Blocks exploderen en hidden visibility verwijderen

Gestart door julien, vr 23 07 2021, 17:36:11

Vorige topic - Volgende topic

julien

Ik heb een 10-tal tekeningen overladen met blocks in blocks in blocks,...
Een heel deel van die blocks bevatten visibility states. Een deur heeft bijvoorbeeld verschillende states voor boven en zij aanzicht. Persoonlijk vat ik de handigheid niet, maar bon, zo heb ik het gekregen.

Nu moet ik die tekeningen opkuisen en vereenvoudigen zodat we dit kunnen gebruiken als onderlegger.

Ik zou dus alles exploderen tot in het oneindige en dan beginnen wissen per layer.

Het probleem is dat de hidden states dan plots in de tekening komen en de boel nog meer vervuilen.

Iemand een idee hoe ik die blocks kan exploderen en dat enkel wat zichtbaar is blijft en de rest verdwijnt?

bart

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Dit leek me een oplossing, maar jammer genoeg helpt dit niet.
Ik heb even naar R12 dxf geprobeerd, maar dan kreeg ik de tekening zelfs niet meer open.

Reimer

Er is toch ook een functie om een layout te exporteren naar een dwg-bestand? Misschien dat dit kan helpen? Het is een wilde gok maar ik weet zo niets anders.

Groeten Reimer.

julien

Goede tip, maar jammer genoeg ook niet te gebruiken.
Waarom bouwen mensen hun tekening nu zo complex op???

Ter illustratie een fragment van 1 van de 9 tekeningen:

De 'export to layout' heeft de visibility uit de blocks gehaald en toont nu ook de 'hidden' objecten.
Zoals je hierboven ziet krijg je dan ook het vooraanzicht van de deur.
Dat wordt vrees ik handwerk...

hulpje

Als ik een block explodeer, dan krijg ik alleen de vis.state waar het block zich op dat moment in bevindt.
(AutoCAD 2019)
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

julien

Inderdaad, het is niet zo dat ze gemaakt zijn, ik weet de naam niet van deze methode:

roy_043

julien

Citaat van: roy_043 op wo 28 07 2021, 21:46:02
Het block is geclipt met het XClip commando.
Dank je, dat is iets dat ik nog nooit gebruikt heb.  :oops:

Enig idee hoe ik die xlip staat permanent kan maken? Want hiermee zit het dus bomvol...

jo-king

als het onderleggers moeten worden, is printen naar PDF & underlay een optie?
CAD/BIM consultant
Autodesk Reseller
Revit Certified professional

julien

Het blijft me tegen zitten...  :cry:

Ik heb van alles geprobeerd, maar nog altijd geen oplossing.
Naar pdf omzetten en importeren is nog mijn laatste optie, maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.

Ik heb zelfs een programma gekocht ( https://jtbworld.com/xclipclean ) maar ook dat geeft geen goed resultaat.
De maker wilt zijn programma uitbreiden, maar dan zou ik â,¬1.000 moeten bijbetalen. Dat gaat dus niet gebeuren.
Gelukkig krijg ik mijn geld wel terug.

Reimer

Ik kwam op de volgende informatie. Het lukt bij mij om het block te exploderen en alleen het geclipte (zichtbare) deel te behouden. Ik ben benieuwd of het bij jou ook werkt.
https://forums.autodesk.com/t5/visual-lisp-autolisp-and-general/explode-xclip/m-p/6790456#M348415
Er zitten veel commando's in het opgegeven lsp-bestand. Op de website die boven in het bestand staat aangegeven is ook een nieuwere versie te downloaden.

Groeten,
Reimer

julien

Dank je!
Die gratis lisp doet de helft van wat de betalende deed.
Ik moet nu elk block apart aan klikken en dan komt het goed.

Nog niet helemaal wat ik zocht, maar het is wel al werkbaar. Ik kan voorlopig verder hiermee.

Edit:
Reimer, ik ben door jouw link terecht gekomen bij:
https://sites.google.com/site/cadkits/home/explodeall
Dit is gratis en doet wat het â,¬100 kostende xclipclean niet kon.
Ik ben dus heel tevreden en heb uiteraard de donatie van $8 gedaan om CAD KITS te steunen.
Nogmaals bedankt!