op het tabblad files onder template settings opgeven dat jouw eigen template (*.dwt) moet worden gebruikt wanneer een nieuwe tekening wordt gemaakt.

Een xref is gewoon een tekening die je als onderlegger onder een andere tekening legt. Ik gebruik dit vaak met een bestaande situatie als ondergrond voor een nieuw ontwerp. Deze bestaande situatie hoef ik niet te wijzigen. Door hem als xref te laden is hij wel zichtbaar maar zitten al deze lijnen niet extra in mijn werktekening. Commando's en instellingen die ik met xrefs wel gebruik zijn: visretain (0 of 1), ncopy, xclip.

Reimer

Ik ga morgen of in mijn vakantie ermee bezig maar hou jullie op de hoogte...

De creatieve denker ziet het onzichtbare,... voelt het ontastbare en bereikt het onmogelijke....

drafabart

Misschien handig.

In Autocad kun je gemakkelijk macro's aanmaken en die in een menu of knoppenbalk stoppen.
Zo kun je bijvoorbeeld een menu maken met block's die je dagelijks misschien een 10-tal keren nodig hebt.

Reinier

Citaat van: drafabart op wo 18 07 2007, 20:13:22
Misschien handig.

In Autocad kun je gemakkelijk macro's aanmaken en die in een menu of knoppenbalk stoppen.
Zo kun je bijvoorbeeld een menu maken met block's die je dagelijks misschien een 10-tal keren nodig hebt.
ik maak gebruik van afkortingen, oftewel mn toetsenbord, ik heb nagenoeg geen knoppen in mijn beeld van acad ..:-)

Reinier

Citaat van: Reinier op ma 16 07 2007, 15:30:16
Hallo iedereen,

Ik werk nu enkele maanden bij een bedrijf waar ik verschillende soorten tekeningen maak, dit kunnen technische tekeningen zijn, deze zijn esthetisch niet super mooi, daarnaast werk ik met verkoop-tekeningen voor onze klanten, deze hebben minder maatvoering en zijn totaal aangekleed.

Nu zou ik graag het volgende willen gaan maken en hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen stap voor stap?

een standaard template, met de volgende punten erin.

- standaard logo/onderhoek in meerdere verschillende lay-out's
- standaard papierformaten
- standaard dimension, op schaal gesorteerd met verschillende instellingen (dim-line)
- standaard layers, gesorteerd op naam en dikte van lijnen
- eigen ctb. bestand, reeds aanwezig maar wil deze perfectioneren

ik zou heel graag met x-ref's leren te werken, daarnaast maak ik heel vaak gebruik van oude tekeningen bij het maken van nieuwe tekeningen. Wellicht heeft Julien hier een mooie tutorial voor? en misschien willen jullie me wel helpen?

Misschien is er wel een soort van stappenplan of standaard indeling.

Ik hoor het wel , mvgr. Reinier Veld

Nu inmiddels 2 maand verder, ben ik toch maar eens begonnen aan mijn standaard tekening,

tot nu toe:
- Oude tekening geopend
- Layers erin gezet zoals ik ze gebruik
- 4 verschillende dimensionstyles aangemaakt (1op1/1op2/1op5/1op10/1op20)
-

Nu wil ik deze tekening opslaan als *dwt ofzo...

Volgende stap wil ik eigenlijk mn logo plaatsen in mn onderhoek, kan dit d.m.v. x-ref? is dit makkelijk?
en mn standaard afmetingen papier, ik werk met a4 en a3. (staand en liggend)..wie assisteert mij?

hulpje

Is je logo een JPG - file?
Dan kan je via Image Attach deze "plakken" in je tekening.
Image Attach werkt verder het zelfde als de optie X-ref.

Ik hoop dat je zo weer wat verder komt.

Richard
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

tlvenbladel

Als bijlage een pdf file meegestuurd misschien dat het daar mee lukt.

julien

Ik heb ons logo overtrokken, ik vind een jpg niet echt vlot werken.
Ook zal je bestand een stuk lichter zijn. Dat is 1 keer wat werk, maar achteraf bespaar je veel frustratie.

Ik raad je trouwens ook aan om je kader dynamisch te maken.
Dat is zeer handig als halverwege het tekenen blijkt dat het formaat van de kader niet meer in orde is of deze plots in een andere taal moet staan. Dit soort zaken aanpassen in een goede dynamische kader is slechts een kwestie van een klik of 2, bij een standaard kaderblock kan je herbeginnen.
Meer info:
http://www.cadsite.be/cursus/les_4/les04.php

Reinier

Citaat van: hulpje op vr 14 09 2007, 09:27:30
Is je logo een JPG - file?
Dan kan je via Image Attach deze "plakken" in je tekening.
Image Attach werkt verder het zelfde als de optie X-ref.

Ik hoop dat je zo weer wat verder komt.

Richard

Ik heb het logo getekend in Autocad, deze wil ik graag als x-ref omdat de tekening dan lichter wordt.

NL-chiel

Citaat van: tlvenbladel op vr 14 09 2007, 09:35:44

Nee, het zal daarmee niet lukken, deze is namelijk puur voor StabiCad geschreven.
Een applicatie die "over" Autocad werkt.

Autocad 2008
StabiCad IV

Reinier

Citaat van: NL-chiel op vr 14 09 2007, 09:59:27
Citaat van: tlvenbladel op vr 14 09 2007, 09:35:44

Nee, het zal daarmee niet lukken, deze is namelijk puur voor StabiCad geschreven.
Een applicatie die "over" Autocad werkt.

Ik heb het dan ook doorgelezen en gesloten, doe daar niks mee, ben nu aan het spelen met blocks en attributes

Heb nu een ander probleem, met mn kader en spul. Ik heb mn logo getekend en deze dynamisch gemaakt. Daarnaast heb ik ons logo plus gegevens ingevoerd met een dubbelle lijn, soort vierkant van onze gegevens +logo. Als ik hiervan een block maak staat er standaard dat deze in inches is, dit wil ik niet ik wil alles in millimeters, wanneer ik dat verander in mm's dan verschaalt mn block met 0.05 ongeveer....:-(

Reinier

Is het misschien makkelijk om het logo, een x-ref te maken? Kan deze automatisch worden geladen bij het openen van een nieuwe tekening?