yoin

Jon Tampon

Beste,

Weten jullie een manier om een polygon te tekenen,
met enkel de lengte van 1 zijde (5400mm) + aantal zijden van de polygon (5, 15, 25, ..)

Momenteel teken ik eerste de hoek uit (360° : 5 zijden) en laat dan een lijn van 5400 zakken tot in deze hoek om dan pas tot de straal te komen.

Bij voorbaat dank.
Windows 8.1 (64 bit)
AutoCAD Mechanical 2016 - English SP1

hulpje

Hiermee moet het lukken.....

Command:_polygon
Enter number of sides <15>:
Specify center of polygon or [Edge]: e
Specify first endpoint of edge: 0,0
Specify second endpoint of edge: 5400
Command
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Jon Tampon

Ok bedankt, zocht ik idd.
Het is eigenlijk kiezen tussen center of edge, maar kan je dat nog combineren? Dat je ineens je centerpunt juist legt?

Omdat ik nu die 15 hoek polygon wel kan tekenen, maar hiervan niet direct het center heb.. (moet ik nog diagonaal of loodlijn tekenen)
Windows 8.1 (64 bit)

hulpje

Misschien niet de beste methode, maar je komt er wel mee in de buurt van het middelpunt.

Maak een Cirkel met de optie 2P en kies 2 punten op je polygon.
HELAAS BESTAAT CADToppers.com niet meer
ACP-er (AutoDesk Certified Professional)

Dolf van Beek

In ZWcad kun je bij de meeste vormen middelpunt kiezen, zoals bij een cirkel, misschien dat dat werkt.

Jon Tampon

- bij een polygon van slechts 5 zijden kom ik met een cirkel van 2P niet in de buurt
  (hoe meer zijden mijn polygon heeft hoe dichter ik erbij kom)

- het middelpunt zoeken lukt in acad niet bij een polygon (mss in ZWcad wel?)

- Zelf dacht ik een hatch in de vorm te plaatsen en het middelpunt van de hatch als center te nemen,
  maar dan kom ik er ook niet

- enkel met de loodlijnen te tekenen, en dan de kruising van de lijnen, kan ik het center bepalen
Windows 8.1 (64 bit)

jimpie

ik gebruik hiervoor een lisp Centroid.lsp deze lisp geeft centerpunt aan van elke gesloten polyline.

Jon Tampon

Windows 8.1 (64 bit)

bart

gebruik in plaats van 2p -> 3p en je hebt ook het centrum van de ongeschreven circel van de polygon
Domme vragen bestaan niet.
Domme antwoorden wel.

m.vr. groet Bart

FastFiber