FastFiber

onzichtbare tekst in block

Gestart door Christophe, vr 22 12 2017, 07:00:14

Vorige topic - Volgende topic

Christophe

Er is een block aangemaakt met tekst en solid. Deze tekst wordt niet zichtbaar vanwege de solid die erover staat. Hoe kan men het opgevulde vlak (solid) uitschakelen zodat de tekst zichtbaar wordt? Tekst en solid staan in dezelfde laag.

EddyBeerke

Hey welkom op dit forum.

Je kunt het block bewerken, hier een paar opties:

• Het commando "TEXTTOFRONT"
  • De solid verwijderen.
  • Of de solid (of de tekst) een andere kleur geven.
  • Of de solid op een andere layer zetten zodat je die layer uit kunt zetten als dat nodig is.
  • Of je geeft de solid een transparantie (of als je het op een andere layer gezet hebt geef je de layer een transparantie.
Zoals je ziet zijn er verschillende mogelijkheden.
Suc6 en laat even weten of het geholpen heeft. :wink:
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Christophe

Ik heb dit geprobeerd, maar deze 2 (solid en tekst) zitten samen in een block en op dezelfde laag met dezelfde kleur (wit).
Dus ik krijg een witte rechthoek zonder de tekst te zien. Ik kan de tekst enkel zien als ik de block aanklik.
Ik kan dit helaas niet aanpassen en dit block exploderen is ook geen optie.

roy_043

Je kunt proberen om de FILLMODE aan te passen. Maar dit betekent dat alle arceringen ook onzichtbaar worden.

Christophe

Ja, dit is ook een mogelijkheid, maar dan worden alle opgevulde vlakken leeg en dit is ook niet de bedoeling.

gery

Kan je de dwg van de wblock of de tekening met de block hier posten?
AutoCAD 2020 - Windows 10

gery

bart

Als je bij het plaatsen van de arcering de tekst ook selecteer komt wordt er keurig een stukje gespaard in de arcering.

als je het block niet mag aanpassen maak je een nieuwe en vervang je het block
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Christophe

Ik heb de tekening bijgevoegd (in bijlage)

gery

Zowel de hatch als de tekst hebben dezelfde kleur, logisch dus dat de tekst niet zichtbaar is.

EddyBeerke

Is dit een oplossing voor jou?
Zie bijlage.
Waarom is dit zo gemaakt?

Citaat van: gery op vr 22 12 2017, 15:12:21
Zowel de hatch als de tekst hebben dezelfde kleur, logisch dus dat de tekst niet zichtbaar is.
Citaat van: Christophe op vr 22 12 2017, 07:00:14
Er is een block aangemaakt met tekst en solid. Deze tekst wordt niet zichtbaar vanwege de solid die erover staat. Hoe kan men het opgevulde vlak (solid) uitschakelen zodat de tekst zichtbaar wordt? Tekst en solid staan in dezelfde laag.
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

bart

het block zoals je het hebt geupload gaat niet werken als het de bedoeling is dat je de tekst kan zien
(het is overigens geen tekst maar een attribute dat maak best wel veel verschil)

degene die zegt dat het niet gewijzigd mag worden moet je het doel maar eens uitleggen kan zijn dat je niet wilt dat de tekst zichtbaar is maar daar kan je dan beter gewoon een onzichtbaar attribute voor gebruiken

als je de tekst zichtbaar wilt maken lijkt mij de volgende aanpassing nodig.
het kader en de tekst kan je in laag 0 laten staan (deze nemen bij het inserten de eigenschappen van de laag aan waar het blok op komt te staan.
De arcering moet je op een andere laag zetten
om e.a een beetje logische te maken moet dit een laag zijn die je in een grijstint of een lichte kleur afdrukt.
zorg dat de arcering achter de tekst komt.

het uitsparen zoals ik hierboven reeds beschreef kan ook maar in dit geval is de tekst bijna even groot als de arcering en dan is die oplossing niet echt logische

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Christophe, hoe is het hiermee afgelopen?

MartiniRacing

Ik gebruik heel vaak het commando DRAWORDER... selecteer je hatch... Send to Back..
OF
selecteer je tekst en SEND TO FRONT

gery

yoin