FastFiber

verstek zagen

Gestart door Ronald, di 15 11 2005, 18:59:58

Vorige topic - Volgende topic

Ronald

Wanneer ik 2 balken in verstek aan elkaar wil maken, dan moet ik de balk schuin afkorten.
Met chamfer gaat dit niet.
Er moet immers met chamfer een stukje aan de kopse kant overblijfen.
Wie weet hoe ik het wel aan zou kunnen pakken?

Ronald

julien

Waarom doe je dit niet gewoon met een cutout?
1 lijn, 2 maal connect en 1 bemating (45°)

AHA-D

Een handige manier om met profielbewerking om te gaan is ook het "replace face" commando.

Wat ik meestal met profielen (je "balk") doe is het volgende :

Ontwerp basisgeometrie in een partfile met een kleine lengte, bvb 100 mm. Op die manier kan je eenvoudig het venster 'fitten' en toch nog alle details van je geometrie zien. Ik werk altijd met een symmetrische extrusie naar beide uiteinden toe. Het profiel moet natuurlijk ook in een bepaalde lengte gebruikt worden. Daarvoor maak ik een nieuw bestand en doe dan als eerste feature een "insert part copy" (van het kleine stukje profiel, je moederbestand). Vervolgens maak ik symmetrische reference planes aan beide zijden van het middenste doorsneevlak. In de 'variable table' maak je een parameter lengte en dan stel je via het formuleveld de afstanden van beide referentievlakken gelijk aan de helft van lengte. Je hebt nu een variable waarmee je bijvoorbeeld vanuit een assembly de lengte van de balk kunt sturen. Voor verstek kun je het een stapje verder drijven. Je maakt dan eerst referentievlakken onder hoek, vanuit de basisreferentievlakken. Om die op een bepaalde lengte te plaatsen maak ik gewoonlijk een tussenstapje door een lijnstuk te schetsen in de profielrichting. Dit laat toe om parallelle (gedraaide) vlakken vast te hangen aan de uiteinden van het lijnstuk. Nu kun je "replace face" toepassen. Je klikt op een profieluiteinde en vervangt dit door één van de referentievlakken. Zo wordt je balk automatisch verlengd (of verkort) en onder een verstekhoek gezet. Alles blijft stuurbaar. Let wel dat de lengte-parameter hier slaat op de centerlijn van je stuk.

Het lijkt misschien wat omslachtig maar het werkt best. Je hebt maar één keer de baisgeometrie te wijzigen en alle andere bestanden kun je automatisch updaten. Als je de onderdelen in een assembly wilt wijzigen zie je enkel de parameter lengte (en eventueel verstekhoeken), dit werkt snel en overzichtelijk.

Ik doe dit niet met een 'family of parts' omdat ik dan telkens verplicht ben in het moederbestand een nieuwe lengte toe te voegen, terwijl ik nu enkel een copy en rename moet doen.

Alex

Lisette

Waarom lukt verstek zagen niet met een chamfer? Ik zaag verstek altijd met een chamfer, als volgt:

Chamfer, klik de hoek die schuin moet worden, setback is dan de hoogte van de balk, vinkje aanklikken. Dan is de balk automatisch 45 graden.

Andere hoeken is ook mogelijk, klik op de informatiebalk aan het begin op het icoontje voor chamfer options, angle&setback, daar klikt men eerst het vlak aan dat schuin moet worden, dit bevestigen met het vinkje, dan de hoek klikken die afgesneden moet worden, de setback is het stuk wat in de lengte van de balk afmoet, en de angle de hoek die eraf moet.

Of is dit in verstek zagen soms makkelijker met V19?

AHA-D

Waarom geen chamfer ?

Omdat het uitgangspunt van parametrisch CAD is dat je probeert zo weinig mogelijk te werken  :lol:

Heb je een gewone rechthoekige balk dan volstaat een enkele chamfer. Ongeveer even veel werk als een 'cut' of een 'replace face'. Wil je echter een U-profiel in verstek zetten met de platte kant naar buiten dan moet je al de 2 flenzen aangeven om het zelfde te bereiken, meer werk dus. En als we variabel gaan werken dan komt de aap uit de mouw. Gesteld dat het U-profiel langere benen moet krijgen. Als de platte kant van de U op een 'reference plane' vastligt (en dat zou het eigenlijk altijd moeten) en m'n 'cutout' vertrekt vanaf dat zelfde vlak dan blijf ik een mooi verstek houden. Als je 'chamfer' gebruikt dan moet je de grootte van de afschuining gaan aanpassen aan de gewijzigde afmetingen van je profiel. Je kunt natuurlijk de variabelen via formules aan elkaar koppelen, maar da's niet de manier om zo'n simpele dingen goed op te lossen.

De basisgedachte bij alle parametrisch modeleren is : "wat gebeurt er als het ontwerp wijzigt ? " . Door de juiste 'features' te kiezen, verstandig referenties te kiezen en de juiste 'constraints' te leggen maak je ontwerpen waaar je aan alle kanten mag aan "sleuren".

Alex