FastFiber

de oorsprong

Gestart door benny, do 19 01 2006, 09:26:05

Vorige topic - Volgende topic

benny

hey hey,

wanneer ik een rechthoek teken met de rechthoek functie door de lengte en breedte in te geven met coordinaten, kloppen de maten niet. Dit is waarschijnlijk omdat autoCAD vanaf de oorspong kijkt? hoe kan ik dit oplossen??

alvast bedankt

Benny

julien

Als je een rechthoek tekent moet je eerst je eerste punt aanduiden.
Ofwel typ je hiervoor de coördinaten ofwel klik je ergens met je muis.
Als je je 2de punt bepaalt heb je weer deze keuzes.
Bij het klikken zie je wat je doet, maar ken je de maten niet.
Als je de coördinaten in typt heb je weer 2 keuzes.
Ofwel kies je gewoon "100,50", dan komt je 2de punt op de absolute coördinaat X=100 en Y=50.
Wil je ten opzichte van je eerste punt 100 in de X richting gaan en 50 in de Y richting typ dan "@100,50"

AHA-D

En mijn eerste regel van "tekenhygiëne" is om tenminste één stuk geometrie aan de oorsprong 0,0 vast te hangen. Dat maakt het voor alle import- en exportfuncties die later met de tekening te maken hebben heel wat gemakkelijker. Je kunt je niet voorstellen op welke absurde coördinaten soms getekend wordt. Als je dan extern 2 tekeningen moet importeren in een leeg blad krijg je bij een zoom op alles soms nog 2 "puntjes" op je scherm, omdat de kombinatie van de beide geometrie oplevert die (letterlijk) kilometers van elkaar ligt.

Alex

bkn

Citaat van: AHA-D op vr 20 01 2006, 09:36:22
En mijn eerste regel van "tekenhygiëne" is om tenminste één stuk geometrie aan de oorsprong 0,0 vast te hangen. Dat maakt het voor alle import- en exportfuncties die later met de tekening te maken hebben heel wat gemakkelijker. Je kunt je niet voorstellen op welke absurde coördinaten soms getekend wordt. Als je dan extern 2 tekeningen moet importeren in een leeg blad krijg je bij een zoom op alles soms nog 2 "puntjes" op je scherm, omdat de kombinatie van de beide geometrie oplevert die (letterlijk) kilometers van elkaar ligt.

Alex
Het is in alle opzichten aan te raden om enkel in het eerste kwadrant te gaan tekenen. Alleen al omdat sommige LISP-programmas niet of slecht functioneren in de andere kwadranten (negatieve coördinaten)!!

Symmetrische groeten
bkn

WebRacer

Hoi, ik kan het probleem verstaan, maar wens te reageren:

1. veel tekenburau's werken met opmetingen, uitgevoerd door een landmeetkundig bureau, die dan meestal in LambertCoordinatenStelsel
opleveren... ook is de noordrichting soms de Y-as..... een kleine raad geven misschien, als je een tekening binnenkrijgt,
dan typ je 'UCS' in commandobar en save je de originele, hetzelfde met '-VIEW', en dan kan je via deze 2 commando's ook een
nieuwe view en UCS-origin ingeven, het plan doen roteren naar uw zin met 'UCS' 'OBject' en dan 'PLAN' en current kiezen,
een 'VIEW' saven en dan heb je alles naar uw hand gezet zonder de originaliteit om zeep te helpen...
?

AHA-D

Citaat van: WebRacer op za 21 01 2006, 09:37:42
... veel tekenburau's werken met opmetingen, uitgevoerd door een landmeetkundig bureau, die dan meestal in LambertCoordinatenStelsel opleveren...

Ah, vandaar ...

Zou het dan niet beter zijn als architecten dan hun plannen van 0,0 starten en de bouwgrond er als referentie "onder plakken" ?

Alex

yoin