FastFiber

Van 3D polyline verwerken in een 2D profiel aanzicht.

Gestart door leonnoel91, vr 19 08 2016, 15:41:56

Vorige topic - Volgende topic

leonnoel91

Goedemiddag Allen,

Nadat ik geweldig geholpen met het oplossen van mijn vorige probleem loop ik alweer tegen een nieuwe aan!

Voor mijn werk moet ik dijkprofielen inmeten en vervolgens verwerken in een dwarsdoorsnede. Na het meten krijg ik dus in Autocad een 3D lijn te zien van mijn gelopen profiel. Echter wil ik die hoogtes verwerken in een 2D aanzicht. Het gaat dan vooral om de hoogtes.

Heb 2 bijlages toegevoegd om het misschien wat duidelijker te maken. Heb een aantal dingen geprobeerd, maar krijg het niet voor elkaar. Ik werk echter wel van af een Macbook die draait op OS X en daarop gebruik ik Autocad 2016 (volledig versie)
Heb wel meerde manieren gevonden, maar deze werken niet bij mijn AutCad op OS X. Kan dit kloppen of blijkt het dan achteraf dat ik dan toch niet de volledige versie heb?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met dit probleem!

Vriendelijke groet,

Leon Noel Scholing

cadtools@gmail.com

Dit zouden de staple  zijn die ik pu ondernemen
1. Ucs aanmaken en renamen per snede
2. Ordinate gebruiken voor hoogte maatvoering.
3. Wblock iedere section in bijbehorende ucs met hoogten.
4. In de betreffende  doorsnden deze inmetingen als xref inderlay gebruiken..

Zoiets een idee?

roy_043

@Leon:
De eerste vraag die opkomt is: Waarom teken je bij het inmeten een 3D polyline terwijl je een 2D polyline nodig hebt voor jouw vervolgwerkzaamheden?

Met een combinatie van de commando's _ROTATE3D, _ROTATE en _FLATTEN moet het mogelijk zijn om de 3D polylines om te zetten in 2D polylines. Je moet daarbij wel goed letten op het Z=0 niveau van de 3D polylines. Ik neem aan dat dit Y=0 moet worden in de 2D tekening.

leonnoel91

@roy_043

Het tekenen van die 3D lijn gaat automatisch met mijn meettoestel, plus ik heb de X, Y en Z nodig om ze te kunnen verwerken.
Belangrijkst is eigenlijk dat ik de hoogtes in het profiel komen te staan met afstand!

Reimer

Als je bij de inmeting ook teksten met de juiste hoogte hebt staan kun je de lisp uit de volgende post gebruiken.
http://www.cadsite.be/smf/index.php?topic=1844.msg9697#msg9697
Let er op dat je het txt-bestand moet hernoemen naar *.dcl en dat het bestand door acad gevonden kan worden (juiste Support File Search path).

Reimer

cadtools@gmail.com

Leuk
Ik ken Peter nog van mijn oude werk ;-)
Cad wereldje is klein..

FastFiber