yoin

davy r

Hoe kan ik dan correct te werk gaan ?
Het plan dat ik van de architect krijg als xref laden en de kleur van de lagen dan pas aanpassen ?
Maar hoe krijg ik dan van elk verdiep een apart plan gemaakt ?
Ze willen aparte plannen per verdiep, dwg en pdf.

bart

visretain heeft geen invloed op de tekening die als xref wordt gebruikt.
visretain zorgt er voor dat je in de hoofdtekening de lageninstellingen van de xref kunt overrulen en opslaan
het volledige xref concept kan je alleen goed gebruiken als het om je eigen tekeningen gaat
Tekeningen van derde ongecontroleerd in je werk plaatsen kan meestal niet in verband met de verantwoordelijkheid je ziet dan veel te gemakkelijk wijzigingen over het hooft.

persoonlijk ga ik als volgt te werkt.

de aangeleverde tekening grondig purge en bylayer zetten. en hem dan opslaan onder een andere naam.
Hier leg je oorspronkelijke tekening dan weer als xref onder (zorg dat xref nesten uit staat)
Dat je de oorspronkelijke tekening er onder houd is voor het controleren bij aanpassingen.
De eerste keer kan je deze gelijk uitzetten
vervolgens zet je alle lagen uit die je niet nodig hebt in jouw onderlegger.
als je wilt kan je meerder kopieën maken per verdieping maar dat lijkt mij onnodig aangezien je toch zo weinig mogelijk in deze tekening gaat werken.

Nu heb je een schone onderlegger die je zelf onder controle hebt.
deze onderlegger gebruik je als xref in je tekening(en) en is zichtbaar op de afdrukken.
Als de architect een gewijzigde tekening stuurt kan je jouw onderlegger hier gecontroleerd op aanpassen
zodat je gelijk ziet wat voor invloed het op jouw onderdeel van het project heeft

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

bart

je kan zonder problemen de zelfde xref onder meerdere tekeningen gebruiken

je kan de aparte tekeningen aanmaken vanuit een grote tekening waar je zelf in werkt.

Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

gery

Ik werk op de volgende manier:

Indien nodig in de master xref alle toepasselijke properties op "bylayer" zetten.
Nieuwe tekening beginnen.
Master xref laden In modelspace.
Een layout maken (paperspace).
In die layout een viewport maken met daarin de juiste verdieping, bij voorkeur op schaal.
In die viewport de kleuren van alle layers van de master xref op grijs zetten (viewport override).
In die viewport de ongewenste layers van de master xref uitzetten.
De viewport "locken".
In de layout of in de mspace van de layout mijn eigen objecten toevoegen.
Zoveel layouts aanmaken als er verdiepingen zijn (gebruik daarvoor de 1e layout als basis indien die correct is).
In de viewports van elke layout zoom je in op de juiste verdieping.
Maak zoveel kopies van de dwg als je verdiepingen hebt, en gooi in elke tekening de overbodige layouts weg.

Dit zijn de ruwe stappen, er zullen ongetwijfeld nog wat zaken ontbreken die voor mij vanzelfsprekend zijn maar misschien niet voor u.
AutoCAD 2020 - Windows 10

davy r

Alvast bedankt, nu weet ik weer wat te doen  :D

gery

Succes! Want AutoCAD is een enorm krachtig pakket, maar is net daarom niet eenvoudig aan te leren.
AutoCAD 2020 - Windows 10

FastFiber