FastFiber

Bug bij trimmen van arceringen i.c.m. layoff en nested objects

Gestart door AdenRob, di 22 04 2014, 11:28:20

Vorige topic - Volgende topic

AdenRob

Beste mede cadgebruikers,

Wij zijn tegen een probleem (bug?) aan gelopen binnen AutoCAD m.b.t. bewerken van arcering en blocks.

We hebben reeds testen uitgevoerd in AutoCAD 2011, 2013 en 2014 en deze geven alle hetzelfde, foute, resultaat.

Wij tekenen onze plattegrond vaak in één overruled block. Dit overruled block (lees: totale plattegrond) bestaat uit vele andere, nested, blocks (bijvoorbeeld; binnenwanden, buitenwanden, kozijnen enz…).
We lopen tegen een probleem aan bij het trimmen van arceringen!

Wanneer niet alle lagen aan staan, en vervolgens een arcering wordt getrimd dan maakt AutoCAD een kopie (of vaak meerdere kopieën, als men meerdere malen trimt) van het overruled block (totale plattegrond) en vervolgens worden deze dan, tot overmaat van ramp, ook nog eens geëxplodeerd.

In de bijlage hebben we een tekening toegevoegd met onze werkwijze hierin aangegeven om een en ander te verduidelijken.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan en/of hoe dit probleem is op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
AdenRob

AdenRob

Beste HofCAD,

Bedankt voor je reactie!
Heb je voor het testen onze tekening gebruik, en bijbehorende werkwijze gevolgd?
Wij hebben het hier op twee werkstations getest (laptop en desktop) en op beide computers hebben we het zelfde resultaat.

Zou je misschien de door jou getrimde tekening willen plaatsen op het forum?

Alvast bedankt.

Groeten AdenRob

jimpie

als ik de werkwijze volg dan heb ik hetzelfde voor.

echter bij layer freeze heb ik dit probleem niet.

AdenRob

Wij hebben het inmiddels nog op een andere PC getest en ook daar hebben we hetzelfde probleem.

@Jimpie: Wat bedoel je met hetzelfde voor hebben? Is het bij jou ook zo dat de tekening wordt gekopieerd en geexplodeerd? Je merkt inderdaad terecht op dat het probleem zich bij LAYFRZ niet voor doet. Echter werken wij altijd met LAYOFF.  :?

Iemand misschien enig idee hoe dit probleem te verhelpen is :?:

jimpie

Reimer

Bij mij hetzelfde resultaat. Per keer dat ik trim wordt een copy van de driehoek in de tekening geplaatst.
Ik weet helaas niet hoe dit komt of hoe je dit kunt oplossen.

Als ik een wilde gok mag doen:
- autocad kopieert de inhoud van het block naar de tekening om de hatch te kunnen trimmen.
- na het trimmen worden de tijdelijke objecten weer verwijderd.
- de objecten op de lagen die OFF staan worden blijkbaar niet verwijderd.
- het feit dat de objecten niet ontstaan wanneer de laag FROZEN staat komt denk ik doordat autocad de objecten dan bij voorbaat al niet gekopieerd heeft.

Nogmaals, bovenstaande is mijn fantasie. Geen idee of dit werkelijk de oorzaak is.

Reimer

AdenRob

Bedankt voor jullie reacties!

@Reimer: die wilde gok van je zou misschien wel eens dicht bij de werkelijkheid kunnen liggen. Maar dat zou dan betekenen dat dit een bug is binnen AutoCAD.

Of weet er iemand of dit op te lossen is d.m.v. een variabele o.i.d.?
Voor ons is dit een groot probleem aangezien we de hele dag met LAYOFF werken! En we zullen hiermee vast niet de enige zijn...

Alle hulp is van harte welkom!  :D

AdenRob

EddyBeerke

Als je een layerstat maakt dan hoef je niet meer met LAYOFF te werken.
Je kunt dan gewoon met freeze werken.
Lijkt mij een goede oplossing!
Civil3d 2026, Blender 4.x gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

Reimer

Je kunt misschien om het probleem heen werken door de grens die jij wilt gebruiken voor het trimmen te kopiëren met NCOPY.

Ik ontdekte trouwens net dat het probleem bij mij niet ontstaat als ik de handelingen uitvoer tijdens het bewerken van een block, oftewel:
ik had de arcering toegevoegd aan het block 'samengevoegd'. Tijdens REFEDIT van dit block (met laag driehoekje off) heb ik de arcering getrimt op het vierkant. Na REFCLOSE en het aanzetten van alle lagen zijn er geen extra driehoekjes bijgekomen.

Reimer

AdenRob

Bedank voor jullie reacties!  :vreegoe:

@EddyBeerke; We willen twee lagen kunnen selecteren (de boundary en de laag van de trimmen arcering). Deze zijn telkens anders dus een layerstate is dan geen optie. Het werken met FREEZE gaat in ons geval ook niet. We gebruiken LAYOFF/LAYISO om lagen tijdelijk uit te schakelen tijdens het tekenen. FREEZE heeft binnen ons kantoor andere functies / nadelen t.o.v. LAYOFF.

@ Reimer; NCOPY is inderdaad een mogelijkheid. Maar dit is wel erg omslachtig, helemaal als je vele boundary's wilt selecteren om te trimmen.
Als de arcering is toegevoegd aan een het overruled block dan gaat het inderdaad wel goed met trimmen. Dit is een optie alleen ook redelijk omslachtig en foutgevoelig.

We hopen dat iemand nog een andere optie heeft om dit probleem te omzeilen. Of beter nog; deze bug kan verhelpen...  :wink: