FastFiber

Controleren of een plotter echt of virtueel is

Gestart door Reimer, vr 16 12 2016, 13:44:43

Vorige topic - Volgende topic

Reimer

Ik ben al een tijdje bezig met een routine om geautomatiseerd meerdere afdrukken van een layout te plotten.
Omdat ik niet weet met welke plotter de gebruiker werkt wil ik eerst controleren of de plot-instellingen goed staan voordat ik begin met afdrukken.

Controle op het bestaan van de plotter en het ingestelde papier lukt: http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=6546.0

Waar ik nu op vast loop is het feit dat de gebruiker kan werken met een echte of een virtuele (pdf-) printer.
Bij een echte printer moet ik werken met:
(command "_.-plot" "n" "" "" "" "n" "n" "y")
Bij een virtuele printer met:
(command "_.-plot" "n" "" "" "" (FILENAME) "n" "y")

Kan iemand mij verder helpen? Ik moet dus zien te achterhalen of een printer echt of virtueel is. Ik ben al de hele dag aan het zoeken maar vindt nog geen oplossingsrichting.

Reimer

bart

Als je een pdf wilt moet je niet naar een file plotten
Met deze optie maakt je dan namelijk een plotfile (*.plt) aan en geen pdf
Het plotten naar pdf gebeurd alleen als je de tekening gewoon naar de plotter stuurt.
hoe deze plotter met de naamgeving omgaat hangt van de specifieke pdf plotter af.
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Reimer

Bart,

Je hebt gelijk, maar er is blijkbaar één uitzondering: DWG to PDF.pc3.
Ik test steeds met de DWG to PDF.pc3 en een normale printer. Voor de normale printer geef ik "n" op om niet naar een bestand te printen. Voor de DWG tot PDF.pc3 geef ik op die plek de bestandnaam voor de pdf op.
Ik heb net even een andere pdf-printer getest en die werkt precies zoals de normale printer en toont vervolgens een eigen venster.
Toch maar een andere oplossing zoeken dus. Exportpdf lukt mij nog niet vanuit lisp.
Enig idee of er een andere methode is om een layout om te zetten in een pdf?

Reimer

Reimer

Ik heb mij blijkbaar blind zitten staren op het printen want ik kom er nu achter dat je met het command EXPORT de optie PDF kunt kiezen. Dit kende ik niet.
Beter laat dan nooit ontdekt!

Reimer

gery

Citaat van: Reimer op vr 16 12 2016, 15:48:17Ik heb mij blijkbaar blind zitten staren op het printen want ik kom er nu achter dat je met het command EXPORT de optie PDF kunt kiezen.

Welke AutoCAD versie?
Ik gebruik versie 2012 en daar heb ik die optie niet.
AutoCAD 2020 - Windows 10

bart

je kan ook een vraag inbouwen of de gebruiker een pdf wil aanmaken en de Pinter van autodesk wil of een andere dan hoeft je het niet uit te lezen.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Reimer

Ik gebruik nu Civil3D 2015. Bij EXPORT staat de optie PDF inderdaad niet, bij -EXPORT wel.

Op zich een goed idee Bart, zoiets wilde ik dit weekend maken. Helaas liep ik tegen een volgend probleem aan.
Ik heb in de variabele USERS1 de projectnaam laten opslaan. Deze wordt met diesel in een rtext getoont.
Bij het maken van een PDF met -EXPORT wordt de waarde niet getoont/geplot (wel van de datum middels diesel). Bij DWG To PDF wordt de waarde wel netjes geplot.
Hiermee valt de -EXPORT dus weer af. Of ik moet de projectnaam in een block met attribuut gaan zetten.

Ik ben dus nog niet klaar :)

Reimer

EddyBeerke

Voor je projectnaam zou je ook dit kunnen gebruiken:
PROJECTNAME
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

FastFiber