FastFiber

Veranderen van de orde van lagen in autocad

Gestart door Ben, ma 08 08 2005, 09:35:35

Vorige topic - Volgende topic

Kenny H

Dag Ben,

Ik heb net uw probleem gelezen over die volgorde.

CiteerOp deze plannen moeten dus pictogrammen (brandblussers, ea ) geplaatst worden. Ook heb ik de gangen van de gebouwen een andere kleur gegeven.

Het probleem is hetvolgende:
Soms staat de pictogrammen onder de vluchtweg of onder de muren van het gebouw getekend, ondanks dat ik ze als laatste heb erbij getekend. Ook zijn de sommige lijntjes die de trappenin de gangen voorstellen (die staan in dezelfde layer van de muren van het gebouw) niet te zien onder de gekleurde gang.

Ik heb mss een heel simpele oplossing daarom.
Oplossing

Je werkt op verschillende Z niveaus.
Bijvoorbeeld uw grondplan op Z = 0
Uw arcingen van uw gang kan eventueel ook op 0.
Uw pictogrammen van blandblusapparaten en brandgaspels zet je op een Z = 100. Mag een andere waarde zijn is gewoon een richtmaat hé.
Als je dan gaat kijken in een 3d zicht merk je dat uw pictogramman boven uw grondplan staan. Dan zijn uw pictogrammen altijd zichtbaar tov uw grondplan.

Snap je wat ik bedoel :?:
Alles wat boven op de arcering van uw gang komt (moet komen) plaats je op een Z > dan die waar de arcering opstaat.

Ik weet niet of andere nog tips hebben om iets gelijk aardig te creëren?

MVG

Kenny
8) Volvo 4 Life 8)

Ben

Jiiiihaaaa.

Het lukt!!!!!!!  Zeer bedankt met uw hulp, Bart.  Webracer sorry dat ik u zo lang bezig heb gehouden met het verkeerd uitleggen van mijn probleem, maar ik ben eigenlijk een echte kluns met autocad en ik wist niet dat mijn probleem gewoon met een stom comandootje kon opgelost worden.
Allemaal zeer bedankt dus, opeens is autocad opnieuw een schitterend programma geworden.  
Als ik op dit forum met mijn weinige kennis kan helpen zal ik het zeker niet laten.  Ieder op zijn beurt.

WebRacer

idd Ben, zoals Kenny vertelde kan je al je problemen oplossen,
denk beetje 3D....
nu zie je maar dat een duidelijke uitleg veel waardevoller is dan een onduidelijke...

BTW ik maak ook zulke evacuatieplannen voor gebouwen, en ik gebruik deze routine Ben:

;
;Verplaats Blocks naar boven
;
(defun c:Bmove (/ s)
  (setq s (ssget "X" (list (cons 0 "INSERT")))); Get all hatch
  (command "_.draworder" s "" "f")
  (command "_.regen")
)
;
;Verplaats Blocks van bepaalde laag naar boven
;
(defun c:BLmove (/ s L)
  (setq L (Getstring "\nGeef laagnaam "))
  (setq s (ssget "X" (list (cons 0 "INSERT") (cons 8 L)))); Get all hatch
  (command "_.draworder" s "" "f")
  (command "_.regen")
)

Om deze routines te doen werken, knip en plak je ze van hier uit naar een TXT-file die zelf maakt, verander de txt naar lsp en plaats die file naar een suport map van autocad.
om de routine te laden, typ je '
AP' in autocad en haal je hem op...
Met '
Bmove' of 'BLmove' start je ze in autocad...
?

Kenny H

Citaat van: BenJiiiihaaaa.

Het lukt!!!!!!!  Zeer bedankt met uw hulp, Bart.

Dag ben,

Ben je wel zeker dat het Bart was die je holp :?:
Ben je niet verkeerd; Bart ipv Kenny :?:
8) Volvo 4 Life 8)

Dnereb

Ik zou toch echt draworder gebruiken om de teken volgorde te wijzigen, dat is daar voor bedoeld. En ik weet niet hoe het bij jullie is maar het verhogen van de z-waarde van symbolen wordt een ramp in een 3d tekening. zoals een werkblad met een brandblusser erboven aan de muur en daarboven een (keuken)kastje. Plaats je dan het symbool boven het keuken kastje? Leuk als dat bij de installatie letterlijk wordt uitgevoerd :D
voor Arceringen is in 2005 ook de tekenvolgorde/draworder opgenomen in de dialoogbox overigens.

bart

Citaat van: Kenny H
Citaat van: BenJiiiihaaaa.

Het lukt!!!!!!!  Zeer bedankt met uw hulp, Bart.

Dag ben,

Ben je wel zeker dat het Bart was die je holp :?:
Ben je niet verkeerd; Bart ipv Kenny :?:

volgens mij heeft hij gewoon draworder gebruikt zoals Dnereb schreef.
en helemaal de lisp of andere oplossingen niet.

Ik heb overigens nooit beweerd dat een lisp de simpelste methode was.
Ik herkende alleen de lisp (ooit geschreven voor versie 12) die ik namelijk kort geleden ergens op een forum geplaast en hij was maar half opgenomen dus ik heb hem even aangevuld.
Wat niet wegneemt dat de lisp heel handig is als je een layer boom structuur gebruikt en vrijwel alleen 2d tekend in (zwart/wit)

Onze tekeningen zijn zo opgezet dat de laagnaam verwijst naar de kleur van de lijn (en dus de dikte)
de dikste lijnen dienen altijd boven op te liggen dus sorteren is vrij simpel
Verder wordt hier alles bij layer getekend zodat daar nooit problemen mee ontstaan.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Ben

ik heb idd gewoon draworder gebruikt, dat leek mij het simpelste.  De andere methodes ga ik volgende week eens op mijn kot uitpluizen.  Momenteel zal dat niet gaan want vrijdag staat de dodentocht op het programma.

De groeten aan iedereen (geen namen schrijven) is veiliger :wink:

Kenny H

Dag Ben,

Ik dacht dat gij gereageerd had op mijn antwoord. Aangezien de tijd tss beide post kort bij elkaar ligt. :oops:

Mijn excuus daarom. :wink:
8) Volvo 4 Life 8)

Kenny H

Citaat van: DnerebEn ik weet niet hoe het bij jullie is maar het verhogen van de z-waarde van symbolen wordt een ramp in een 3d tekening. zoals een werkblad met een brandblusser erboven aan de muur en daarboven een (keuken)kastje. Plaats je dan het symbool boven het keuken kastje? Leuk als dat bij de installatie letterlijk wordt uitgevoerd :D
voor Arceringen is in 2005 ook de tekenvolgorde/draworder opgenomen in de dialoogbox overigens.

Tuurlijk wordt het dan een boeltje. Als je in 3d tekend en je zit dan nog te foefelen met uw z waarde  :roll:  :!:  :twisted:  :!: .

Ik bedoelde als het om een 2d tek gaat. Dan kan je met de z waardes spelen om een mooier, duidelijker resultaat te bekomen.
In 3d teken je alles op de juiste hoogte en neem je er verschillende aanzichten van. Ter verduidelijking van uw bovenaanzicht.

En met 3d bedoeld ik wel Solids enz geen lijntjes die in de hoogte gaan.
Zodat er ook een mooie renders kunnen genomen worden indien nodig bij een presentatie/voorstel.
8) Volvo 4 Life 8)

Ben

hehe nie erg ze, maar ik had van blijdschap niet gemerkt dat er een nieuw bericht was toen ik dat van mij schreef.

yoin