FastFiber

scaled to fit bij layout-plot

Gestart door Arno Verwegen, do 09 06 2005, 17:33:04

Vorige topic - Volgende topic

Arno Verwegen

Ik ben overstag om in model-paperspace te gaan tekenen. Plotten geeft me nog problemen. Ik dacht: Plot layout, scaled to fit en dan staat je A0 op een A3. Dit lukt helaas niet omdat de scaled to fit niet aangevinkt kan worden.
Plot extents werkt ook niet. Plot window wel, maar dit vind ik niet praktisch en dan schiet het model-paperspace principe zijn doel ook voorbij vind ik.
Betekent dit dat ik een customscale aan moet maken?

Arno

Autocad LT 2005
Arno Verwegen Tekeningen en Berekeningen
Werktuigbouwkundig ontwerp- en tekenburo

julien

Citaat van: Arno VerwegenIk ben overstag om in model-paperspace te gaan tekenen. Plotten geeft me nog problemen. Ik dacht: Plot layout, scaled to fit en dan staat je A0 op een A3. Dit lukt helaas niet omdat de scaled to fit niet aangevinkt kan worden.

Plot extents werkt ook niet.
Bij mij werkt dit wel, is dit misschien een beperking van Lt?
Zeker proficiat dat je overstapt naar model-paper!  :wink:

Kenny H

Dag Arno

Jij bedoeldt dat je die extends niet kan aanvinken als je van model naar lay-out gaat?
Dit is bij alle versies zo. Er is enkel de keuze tss Layout /display.
Er word eerst een link (kan het niet meteen anders verwoorden) gelegd naar uw model. Als je dan op OK klikt krijg je pas een window met uw tek in.
Ga nu met uw muis naar lay-out 1, gelijk ge daarnet van model naar lay-out ging maar nu klik je met uw rechter muisknop. Dan page setup. Dan is de functie Extends wel beschikbaar.

Maar als je uw tek op schaal wil afdrukken dubbelklik je in die bekomen rechthoek (in lay-out) dan kom je in modelspace terecht en kun je terug zoomen en tekenen gelijk in model.

Om terug te keren naar lay-out typ je ps in om naar de paperspace te gaan.
Voor uw schaal moet ge toolbar "viewports" aanleggen. Dan kun je een schaal zelf intypen of 1 van de mogelijkheden selecteren.

Indien je nog vragen hebt over lay-outs stel ze maar :wink:
8) Volvo 4 Life 8)

Kenny H

Voor uw A0 tekening op een A4 te krijgen doe je dit.

Je gaat naar uw lay-out. klik gewoon ok.
Dan maar je die rechthoek met uw tek in zo groot als uw printbereik.
Dan dubbelklik je in die rechthoek of typ je ms (modelspace) en doe je zoom extends. Nu staat uw a0 volledig om uw a4.
Voor een schaal moet je zelf een beetje uitproberen in de toolbar viewports.
8) Volvo 4 Life 8)

Snarf

Als ik het goed begrijp teken je dus nu 1:1 in Model en daarna verschaal je je viewport naar de juiste schaal.
Als je dan gaat printen kun je gewoon aangeven scale to fit en dan via de windowkeuze je papierformaat wat je wilt printen aangeven.

Kenny H

Als voorbeeld heb ik gewoon een titelhoek genomen van een A0. dit staat Volledig in model:!:

Dan ga ik naar lay-out. Gewoon op ok geklikt.

Rechthoek aanpassen volgens printbereik

Na een Zoom Extends

Dan leg je die rechthoek af door hem op een laag te zetten die Af ligt

Nu staat je A0 mooi op een A4 formaat.
8) Volvo 4 Life 8)

Kenny H

Hier als voorbeeld staat er iets in die A0

Dan via page setup kan je met window een deel selecteren

Dan center plot gewoon als voorbeeld

Mijn figuur die ik daarnet heb geselecteer staat nu in het midden van mijn blad.

Hier is bij page setup de schaal gezet op 1/2. De figuur staat nog steeds gecentreerd

Als je de toolbar viewport erbij haalt en de rechthoek (terug aanleggen) selecteert of dubbelklikt in de rechthoek.
Zie je de schaal van uw figuur staan in de toolbar.

8) Volvo 4 Life 8)

Snarf

Wat ik heb gedaan voor bij ons hier is alle tekenkaders van te voren gemaakt 1:1.
Deze heb ik als block opgeslagen en voeg deze in ps in op het moment als ik een tekening ga plotten.
Het voordeel hier van is dat als je een tekening opstuurt dat iemand een kale tekening krijg die geen kader informatie meer heeft.
Voordeel 2 is dat je ten allentijde elk kader op elk formaat papier krijgt door dat je je kader in ps zet.

Kenny H

Citaat van: SnarfAls ik het goed begrijp teken je dus nu 1:1 in Model en daarna verschaal je je viewport naar de juiste schaal.
Als je dan gaat printen kun je gewoon aangeven scale to fit en dan via de windowkeuze je papierformaat wat je wilt printen aangeven.

