FastFiber

object rond as draaien in 2D (OPGELOST)

Gestart door Welles, vr 11 09 2020, 07:11:27

Vorige topic - Volgende topic

Welles

Goeiedag,
Ik moet in een tekening een object vervangen dat schuin staat afgebeeld door een ander dat recht op recht staat. Dit laatste zou ik dus ook graag willen draaien rond een as die ik zelf bepaal.
In bijgaande tekening heb ik geprobeerd om me duidelijk te maken.
Op voorhand dank voor de hulp.

julien

Ik versta je probleem niet zo goed.
Dat is toch gewoon "ROTATE"?

Welles

Citaat van: julien op vr 11 09 2020, 08:38:23
Ik versta je probleem niet zo goed.
Dat is toch gewoon "ROTATE"?

Het rechtse object moet ook zo schuins staan als het linkse.
Met "Rotate" kan ik hier niets aanvangen.

EddyBeerke

Het is dus geen 3d-rotate, waarbij je een object in 3d wil roteren dus niet over aleen de z-as
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

Wat jij wilt kan m.i  alleen als je object in een 3d omgeving is getekend is.
en je het via een 2d aanzicht bekijkt
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Welles

Citaat van: EddyBeerke op vr 11 09 2020, 10:38:42
Het is dus geen 3d-rotate, waarbij je een object in 3d wil roteren dus niet over aleen de z-as

Het is inderdaad geen 3D object, zoals in mijn vraagstelling is vervat.
Ik heb in mijn originele tekening zo'n stuk of 8 objecten zoals in mijn tekening, (links) die moeten veranderd worden in een eveneens schuins getekend object (rechts).
Alleen weet ik niet hoe er aan te beginnen.
Toch al bedankt voor de interesse.

julien

Ik denk dat ik het een beetje versta.
Je object moet niet verdraaien, maar vervormen.
Zolang het rechten zijn is dat goed te doen met STRETCH", maar bogen gaan hier niet correct op reageren.

Welles

#7
Ik heb het geprobeerd met het "stretch" commando, inderdaad die boog doet het niet naar behoren.
Daarna heb ik "rotate3d" geprobeerd, noppes!
Dan heb ik het object "geexplodeerd" en getracht van een schuine boog te tekenen, maar dat lukt me langs geen kanten.

Nu Ik heb in dezelfde tekening het af te schuinen object gekopieerd, daarna geëxplodeerd, daarna het overbodige gewist. De overschot heb ik aaneen gebreid d.m.v. "Join".
Deze heb ik een dikte van 12mm gegeven.
Daarna heb ik de verscheidene views uitgeprobeerd, maar ik kan er niets zinnigs van maken.
In bijlage post ik het resultaat.

roy_043

#8
Het lijkt te gaan om een 'handmatige' isometrische projectie.

De klassieke methode om een cirkel te projecteren is:

  • Teken de omvattende ruit (rood).
  • Verdeel de ruit in 4 delen en teken de langste diagonaal (groen).
  • Teken de kortste diagonalen in de bovenste en onderste helft van de ruit (magenta).
  • De twee gemarkeerde punten geven de middelpunten van de te tekenen cirkelbogen aan.

Deze projectiemethode werkt alleen voor een 30 graden isometrie.

Welles

Bedankt Roy_043
Ik heb je instructies even gekopieerd alsook de 'isometrische_cirkel'.
Vandaag heb ik er waarschijnkijk geen tijd meer voor, maar ik laat beslist iets weten.

roy_043

#10
Als de isometrische projectie niet 30 graden is dan werkt deze methode:

  • Teken de omvattende ruit (rood).
  • Verdeel de ruit in 4 delen en teken de twee diagonalen (groen).
  • Teken twee horizontale lijnen vanuit het midden van de verticale segmenten van de ruit (magenta).
  • De twee gemarkeerde punten geven de middelpunten van de te tekenen cirkelbogen aan.

Edit: verbeterde uitleg.

Welles

Citaat van: roy_043 op za 12 09 2020, 22:27:51
Als de isometrische projectie niet 30 graden is dan werkt deze methode:

  • Teken de omvattende ruit (rood).
  • Verdeel de ruit in 4 delen en teken de langste diagonaal (groen).
  • Teken vier middelloodlijnen zoals aangegeven (magenta).
  • De twee gemarkeerde punten geven de middelpunten van de te tekenen cirkelbogen aan.

Ik heb me vanmorgen geconcentreerd op je instructies i.v.m. het tekenen van die isometrische projectie.
Met de afbeelding van gisteren geraak ik er niet om een boog te tekenen.
Nu bemerk ik vandaag dat volgens je nieuwe afbeelding het tweede punt zich geheel buiten de ruit bevind.
Is het eventueel mogelijk om me te verduidelijken hoe ik dat punt moet bepalen?
Met welk commando moet ik die boog tekenen?
In bijlage heb ik er een prentje bijgevoegd om het te verduidelijken.

roy_043

Ik heb de 2e uitleg en de bijbehorende afbeelding aangepast.

Voor het tekenen van de cirkelbogen kun je de optie Center-Start-End gebruiken. Deze 3 punten zijn geconstrueerd en dus aan te klikken.

Welles

Citaat van: roy_043 op ma 14 09 2020, 09:37:38
Ik heb de 2e uitleg en de bijbehorende afbeelding aangepast.

Voor het tekenen van de cirkelbogen kun je de optie Center-Start-End gebruiken. Deze 3 punten zijn geconstrueerd en dus aan te klikken.

Ik heb mijn best gedaan voor zover ik er iets van begrepen heb.
Bijgaand voeg ik er een prentje bij van wat en hoe ik nog maar gepresteerd heb.
Voor het tweede centerpunt heb ik maar gegokt.
Hopelijk kan je me de juiste weg wijzen?

bart

Roy
De schuine projectie van een cirkel is geen cirkel
maar een ellips
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

yoin