FastFiber

m2 in bestaande plattegrond aangeven

Gestart door rvanderheiden, za 18 01 2020, 15:10:16

Vorige topic - Volgende topic

rvanderheiden

Hallo
Ik heb een vraag, ik zal graag m2 willen weergeven in een bestaande plattegrond.
Nu heb ik veel gelezen over roomtags en dergelijke maar het lukt mij maar niet om iets moois te maken. Het mooiste zal zijn als ik achteraf ook een overzicht heb met de desbetreffende ruimtes met het aantal m2 en de gebruikte materialen ( zoals bij bluebeam vrij gemakkelijk kan gedaan worden) zijn er mensen die mij hier wat meer wegwijs in kunnen maken ?

bart

je kan het oppervlak van een gesloten polyline bijvoorbeeld koppelen aan een field.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

rvanderheiden

Wat is dit precies dan? Kan je me hier meer over vertellen?

rvanderheiden

De area tekst plaatsen is al gelukt dmv een lisp.
Maar wat ik eigenlijk wil is in de dwg die je in de afbeelding ziet staan, van alle kamers de m2 weten en dat dat weergegeven word in een tabel. Is dat mogelijk überhaupt?

hulpje

Alles kan in AutoCAD, maar niet zo makkelijk als in Bluebeam.
Is je "roomtag" een block?
Dan kun je met data extraction de m² info uitlezen naar een tabel. (Data extration vind je onder Tools)
Of je volgt even deze link:

https://www.autocad-cursus.info/cad-downloads/vloeroppervlakken-vastleggen
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

bart

Kan prima in autocad en als je het goed doet is je tabel gekoppeld aan de plattegrond ook bij wijzigingen.
Maar daar heb je wel enige kennis voor nodig en bij een bestaande tekening zal je waarschijnlijk ook de te meten oppervlakten nog een keer extra moeten aangeven

Er zijn uiteraard ook een hoop professionele uitbreidingen op autocad te koop die dit ondersteunen.

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

rvanderheiden

ik heb nu inderdaad alle vertrekken met een polyline omgetrokken, en ik heb een tabel gemaakt waar je dan via rechtermuisknop en dan object het aantal m2 kan krijgen in de tabel. Dus ik ben al aardig op weg. bedankt !
Morgen eens proberen om deze naar een excel te zetten zodat ik ook gemakkelijk de totalen kan uitlezen
nog wel een vraag. kan je alle vertrekken in 1 keer gemakkelijk in een tabel zetten of moet ik ze allemaal stuk voor stuk handmatig erin zetten?

rvanderheiden

Toch is het niet helemaal wat ik wil,
Ik zie op internet allemaal filmpjes waar ze gebruik maken van Roombook. ( ik heb Autocad Architect)
Ik zal nog eens uitleggen wat ik wil want daar ben ik ook niet helemaal duidelijk in geweest.
Ik heb dus een 2d plattegrond aangeleverd gekregen van mijn opdrachtgever. en hierin wil ik dus bijvoorbeeld alle badkamers aceren, en hiervan de m2 en de m2 van de wanden (tegelwerk)  uittrekken, en deze weergeven in een tabel.
Op internet lukt dit iedereen vrij gemakkelijk heb ik het idee. maar mij lukt het niet.

Wie kan mij helpen.. het zal mn werk zoveel makkelijker maken :-)
Bedankt allemaal alvast voor jullie hulp.

bart

Uit een 2d tekening van de plattegronden kan je het oppervlak van de wanden niet uit de getekende elementen halen.

die informatie zit namelijk niet in de plattegrond.

om dat soort dingen te bereiken zal je zelf informatie moeten toevoegen.
aan de tekening of aan de sheet.

je staat al 0-3 achter als je niet met je eigen tekeningen werkt bij dit soort dingen.
voor jouw is bimmen een uitkomst daar zijn veel strakkere afspreken in dan met autocad en kan je echt begroten op basis van het model (al moet je blijven opletten want er zijn ook nog steeds een hoop prutsers)

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

hulpje

Op internet lijkt het vrij makkelijk, omdat de gegevens die jij uit het model wilt halen, al in het model aanwezig zijn.
Jij hebt een basis plattegrond, die je eerst zelf zal moeten gaan opwerken met de informatie die je er later uit wil halen.
Ik vermoed dat je dus eerst met Roombook een ruimte moet aanduiden als badkamer, dan pas kan de software de opp. uitlezen en in een tabel zetten.
De opp. van je wanden is lastiger, omdat je die eerst moet modelleren....
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

pedorie

Ik gebruik CADTools om m2 te bepalen.
Eerst maak ik gesloten vlakken, daarna bepaal ik de m2.
Het programma zet nummers bij de vlakken en je kunt er dan een excellijst van genereren die je kunt kopieren naar Autocad (niet gekoppeld).
Dit kan ook zo qua lengte.

Misschien iets omslachtig maar het werkt prima.
Autocad Civil 3D 2014