Tekening draaien t.o.z. van UCS

Gestart door derockere, vr 28 12 2012, 11:27:24

Vorige topic - Volgende topic

derockere

Ik ben het 3D tekenen aan het aanleren voor mezelf. Daarom ben ik maar begonnen met iets praktisch n.m.l. een toekomstige houten buitentrap. Ik heb in modelspace 3 aanzichten, top - SE isometrich - rechts.
Nu heb ik onverwacht een probleem in mijn "top-zicht". Namelijk mijn UCS aanduiding staat verdraaid, zodus is mijn tekening ook niet juist.
Mijn vraag hoe kan ik nu de tekening correct verdraaien volgens de UCS-indicatie.
Ik werk wel met "Autocad 2013"!
Ik heb bijlagen ingesloten om een idee te kunnen geven.

julien

Gewoon roteren bedoel je?
Indien wel, dan kan dat met 3Drotate.

roy_043

Het is wellicht logischer om het UCS te verdraaien.

derockere

Hoe kan ik het UCS verdraaien?
Dit is de meest logische oplossing.

roy_043

Het commando heet UCS. Waarschijnlijk is het voldoende om de optie WORLD te kiezen.

derockere

Het is daarom in feite dat ik de vraag hier stel.
Als ik n.l. WORLD in tik dan blijft mijn UCS staan zoas in bijlage.

roy_043

Probeer de opties:
VIEW (als de view gelijk is aan het eerste plaatje)
OBJECT (selecteer een trede op de juiste plaats)
ORIGIN (en kies daarna nog meer punten om het assenstelsel vast te leggen)

derockere

Ik heb in de commandoregel VIEW ingetikt en ik kreeg een dialoogvenster.
Hier heb ik voor "TOP" gekozen, daarna stond mijn UCSicon zoals het moet.
Rarara!

roy_043

Ik bedoelde overigens de opties van het UCS commando.

Reimer

Bij het opslaan van een view kun je toch zelf aangeven of hij ook je UCS-instelling opslaat? Misschien zit dit ook opgeslagen in de preset views.

Reimer

EddyBeerke

Civil3d 2022, Blender 3.4 gebruiker
Gebruiker sinds AutoCAD R12

http://eddylucas.c1.biz/
https://www.google.com/maps/contrib/109381066561676463628/photos/

derockere

Roy_043
Dit commando had ik dus verkeerd geïnterpreteerd! Sorry.
Ik beschouw mijn probleem dus als opgelost.
Bedankt voor jullie raad!!