yoin

bfish

Ik ben op zoek naar de BIN-norm of misschien beter de tekennormen voor de bouw in België. Meer specifiek: het kleurengebruik: welke kleur voor welke toepassing; b.v. blauw voor sanitair?
Alvast bedankt!

julien

Ik teken al enkele jaren en ik heb nog nooit tekeningen tegen gekomen die volgens dezelfde manier zijn geteken...
Een duidelijke norm zou idd geen slecht idee zijn.

De enige site die ik ken met teken normering is:
http://www.bouwtaak.nl/tekenafspraken/

bfish

Tja Julien, ik vrees ook dat er niet erg veel te vinden is over tekennormen, tenzij je er misschien een onwaarschijnlijk hoog bedrag voor wilt neerleggen (zoals de andere BIN-normen) en waardoor die normen dan weer geen normen zullen zijn omdat ze uiteindelijk niet toegepast zullen worden. Weer typisch Belgisch zeker?
Besluit: ieder bureau maar weer zijn eigen standaard ontwikkelen. What a waiste of time and money! Enig lichtpuntje: misschien zal men dan toch de door o.a. Autodesk ontwikkelde standaard gaan gebuiken. Triestig, niet?  Europa (en zeker België) hinkt weer achterop...

bart

Hoog waarschijnlijk zal je alleen normen kunnen vinden die betrekking hebben op het tekenwerk zoals het er op papier uitziet. (in nederland in ieder geval wel)

alle beschrijvingen van digitale tekeningen zijn richtlijnen waar bijna niemand zich echt voor 100% aan houd.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

bfish

Wel Bart, ik heb het over hoe de tekening eruit ziet op papier. Hoe je digitaal tewerk gaat heeft inderdaad minder belang naar derden toe. In de bouw is het nog steeds het papier oftewel de planafdruk, die onder de verschillende aannemers en verantwoordelijken circuleert. Het heeft in ieder geval voorrang op de digitale versie. Zeker op de werf. Een digitale standaard heeft meestal enkel betrekking op het tekenbureau zelf. Daar bestaan trouwens goede hulpmiddelen voor om deze te converteren naar andere standaarden, ook binnen de producten van Autodesk.

bart

In Nederland zijn deze voorschriften er wel je kan alleen niet spreken van de norm.
welke NEN je moet hebben hangt sterk af van waar je mee bezig bent.
de bouw is wat dat betreft een veel te ruime omschrijving.

Neem eens een kijkje op www.nen.nl
dan zal je zien dat e.a. vere van eenvoudig is om zo maar even in een paar pagina's te vangen.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

bfish

Heerlijk om op die site rond te neuzen. Probeer dit maar n's voor de Belgische variant (NBN). Tot nu toe heb ik de indruk dat er zelfs geen site over bestaat. Wel een (geactualiseerde) site over het BIN (www.bin.be), maar ergens anders lees je dan dat het BIN dit jaar is ontbonden en vervangen door het NBN (waar geen site over te vinden is). Nogmaals: typisch Belgisch zeker.

j-o-s

beste bfish

Ik ben een even op de site geweest van BIN en even verder gekeken en op de eerste de beste lijst geklikt en alle NBN normen gevonden http://www.bin.be/NL/CD_2005N.htm ze hebben denk ik de site nog niet goed aangepast.

Gr j-o-s