FastFiber

[OPGELOST] Kan een blok aangemaakt in modelspace gebruikt worden in paperspace?

Gestart door derockere, za 10 09 2022, 10:53:31

Vorige topic - Volgende topic

julien

Ik weet niet waarom je die named views zou gaan gebruiken.

Normaal gezien teken je 1/1 in je model en teken je een kader, eveneens 1/1 die je in je layout plaatst.

Daarin teken je een viewport. Dat creëert een 'raam' waardoor je naar je model kijkt.

Uitgebreid: https://cadsite.be/cursus/les_5/

derockere

Héél vroeger toen ik nog ging werken gebruikte ik die "Named Views".
Toen was ik bezig aan een tekening van een raffinaderij, hiervan moest ik de loop van kabelbanen optekenen.
Zowel de ondergrondse als bovengrondse, net als welke kabelbaan welke elektrische kabel passeerde.
De loop van zowel hoogspanningskabels als instrumentatiekabels enz.… . Al deze gegevens werden dan ook nog eens naar acces getransporteerd.
Zulk een fabriek is dan nog eens ingedeeld in area's, dus gaf iedere area een named view.
Zo kon ik handig overschakelen van de ene naar de andere area.
Toen moest ik enkel de naam van de view intikken en had ik direct het overzicht van die bepaalde area.
Alleen ben ik vergeten hoe dit weer juist werkte.
Dit is ook alweer een 20 jaar geleden.
Ziezo in 't kort samen gevat.

julien

In het tabblad VIEW heb je het panel 'Named Views'

Daar kan je met de knop 'New View' je actuele zicht opslaan. Dat kan je op verschillende plekken doen.

Erna kan je in het dropdown menu erboven de bewaarde zichten terug oproepen.

bart

is inderdaad iets van autocad 11 of nog ouder dat is niet de manier en onnodig ingewikkeld.
(je stempel is overigens een A3 en geen A4)

om je kaderblok in je layout te krijgen doe je het volgende

je maakt een layout aan.

je zet daarin 1 willikeurige viewport
de schaal van je vieuwport stel je in met zoom xp
1:50 is 0,02xp  dan heb je een kijkvenster op de juiste schaal.

vervolgens insert je het blok a4 in de layout  schaal 1:1 in 0,0
dan maak je de viewport actief en vergroot of verkleind door de grids te verslepen tot het gewenste deel van je model zichtbaar is.
daarna gebruik je move om de viewport op het kader te leggen

een tweede layout maak je simpel door de eerste te kopieren.
en een ander deel van je model in de viewport te zetten

ps plotten vanuit je model met een schaalfactor kan ook nog prima niets houd je tegen op 10 kader in je model te gebruiken

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

derockere

Julien,
In mijn laatste tekening zitten er al 3 named views in.
Als je VIEW intikt dan zie je V1,V2 en V3 staan, wanneer je één v/d 3 aanklikt en op current zet dan word alleen deze view geactiveerd.
Nu vroeger (als ik nog werkte) moest ik enkel "V1" intikken en werd an direct die area zichtbaar, hetzelfde met die andere views. Dit is hetgeen ik vergeten ben van hoe ik dat indertijd gefikst heb.
Ik heb al mijn bewaarde lisp bestandjes nagekeken, doch zonder enige aanwijzing.

Bart,
Dat block is indertijd aangemaakt onder AutoCAD 10. Toen nog op diskettes.
Je ziet dat AutoCAD wel vooruitstrevend was hé!

bart

Ik loop al een tijdje mee volgens mij ben ik ooit met versie 10 begonnen onder dos.

views werden voornamelijk gebruikt om te plotten volgens mij
(dat kan nog steeds je kunt die view selecteren als je plot)

ik zou niet weten hoe je dit zou moeten gebruiken om een bepaald deel van je tekening in zichtbaar te krijgen in je layout.

De methode die ik hier boven hebt beschreven is veel eenvoudiger en geschikt om in een template te stoppen

In de tekening die ik heb geupload zit 1 layout met viewport en jouw a4 block dat je gewoon kan invullen door er op te klikken

ik adviseer je https://cadsite.be/cursus/curlessen.php eens door te lopen.
autocad heeft veel hulpmiddelen bedacht om met schalen om te gaan iets wat je met autocad 10 nog allemaal handmatig moest doen al dan niet met behulp van verschaalde xref
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

derockere

In de tekening die ik heb geupload bevinden zich 3 named views.
Als ik nu naar pagina 1 in PS ga en ik dubbelklik in het Viewport gedeelte en ik vul VIEW in, dan kies ik bijvoorbeeld voor V1 en "Set Current" waarna "Apply".
Dan komt enkel kader 1 op deze pagina.

Okido?