Inderdaad. Da is nu net het voordeel van lay-out. Je tekent in model op 1:1 en je kunt hem afplotten op gelijk welke schaal.
En als extra kun je nog details weergeven van uw tekening op een andere schaal of op dezelfde zonder deze appart te moeten tekenen of verschalen. Deze details kun je gewoon naast uw totale tek plaatsen.

Ter verduidelijking:

Mijn kast is dus getekend in model op 1:1 en daar werden dan allerlij details van genomen.
8) Volvo 4 Life 8)

Snarf

ja idd helemaal mee eens zo zet ik ze ook neer, alleen kom ik het nog regelmatig tegen dat mensen dit fenomeen wat toch een van de grote voordelen van ADT/Acad is toch nog wel eens raar gebruiken.
daarom vroeg ik het me af.[/img]

Kenny H

Citaat van: SnarfWat ik heb gedaan voor bij ons hier is alle tekenkaders van te voren gemaakt 1:1.
Deze heb ik als block opgeslagen en voeg deze in ps in op het moment als ik een tekening ga plotten.
Het voordeel hier van is dat als je een tekening opstuurt dat iemand een kale tekening krijg die geen kader informatie meer heeft.
Voordeel 2 is dat je ten allentijde elk kader op elk formaat papier krijgt door dat je je kader in ps zet.

Dat gaat inderdaad ook.
Je kunt die kader ook op een apparte layer zetten en hem dan gewoon afleggen als je deze dan opstuurt. :wink:
8) Volvo 4 Life 8)

Snarf

ook een id ja :lol:  :ole:
Voordeel dat ik hierbij heb is dat ik met de bouwkundige applicatie Alfa werk. (misschien bekend bij mensen) hier geef je gewoon het commando kader en huub huub barbatruuc je kader staat er incl. je tekenhoofd (wel even van te voren aangeven welk tekening hoofd je gaat gebruiken.

Joop

Wat ik in deze discussie mis zijn de properties van de viewport zelf.
Natuurlijk teken je in modelspace (ms) 1:1.
Ook eventuele details teken je 1:1.

In paperspace (ps) maak je een of meer viewports aan om je tekening op een gewenste manier op papier te krijgen.
Deze viewports kunnen rechthoekig, rond, ovaal, meerhoekig of een combinatie van deze zijn. Bijna alles is mogelijk.
Je kunt per viewport de schaal, view, enz.... instellen.
Als je in je layout ps actveert en je selecteert de viewport kun je in de properties window de schaal van de viewport instellen.
Je activeert de properties dialoog box door op de commando regel _properties in te typen.
Tuurlijk, je kunt dit ook met de toolbar viewports. Maar wat je niet met de toolbar kunt en in de properties window wel is:
1) de vp aan / uit zetten. Hiermee bepaal je of een vp geplot word. Handig om notities in de tekening op te slaan.
2) clipped om de bounderie te wijzigen.
3) de vp blokkeren zodat je de ingestelde schaal en/of view niet per ongeluk wijzigd tiidens zoomen.
4) behalve de standaard scalen kun je ook een eigen gekozen schaal bepalen. b.v. 1:1500
5) de vp vast instellen op een shade b.v. wireframe of hidden
6) "Linked to Sheet View" is een verhaal appart met zoveel mogelijkheden dat ik hier er niet diep op inga.
   Men kan dit zien (maar niet helemaal) als het maken van een template viewport, waarbij de tekening in de viewport als xref wordt geladen in de tekening waar je de sheet importeerd.
   Ik raadt aan de help op dit item te lezen voor meer informatie. Het maakt het tekenen een stuk gemakkelijker.
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

Kenny H

Om een extra vieuwport te krijgen in uw lay-out klikte in de toolbar viewport op Single Viewport dan teken je een rechthoek. Is de 2de knop in de toolbar
Hier komt dan uw tekening in te staan.

Voor een Polygonal vieuwport, dit houdt in dat je een willikeurige veelhoek tekent, teken je gewoon een aantal lijnen volgens het view dat ge wilt bekomen. Is de 3de knop in de toolbar

Voor in een cirkel, ellips, driehoek, alle andere vormen ook een view te krijgen tekent je gewoon een cirkel / ellips/... en gebruikt je de functie Convert object to viewport. Is de 4de knop in de toolbar.

En per viewport kan je, zoals Joop al melde, verschillende aanzichten gebruiken en ook allerlei shade modes gebruiken.
8) Volvo 4 Life 8)

Kenny H

Voor uw schaal van de view te regelen kan je idd ook gebruik maken van properties.
Links boven aan hebt ge een keuze menu met een pijlke aan.
Als je uw kader selecteer en je vindt op het Tabblad Alphabetic Custom scale, Display locked enz niet terug.
Dan moet je in het keuze menu ervoor zorgen dat Viewport staat geselecteert. Meestal staat dit op All (2)
Als dit op Viewport staat is dit wel terug te vinden bij Alphabetic. :wink:
8) Volvo 4 Life 8)

FastFiber