Multilijn aanpassen (OPGELOST)

Gestart door derockere, do 29 10 2020, 20:40:59

Vorige topic - Volgende topic

derockere

Ik ga in 't kort aan een eendraadsschema van onze elektriciteit samenstellen plus een grondplan met aanduiding van de toestellen enz.. .
Nu ben ik begonnen aan een test grondplan. De muren zou ik d.m.v. een multilijn willen tekenen.
De offset van deze lijn had ik graag op een 200mm en een andere multilijn op 110mm willen.
Hoe kan ik dit verwezenlijken?
In bijlage zit er een afbeelding van een nieuw te maken multilijn. Ik heb me hier gebaseerd op een reeds aangemaakte multilijn, deze is toevallig exact 110mm. Dit is louter toevallig.
Nu rest me nog die van 200mm.
Ziet er iemand een oplossing?

derockere

Ondertussen heb ik denkelijk een oplossing gevonden.
Ik heb een multilijn getekend, daarna heb ik de "Properties" van deze lijn opgevraagd.
Daarin stond de "Mline scale" op 20, dit is de instelling van de "Standard" Mline.
Deze waarde heb ik naar 110 gebracht.
Nu heb ik dus een multilijn met een offset van 110mm.
Hetzelfde geldt voor de Mline van 200.
Iemand suggesties?

roy_043

Het lijkt mij logischer om met een MLine scale van 1 te werken. Dit betekent dat voor de 110mm wand de offsets resp 55 en -55 moeten zijn. Voor de 200mm wand zijn de offsets dan 100 en -100.

derockere

Dag roy_043,

Ik heb een nieuwe MLine aangemaakt genaamd 200.
Als ik deze actief maak en ik teken dan een MLine dan heeft deze een offset van 4000mm.
Daarna moet ik dus de "MLine scale" naar 1 zetten.
Waarna de offset inderdaad 200mm is.
Ik heb er een prentje bij gedaan, kan ik hierin al die bewuste "Mline scale" al aanpassen?
Toch al bedankt voor je hulp!

roy_043

BricsCAD heeft een CMLSCALE (current mline scale) variabele. Deze ontbreekt blijkbaar in AutoCAD.
Maar als je een mline plaatst dan kun je meteen de goede schaal invoeren (het commando heeft een Scale optie). Ik hoop/neem aan dat deze scale dan ook voor de volgende mlines wordt gebruikt.

derockere

Dat is O.K. voor me.
Ik zal al de Mlines die ik aangemaakt heb verwijderen en werk verder met de "Standard" instelling.
Daarna pas ik de lijnen aan via de "Properties".
Bedankt om mee te denken.