FastFiber

Multi processoren

Gestart door Joop, do 20 10 2005, 08:30:10

Vorige topic - Volgende topic

Joop

Nu heb ik eens een vraagje.

De laatste tijd heb ik het probleem dat mijn computer erg traaaaaaaag reageert als ik "zware" tekeningen en/of meerdere tekeningen open heb.
Windows maakt dan extra virtueel geheugen aan en de processor werkt dan voor langere tijd op 100%.
Ik ben dan ook gedwongen regelmatig koffiepauze te houden (niet erg) waardoor het werk niet opschiet (wel erg).
Om dit probleem op te lossen wil men mijn computer gaan vervangen door eentje met twee processoren en 1Gb geheugen.
Bij 3D tekenwerk schijnt dit een geweldige verbetering te zijn.
Ik vang echter geruchten op dat bij 2D tekenwerk de computer zelfs relatief trager wordt dan met een processor.
Heeft iemand ervaring met een PC met twee processoren?

Be lazy,

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

julien

Ik werk al jaren met een PC met 2 processoren.
Momenteel is het een PC van 2 jaar oud met 2 x 3.0GHz Xeon en 2 Gb Rimm

Ik moet zeggen dat er niet echt een zo groot verschil is in snelheid, maar het 'blijven hangen' heb je zo goed als niet meer.
Als autocad bijvoorbeeld serieus wat uit te rekenen heeft (renderen of zo) kan je ondertussen in andere programma's werken zonder dat je er veel van merkt.

bart

let er op dat je geheugen dual cannal wordt.
(dus twee dezelfde bankjes van 512)
(of liever 2 van 1024)

het leven is relatief
2 processors zijn sneller als 1 maar niet 2* zo snel
vandaar relatief trager
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Dnereb

De hoeveelheid geheugen en de proccesor snelheid zijn het belangrijkst.
Er zijn maar weinig app's die echt efficient met multiproccessors kunnen omspringen.
Dus 2 of 4 GB geheugen is veel intressanter en de snelheid waar dat op draait.

Joop

:D Bedankt voor jullie reacties. :D
Ik ben zelf ook nog even opzoek geweest en heb het volgende in de helpfile gevonden:
Citeer
WHIPTHREAD System Variable

Type: Integer
Saved in: Registry
Initial value: 1

Controls whether to use an additional processor (known as multithreaded processing) to improve the speed of operations such as ZOOM and PAN that redraw or regenerate the drawing. WHIPTHREAD has no effect on single processor machines.

0 No multithreaded processing; restricts regeneration and redraw processing to a single processor. This setting restores the legacy behavior of AutoCAD 2000 and previous releases.

1 Regeneration multithreaded processing only; regeneration processing is distributed across two processors on a multiprocessor machine.

2 Redraw multithreaded processing only; redraw processing is distributed across two processors on a multiprocessor machine.

3 Regeneration and redraw multithreaded processing; regeneration and redraw processing is distributed across two processors on a multiprocessor machine.

Note  When multithreaded processing is used for redraw operations (value 2 or 3), the order of objects specified with the DRAWORDER command is not guaranteed to be preserved for display but is preserved for plotting.

Hier lees ik uit dat, met de variabele WHIPTHREAD op 2 of 3, er wel degelijk verschil moet zijn.

Joop
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

julien

In het nederlands wordt dat:
CiteerWaardetype: geheel getal
Wordt opgeslagen in: register
Beginwaarde: 3

Deze systeemvariabele bepaalt of er een extra processor wordt gebruikt om de snelheid te verhogen van bewerkingen waarbij de tekening opnieuw wordt getekend of opnieuw wordt gegenereerd (zoals ZOOM en PAN). Dit wordt ook wel 'multithreaded processing' genoemd. WHIPTHREAD heeft geen effect op computers met slechts één processor.

0 Er vindt geen multithreaded processing plaats; opnieuw genereren en opnieuw tekenen wordt verzorgd door één processor. Met deze waarde gebruikt u de oude methode uit AutoCAD 2000 en eerdere versies.

1 Er vindt uitsluitend multithreaded processing plaats voor opnieuw genereren; deze bewerking wordt verdeeld over twee processors.

2 Er vindt uitsluitend multithreaded processing plaats voor opnieuw tekenen; deze bewerking wordt verdeeld over twee processors.

3 Er vindt multithreaded processing plaats voor opnieuw genereren en voor opnieuw tekenen; deze bewerkingen worden verdeeld over twee processors.

Opmerking  Als multithreaded processing wordt gebruikt voor opnieuw tekenen (waarde 2 of 3), blijft de objectvolgorde die bij de opdracht DRAWORDER is opgegeven niet gegarandeerd behouden voor de weergave, maar wel voor plotten.
Ik ga het ook eens goed door lezen.  :wink:

[edit]bij mij stond dat standaard al op 3[/edit]

AHA-D

Als het virtueel geheugen wordt vergroot terwijl je werkt kun je er van uit gaan dat een grote "geheugenslikker" aktief is. Of je tegen de limieten aanzit, en welke applicatie de grootste happer is kun je in "task manager" zien (rechts klikken in je toolbar, althans in Win2K). Er zijn praktisch geen tegenindicaties wat betreft te veel geheugen, enkel dat je computer een ietsje trager wordt als je het niet gebruikt : geheugenbeheer vraagt processortijd. De winst als je het wel gebruikt is echter zeer groot. Geheugen wat je niet hebt wordt immers op de harde schijf nagebootst en de toegangstijd van schijven telt in milliseconden terwijl echt geheugen met nanoseconden rekent.

Er zijn weinig toepassingen die met meerdere processoren werken, en de meeste doen dat maar in beperkte mate. Verwacht dus geen wonderen !  Wat wel altijd werkt is 2 toepassingen tegelijk : elke toepassing heeft 100 % processor beschikbaar. Let wel : dit is pas een voordeel bij rekenintensieve toepassingen, bijvoorbeeld een eindige elementen berekening in de achtergrond en CAD in de voorgrond. Je tekstverwerker die in de achtergrond openstaat gebruikt amper processortijd, wel geheugen.

Een multi-processor computer is stukken duurder dan een single-CPU model. Het moederbord is duurder en een enkele CPU die geschikt is voor dual is op zich ook al duurder dan zijn standalone broertje. Je hebt er dan ook nog eens 2 stuks van nodig. De hoogste snelheid van multiprocessor CPU's ligt gebruikelijk lager dan single's omdat ze qua prestaties zeer gelijklopend moeten zijn en dat kan pas als ze in de "veilige zone" benut worden.

Als het op snelheid aankomt onderschat dan ook de invloed van je schijven niet (vooral als je grote hoeveelheden data moet verpompen), en zeker die van het netwerk niet.

De recente evolutie om 'hypertreading' of 'multicore' toe te passen in CPU's is een vorm van multiprocessor-support, maar binnen één behuizing. Budgetmatig is dit een interessantere piste dan een dual machine.

Alex

yoin