Publish plot 50+ tekening en tekeningregister - Autocad

Gestart door Veldreinier, wo 25 01 2023, 10:50:38

Vorige topic - Volgende topic

Veldreinier

Goedemorgen,

Als groot fan van dit forum, een vraag.

Het afgelopen jaar ben ik betrokken geweest in een project wat in autocad is getekend, nu is het overzicht kwijt in welke tekening up2date of aangepast zijn.

Het is een autocad tekening met 100 layouts, deze worden d.m.v. publish omgezet naar pdfs.
Echter is het voor externen niet duidelijk welke tekening is aangepast en welke is ongewijzgd.

Er wordt wel gebruik gemaakt van een plot stamp, zodat men weet welke datum de tekening heeft en ook wel in de onderhoek een datum. Echter om alle aparte layouts langs te gaan om deze datum aan te passen vond te tekenaar teveel werk.

Hoe gaan jullie om met een dergelijke tekening-register?  zie de bijlagen voor het voorbeeld.

Graag hoor ik, hoe jullie het 'bewaken' van de Status & Revisie.

mvgr. Reinier Veld

www.campo.nl

julien

Dat blijft een lastig iets.
Ik plaats tegenwoordig een FIELD in mijn kader met PlotDate:

gery

Gewoon uit interesse: waarom zoveel layouts in 1 tekening? Kan dat niet beter verdeeld worden over meerdere tekeningen?
AutoCAD 2020 - Windows 10

julien

Soms wel, soms niet.  :lol:
Ik heb dat niet vaak, maar het gebeurt toch ook dat ik dat heb.

Een groot gebouw met heel veel lokalen. Van elk lokaal moet er een layout gemaakt worden en nog wat layouts met verschillende lokalen erop. Dan loopt het snel op.

gery

Citaat van: julien op wo 25 01 2023, 16:42:53Een groot gebouw met heel veel lokalen. Van elk lokaal moet er een layout gemaakt worden en nog wat layouts met verschillende lokalen erop. Dan loopt het snel op.
Ik probeer in zo'n gevallen te werken met xrefs.

julien

Ik heb dat geprobeerd, maar mijn klant zag dat niet zitten.
Als het is voor een eigen project kies ik daar ook eerder voor, maar als ik moet samenwerken met anderen is het altijd miserie. Er zijn zo weinig mensen die deftig met x-refs kunnen werken.

gery

Dat laatste ervaar ik ook, ik ken veel AutoCAD gebruikers die niet met paperspace omkunnen. Het is eigenlijk triest om zien hoe weinig AutoCAD gebruikers echt met het programma kunnen werken.

bart

Wij pijlen de wijzigingen aan.
een detailboekje heeft bij ons maar 1 datum en wordt alleen als compleet document verstrekt.
op alle pagina's staat een wijzigingsdatum ook als er niets gewijzigd is aan het detail (dan is er niets aan gepeild)

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Veldreinier

Citaat van: gery op wo 25 01 2023, 16:10:33
Gewoon uit interesse: waarom zoveel layouts in 1 tekening? Kan dat niet beter verdeeld worden over meerdere tekeningen?

In dit geval zijn het heel veel fragment tekening met details, oftewel er zijn 2 principes en alle uitzonderingen worden uitgedetailleerd.....

Veldreinier

Citaat van: bart op do 26 01 2023, 09:46:04
Wij pijlen de wijzigingen aan.
een detailboekje heeft bij ons maar 1 datum en wordt alleen als compleet document verstrekt.
op alle pagina's staat een wijzigingsdatum ook als er niets gewijzigd is aan het detail (dan is er niets aan gepeild)

Ahaa, Oke. Dat is ook een optie.

In dit geval hadden we dan een detailboek per gevel/stramien of fase moeten maken.

jo-king

SheetSetManager

een fantastisch palette die net dit netjes overkoepelt.
zelfs meerdere layouts in meerdere tekeningen.

je bewaart het overzicht van een dossier en versies (eventueel met FIELDS naar de sheetset verwijzen)

CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional