FastFiber

bouwplans inscannen en converteren naar autocad

Gestart door arik, di 06 12 2005, 22:00:45

Vorige topic - Volgende topic

arik

Hallo,

Ik heb bouwplans van mijn pas- aangekocht huis. Ik zou deze graag laten inscannen en converteren naar autocad zodanig dat een technisch tekenaar en/of architect enkele veranderingen kan aanbrengen zonder het hele plan te hoeven over te tekenen of digitaal in te geven. Dit zou een serieuze tijds en budgetwinst betekenen. Heeft iemand ervaring met deze procedure of kent iemand een firma/persoon die dat zou kunnen doen (liefst in belgië -Antwerpen) Alvast bedankt!!!

Dnereb

Ik doe dit nog al eens op mijn werk. En in mijn geval op een beetje afwijkende manier.
1 van de pakketten die wij gebruiken is flexisign daarmee kunnen bitmaps omgezet worden in vector tekeningen.

Tip:
Ik weet niet of het nu nog zo is, maar in het verleden had Algolab een trail versie
Hiermee kon je jpg, tif of bmp omzetten naar dxf (vector/lijn tekeningen) zoek eens op tucows.com
op "to vector" e.d. waarschijnlijk is er nog wel een trail versie van het 1 of ander te vinden.

Als je er echt niet uitkomt dan wil ik het wel doen, maar afhankelijk van je wensen verwacht ik wel een vergoeding.
Een scan moet meestal geschoond worden en na de conversie moet er vaak flink wat hersteld worden.
Je moet dus rustig aan 4 uur arbeid denken. om teksten, arceringen, hoeken, volgelopen delen in de plot/scan
te herstellen.

Probeer het eerst zelf op te lossen en kom je er echt niet uit, dan moeten we maar kijken wat er mogelijk is.

Julien, wat is eigenlijk jouw/dit forums positie over betaald werk aanbieden/aannemen?
Ik heb er namelijk geen behoefte aan om je richtlijnen te overtreden.

Reimer

Voor het omzetten van bitmap- naar vectortekeningen kun je vanalles vinden door te zoeken op bitmap2vector (of jpg2dxf / bmp2dxf, maar ook pdf2dxf, etc.) Hoe of waar je een bouwtekening kunt laten scannen weet ik helaas niet.

Reimer

Joop

Een grote tekening kun je op een thuis-scanner (a4) in delen inscannen en dan aan elkaar plakken.
Er zijn verschillende programmas die dit kunnen.
Zelf gebruik ik Jasc Paint Shop Pro hiervoor met goede resultaten.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

julien

Dit is allemaal correct, maar als je niet met autocad kan werken ga je nooit een goed resultaat krijgen.
Zie je het niet zitten om autocad aan te leren?
Anders moet er toch wel iemand in de buurt zijn die dat (eventueel voor een prijsje) wil overtekenen?

AHA-D

Ons eigen (gekocht) huis heb ik volledig opgemeten, en ben begonnen om het in 3D te zetten. De basisreden is dat we geen plan hebben en dat er bovendien zoveel is bijgezet en gewijzigd dat het originele plan waarschijnlijk onherkenbaar zou zijn.

Hou er bovendien rekening mee dat geen enkel huis exact overeenkomt met een plan en dat getekende plannen niet geometrisch juist zijn, want het behouden van lijnen en wijzigen van de maat, dat kennen we allemaal, nee ?

bart

Je schrijft niet wat voor woning het betreft (mischien is het wel een met autocad getekende nieuwbouwwoning)

Maar de makkelijkste manier is natuurlijk altijd om de telefoon te pakken en te vragen aan de architect die het heeft getekend of hij het bestand aan je wil toesturen (nee heb je ja kan je krijgen)
(laat eventueel je eigen architect bellen)

Ik probeer het meestal gewoon en krijg voldoende positieven reacties om het te blijven proberen.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

WebRacer

?

jo-king

effe bellen naar de architect zou het inderdaad moeten kunnen oplossen. tenslotte KOOP je bij de architect het ontwerp, het plan, waar jij dus recht op hebt. Bij de aannemer koop je de uitvoering van dit plan, dewelke dus ook in bezit kan zijn van een digitale versie. (soms wel eens handig om ook hier aan te kloppen.)

wat een andere mogelijkheid is, is een programma als WISEIMAGE (niet gratis, wel 30-dagen demo beschikbaar, zonder save-optie)

deze gaat de raster-images scans omzetten naar een hybride raster-vector tekening. op het eerste zicht is het echt een gek programma, omdat je het niet in vectoren omzet. je behoud de rastertekening, maar kan elke lijn toch aanpassen, move/rotate/erase/mirror/offset.... (klinkt gek he;) )

oa Belgacom heeft zo al zijn oude plannen ge-digitaliseerd.

'k vond het wel een leuk tooltje.

Jo-KING
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

FastFiber