yoin

vedhoore

Hallo iedereen,
Ik ben een architectuurstudent en dit is mijn eerste post op dit forum.
Voor mijn vak "ontwerpen" maak ik een architecturale draaitrap, maar ik weet niet goed hoe ik het moet doen.
Ik draai autocad 2013 op mac.
Ik heb al een volledige draaitrap, zie foto.
Maar ik wil hem nu aanpassen zodat het onderste een kleinere diameter heeft dan het bovenste.
Dus elke trede zal korter of langer moeten worden afhankelijk van de hoogte van de trap.
Ik weet niet hoe ik een trede kan verlengen of verkorten...wat eigenlijk de reden is dat ik deze topic schrijf.
Ik zou dus een soort helix willen uitkomen die start beneden met een straal van vb: 1m en die boven eindigt met een straal van 1,7m.

Hoe verleng of verkort ik een trede? Welk commando?
Ik wil een mooi trechtervormig object bekomen.

Ik zou hulp enorm appreciëren! Bedankt!

Groeten V-E

vedhoore

roy_043

Volgens mij kom je er niet met verlengen of inkorten alleen. Je zult toch ook rekening moeten houden met de op- en aantrede ter plaatse van de looplijn en dus per trede andere verhoudingen moeten gebruiken. Tenzij je dit gaat programmeren zul je elke trede afzonderlijk moeten tekenen ben ik bang. Eventueel kun je een trede in een block stoppen en dit block met steeds wisselende X en Y schalen plaatsen. Maar of dit sneller is betwijfel ik.

julien

Allereerst, dat is een spiltrap, geen draaitrap.  :police:

Als elke trede een block is kan je 1 trede aanpassen zodat deze groter is dan de grootste zal moeten worden in je eindresultaat.
Dan kan je een cirkel onderaan en eentje bovenaan tekenen, telkens met de gewenste diameter.
Maak een vlak met als basis deze cirkels.
Daarna kan je een slice toepassen van je trap met je vlak.

Zo zou ik het proberen.