Layers opslaan voor later gebruik

Gestart door Cad_user86, wo 25 11 2015, 10:26:20

Vorige topic - Volgende topic

Cad_user86

Hallo,

Wie weet er een goede techniek om veel gebruikte layers op te slaan zodat deze later opnieuw gebruikt kunnen worden in andere projecten, zonder deze dan opnieuw te hoeven aanmaken?

Je gebruikt heel vaak dezelfde layers voor verschillende projecten, zoals bv:

• WAND_SNEDE
  • WAND_ZICHT
  • WAND_HIDDEN
  • ..._...

Vroeger gebruikte ik Layer_creator, maar deze vond ik wat onoverzichtelijk werken.
Kennen jullie een goed alternatief voor ACAD2016?

Bedankt!!! :vreegoe: :vreegoe: :vreegoe:

roy_043

1. Template.
2. Layer state.

#1 heeft vanzelfsprekend de voorkeur.

bart

buiten de bovengenoemde

kan je ook een lijntje tekenen in al die lagen en hier een block van maken
als je deze in je tekening insert komen de lagen mee
Je kan ze er ook in slepen vanuit het designcenter of een simpel lispje schrijven die ze aanmaakt

kortom mogelijkheden genoeg
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

julien

Ik doe beide.
Voor nieuwe tekeningen heb ik alles in mijn template steken.

Wanneer ik verder werk op ontvangen tekeningen voeg ik een block "standaard" in met al mijn standaard layers, maatvoering, tekst,...

Cad_user86

Hallo,

Bedankt voor de reacties...
Ik was eerder aan het denken aan een pulldown menu te maken en daar m'n layers in te plaatsen.
Dit kwam ik tegen op volgende site:
http://landarchs.com/wp-content/uploads/2015/05/Layer_pulldown-menu.jpg

iemand enig idee hoe hieraan te beginnen?

Bedankt!

julien

Dat is te moeilijk voor mij.  :oops:
Ik heb dit opgelost door eigen ToolPalettes te maken, veel eenvoudiger.

bart

Dat is een menu structuur gekoppeld aan een simpele macro gebaseerd op het commando -layer
Je kan dit uiteraadt maken door de regels een voor 1 in de cui editor in te voeren

maar het snelst maak je iets dergelijks in een tekstverwerker
door e.a op te slaan als een menu bestand (mnu)
en deze vervolgens in je cui te importeren op het transfer tabblad van de cui editor

bijgaande een klein voorbeeldje van een dergelijk bestandje (even naar .mnu hernoemen)
het betreft alleen de structuur de macro is verder niet afgemaakt
als je wilt weten hoe e.a werkt kijk dan in een oud boek (versie 2002 of ouder)

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Cad_user86

Bedankt voor de input  :wink:

Ik heb de boek van't werk gevonden van 2000.
Hopelijk staat hier iets in. Ik zoek het verder uit en kijk of het me lukt  :mrgreen: :vreegoe:

bart

Voor de duidelijkheid het boek is voor uitleg van de menu structuur in het mnu bestand

De macro kan je gewoon proberen door -layer in te toetsen
en dan de stappen die je moet doen om de nieuwe laag op te schrijven
dus -layer;n;"eennaamvoorjelaag";;lt;kies een lijntype enz.

Command: -LAYER
Current layer:  "0"
Enter an option [?/Make/Set/New/Rename/ON/OFF/Color/Ltype/LWeight/TRansparency/MATerial/Plot/Freeze/Thaw/LOck/Unlock/stAte/Description/rEconcile]: n
Enter name list for new layer(s): eennaamvoorjelaag
Enter an option [?/Make/Set/New/Rename/ON/OFF/Color/Ltype/LWeight/TRansparency/MATerial/Plot/Freeze/Thaw/LOck/Unlock/stAte/Description/rEconcile]: lt
Enter loaded linetype name or [?] <Continuous>:
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

Cad_user86

He Bart,

De macro's aanmaken is voor mij geen probleem, ik heb al layers in knopjes gestoken en deze dan aan m'n toolbar gemaakt, maar het werken in een txt bestand en zo een structuur aanamken is totaal nieuw voor me.

Ik probeer het uit te pluizen en je hoort me wel terug als het niet lukt :-)

Cad_user86

Hallo,

Gisterenavond een beetje liggen zoeken naar het aanmaken van de menu.
Dit lukt al vrij aardig ( de eerste testen werken allesinds)

Nu heb ik nog 2 bijkomende vragen:
Als ik mijn menu open klap, spreid hij de vensters uit naar links. Kan je dit instellen dat hij dit naar rechts doet?

2de vraag is of het mogelijk is om een horizontale lijn weer te geven in de menu.
Zo om een duidelijk onderscheid te kunnen maken tussen BOVENBOUW, AFBOUW, AFWERKING...

Bedankt!

Reimer

Volgens mij worden menu's standaard naar rechts uitgeklapt. Alleen wanneer er rechts geen ruimte meer is dan gaat het automatisch naar links.

Ik dacht dat je een lijntje kon toevoegen door [--] in je menu te zetten. Test het even want ik weet het niet zeker.
Volgens mij staat hier wel een goede uitleg: http://www.afralisp.net/archive/lispa/menu1.htm

Reimer

Cad_user86

Dag Reimer,

De menu staat nu in het midden van m'n scherm, dus meer dan plaats genoeg lijkt me :-)

De lijnen test ik even uit. EDIT: de lijnen zijn inderdaad gelukt met [--]
Is er ook een mogelijkheid om teksten in het Vet, cursief of onderlijn te laten zetten?

grts

gery

Citaat van: roy_043 op wo 25 11 2015, 12:25:33
1. Template.
2. Layer state.

#1 heeft vanzelfsprekend de voorkeur.
Ik gebruik de 2e optie:

(command "._-layer" "_state" "_import" (findfile "Layers.dwg") "Layers" "_restore" "Layers" "_delete" "Layers" "" "")

Tekening Layers.dwg bevat alle layers die ik gebruik.
De code zit achter een knop in een toolbar.
Voordeel van deze manier is dat alle layers ook weer "hersteld" worden ingeval er iets veranderd zou zijn aan die layers in de doeltekening, een synchronisatie als het ware.
AutoCAD 2020 - Windows 10

bart

Als je de macro ongeveer zo opbouwt en combineer met de bijgaande lisp
Kan je het menu buiten het aanmaken van de laag ook gebruiken om een object naar de juiste laag te verplaatsen

^C^C'-layer;thaw;jouwlaag;;;m;jouwlaag;c;7;;;^C^C^P(cond ((null c:verplaatslaag) (load "verplaatslaag")) (T (princ))) ^Pverplaatslaag 

jouwlaag;c;7;;; vervangen door alle instellingen die nodig zijn om jouwlaag de juiste kleur lijntype etc te geven.

(DEFUN C:verplaatslaag()
(setq cmdsave (getvar "cmdecho"))
  (setvar "CMDECHO" 0)
  (setq sset (ssget))
  (command "change" sset "" "P" "la" (getvar "clayer") "")
(setvar "cmdecho" cmdsave)
  (princ)
)

Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart