yoin

sjakie79

Geachte acad kenners,

Ik teken persoonlijk altijd met model/paper space (ms/ps).
Het probleem is dat ik altijd heel veel aan het schuiven ben, voordat ik het juiste fragment uit modelspace in mijn viewport (ps) heb gekregen.

Mijn vraag is ( en ik weet bijna zeker dat het kan ) of ik een rechthoek o.i.d. in modelspace om mijn gewenste fragment heen kan tekenen, wat ik dan in mijn viewport in paperspace kan gebruiken als "maat" ??

Misschien is het een beetje onduidelijk uitgelegd, maar ik hoop dat jullie de vraag begrijpen.

Groeten Jacco 

Gene

Hey

Om het schuiven zoveel mogelijk te beperken, moet je er voor zorgen dat je dat deel van je tekening, zoveel mogelijk in het midden van het kader in Paperspace zet. Wanneer je dan je tekening verschaald (in papaerspace) dan zal het deel dat je wil projecteren al tamelijk goed in je kader passen.

MVG

sjakie79

gene

bedankt voor de tip, echter is het nog geen antwoord op mijn vraag.

groeten Jacco

Manu

Sjakie79,

Het kan als volgt : in je model definieer je één (of zelfs meerdere) 'named views', die kun je zelfs defienieren a.d.v. een rechthoek.. (via view>named views..)
Teken nu in Paperspace je viewport en roep je 'named view' terug op, wanneer je met de rechthoek werkte kan je je viewport ermee laten aansluiten. Je mag nu zoomen en pannen zoveel je wenst, wanneer je je 'named view' oproept zal je steeds het gewenste view zien... succes..

groeten,

Manu
AutoCad 2000 - 2007 - 2008
Sketchup 4-5-6

Dnereb

Eerlijk gezegd omzeil ik het probleem door gewoon extra viewports en layouts te maken voor details sectie's en doorsnede e.d.
Door goede naamgeving kan ik in 1 a 2 klikken het juiste view hebben.
(layouts en viewports kosten je toch niet zoveel dat je daarop moet besparen?)

FastFiber