FastFiber

VBA gebruik ??

Gestart door cadtools@gmail.com, di 22 03 2005, 15:38:33

Vorige topic - Volgende topic

cadtools@gmail.com

Ik krijg altijd vervende meldingen (debugs) met VBA ontwikkeling.
Daarom ben ik ermee opgehouden me hierin te verdiepen

Nu heb ik me laten wijsmaken dat lsp op den duur gaat verdwijnen uit Autocad  en dat we alles VBA gaan doen. Dit zou ik wel erg dom vinden van Adesk en ik geloof het eigenlijk ook niet...

heeft iemand hier iets aan teo te voegen?
Heeft iemand goede sets VBA tools in gebruik ?
(VBA - CAD leeft naar mijn mening ook niet zo )

Joop

Het laatste wat ik gehoord heb is dat Autodesk de Visual Lisp verder blijft ontwikkellen.

GELUKKIG!
Een gelovig volger van
"de Sacrale Kunst van Luiheid",
zijn leider "Lisp" en acoliet "Script".

cadtools@gmail.com

Remo

Ik maak juist alles in VBA  omdat het zo eenvoudig te leren was.....
Er kan zoveel.....  vervelende foutmeldingen vallen wel mee....
van LISP begrijp ik juist geen klote.... kan wel een bestaande routine hier en daar aanpassen maar een lisproutine van scratch af maken... pffff.....
maar waarschijnlijk is het net zoiets als smaak..... maar net wat je licht...
voordeel van VBA is dat ik nu overal... Word excel, acces outlook etc... de vruchten van mijn vba kennis kan plukken....

cadtools@gmail.com

Ik zou willen zeggen mail eens een goede code dan om me te overtuigen ! Dan mail ik ook wel een par goede lsp's terug .. :)

Dnereb

openen van een applicatie in VBA/VB doormiddel van een class module
waarbij gekeken wordt of de app al open was zodra je hem wilt afsluiten.

door de  string "Acad.Application" te vervangen door "Excel.Application", "Word.Application" of "Acces.Application"  kan je ook die programma's openen http://www.cadvault.com/forums/showthread.php?t=15600

Doe dat maar eens in Lost In Stupid Parenteteeth.

Remo

ok dan, een kleintje dan die voor mij in erg geval best handig is, aangezien ik steeds met al die oude page setups van klanten zat waar ik snel vanaf wil als ik ga plotten.....

Sub printerdelete()
Dim item
Dim collec As AcadPlotConfigurations
Set collec = ThisDrawing.PlotConfigurations
    For Each item In collec
        item.Delete
    Next
End Sub

en deze combineer ik dan met een geexplodeerde tekening waarin al mijn page setups ziten.

cadtools@gmail.com

ja dt klinkt leuk allemaal.
Maar toch vind ik het geen echte Autocad handelingen.
Meer randverschijnselen die je met Windows bewerkt...
ik blijf voorlopig lost als je het niet erg vind..:)

Dnereb

Als je wat verder denkt kan je met die 'randveschijnselen' erg leuke dingen
voorbeeld:
je maakt een tekening
met macro's lisp of vba bouw je een staal constructie voor een loods met een aantal blocken.
in die blocken zitten wat attributten om matriaal en bewerkingen bij te houden zoals aantal mm boren aantal mm zagen,
aantal cm lassen en hoeveelheid oorspronkelijk materiaal etc...

en dan de fun.....

door deze gegevens te koppelen aan een externe database waarin arbeidstijd, materiaal kosten en zo meer staat
kan je in 20 seconden een kosten raming maken van wat je getekent hebt.
daarnaast kan je van allerlei éxterne blocken (van leveranciers) data in die database opslaan

het eerste deel kan ook met lisp
voor het tweede deel leent vba zich veel beter.

P.S. een dergelijke database in je tekening hebben is zeerr onverstandig, de kans dat bedrijfsgegevens rond gaan zwerven is niet denkbeeldig.

Remo

Ik gebruik ook VBA voor vele echte tekenhandelingen,
Een automatische nummerplaatser om Lusnummers bij de lussen te zetten, een legenda creator, die automatisch een legenda genereerd aan de hand van in de tekening geplaatste blokken, een plotmodule die zelf ziet of een tekening portrait landscape is en aan de hand van het formaat bepaald naar welke printer de tekening moet, de tekenkoppen worden gevuld met data uit een sql database etc etc,   onze productiviteit is sinds ik met vba aan de slag ben met dik 50% gestegen.

FastFiber